سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-9:46 شمسی /4/30/2024 9:46:41 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62783
  • زمان انتشار:يکشنبه 22 بهمن 1402-16:37
صورت های مالی ایران خودرو و سایپا نشان می دهد

دو خودروساز بزرگ کشور به بورس اعلام کردند که 9 ماه امسال را با زیان پشت سر گذاشته اند و با توجه به برآوردشان از فصل پایانی (زمستان)، کل سال جاری را نیز با ضرر به پایان خواهند رساند.
26 همت زیان خودروسازی در 1402

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق اعلام ایران خودرو، این شرکت 9 ماه امسال را با زیان پشت سر گذاشته، زیرا "مبلغ بهای تمام شده" تولید محصولاتش از "مبلغ فروش" آنها بیشتر بوده است. ایران خودرو می گوید در 9 ماه امسال حدود 200 هزار میلیارد تومان صرف تولید نزدیک به 395 هزار دستگاه محصول کرده است. با این حال، "مبلغ فروش" این تعداد خودرو به 180 هزار میلیارد تومان نیز نرسیده است. بنابراین بزرگترین خودروساز ایران در 9 ماه امسال حدود 20 هزار میلیارد تومان از ناحیه اختلاف "مبلغ بهای تمام شده" و "مبلغ فروش" محصولاتش ضرر کرده است.

برآورد ایران خودرو این است که در سه ماه پایانی امسال نیز ضرر خواهد کرد. طبق محاسبات ایران خودرو، این شرکت در سه ماه پایانی امسال 84 هزار میلیارد صرف تولید محصولاتش خواهد کرد، حال آنکه مبلغ فروش آنها کمتر از 83 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

با فرض تحقق این پیش بینی، "مبلغ بهای تمام شده" محصولات ایران خودرو در سال جاری به حدود 284 هزار میلیارد تومان می رسد، اما "مبلغ فروش" 263 هزار میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین زیان ایران خودرو از محل اختلاف این دو فاکتور، به 21 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آمار و برآوردی از سود و زیان خود در سال جاری ارائه داده است.

طبق اعلام سایپا، این شرکت نیز مانند رقیب آبی پوش خود 9 ماه امسال را با زیان پشت سر گذاشته، چه آنکه "مبلغ بهای تمام شده" تولید محصولاتش از "مبلغ فروش" آنها بیشتر بوده است. سایپا می گوید در 9 ماه امسال حدود 65 هزار میلیارد تومان صرف تولید نزدیک به 263 هزار دستگاه محصول کرده است. با این حال، "مبلغ فروش" این تعداد خودرو به 60 هزار میلیارد تومان نیز نرسیده است. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران در 9 ماه امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان از ناحیه اختلاف "مبلغ بهای تمام شده" و "مبلغ فروش" محصولاتش ضرر کرده است.

پیش بینی سایپا اما این است که در سه ماه پایانی امسال و عکس 9 ماه گذشته، ضرر نخواهد کرد و حتی سود هم می دهد (البته سدی بسیار اندک). طبق محاسبات سایپا، این شرکت در سه ماه پایانی امسال بالغ بر 24 هزار و 500 میلیارد صرف تولید محصولاتش خواهد کرد، حال آنکه مبلغ فروش آنها بیش از 24 هزار و 700 میلیارد تومان خواهد بود. طبق این برآورد، سایپا در فصل پایانی سال از محل اختلاف "مبلغ بهای تمام شده" و "مبلغ فروش" حدود 200 میلیارد تومان سود می کند.

با فرض تحقق این پیش بینی، "مبلغ بهای تمام شده" محصولات سایپا در سال جاری به حدود 90 هزار میلیارد تومان می رسد، اما "مبلغ فروش" کمتر از 85 هزار میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین زیان سایپا از محل اختلاف این دو فاکتور، به حدود پنج هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

در مجموع اما ایران خودرو و سایپا امسال روی هم رفته 26 هزار میلیارد تومان از محل اختلاف "مبلغ بهای تمام شده" و "مبلغ فروش" ضرر خواهند کرد. 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین