دوشنبه 24 ارديبهشت 1403-23:13 شمسی /5/13/2024 11:13:56 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63456
  • زمان انتشار:يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-15:52
خودرونامه تناقض آمار واردات خودرو را بررسی کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی چندی پیش عنوان کرد 50 هزار خودرو در گمرکات کشور وجود دارد که حالا معاون وی می گوید تعداد خودروهای وارداتی دپویی در گمرک بین 12 تا 13 هزار دستگاه است.
کدام خودرو، کدام گمرک؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عباس علی آبادی اواخر فروردین گفت "آنقدر خودرو وارد کرده ایم که بنادر کشور جا برای آنها جا ندارند. با توجه به صف 25 هزار نفری متقاضیان برای دریافت خودروی وارداتی ثبت نامی خود، این گفته وزیر صمت تعجب افکار عمومی را به دنبال داشت و این پرسش را در ذهن شهروندان ایجاد کرد که اگر این همه خودرو وارد شده، پس چرا ترخیص و تحویل نمی شوند؟

حالا به فاصله کوتاهی پس از اظهارات وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت از دپوی تنها 12 تا 13 هزار دستگاه خودرو در گمرکات و مناطق آزاد کشور خبر داده است. همچنین اوایل فروردین نیز گمرک رسما اعلام کرد که در سال 1402 فقط 11 هزار و 300 دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

در باب تناقض آماری واردات خودرو چند نکته و ابهام وجود دارد که شفاف سازی مسوولان وزارت صمت و گمرک را می طلبد.

اگر اظهارات وزیر صمت مبنی بر وجود 50 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور را بپذیریم، نخست این پرسش پیش می آید که چرا خودروهای موردنظر ترخیص و تحویل نمی شوند؟‌ در حال حاضر حدود 25 هزار نفر در صف دریافت خودروی وارداتی ثبت نامی خود هستند، افرادی که نزدیک به 14 ماه از ثبت نام اولیه آنها می گذرد. اگر واقعا 50 هزار خودرو در گمرکات وجود دارد، چرا خودروهای متقاضیان تحویل نمی شود؟

از طرفی، با فرض وجود 50 هزار خودروی واردات در گمرکات، وزارت صمت می تواند ضمن تحویل خودروهای 25 هزار متقاضی، مرحله جدید فروش خودروی خارجی را نیز به اجرا بگذارد تا اندکی به تنظیم بازار خودروهای وارداتی کشور کمک کند. با این حال، نه هنوز تعهدات قبلی صفر شده و نه خبری از فروش جدید است.

در کنار این موضوع، اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر وجود 12 تا 13 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور نیز ادعای وزیر صمت را زیر سوال می برد.

به اینها باید واردات اندک در سال گذشته را نیز اضافه کرد، چه آنکه چندان قال پذیرش نیست وقتی در کل سال گذشته 11 هزار و 300 دستگاه خودرو وارد شده، ناگهان در چند هفته ابتدایی سال جدید 50 هزار خودرو وارد شده باشد.

نکته دیگر اینکه اگر اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر وجود 12 تا 13 هزار دستگاه خودرو در گمرک را ملاک قرار دهیم، این پرسش پیش می آید که وزیر صمت آمار 50 هزار دستگاه خودروی موجود در گمرکات کشور را از کجا آورده است؟ آیا اطلاعات غلط به علی آبادی داده اند؟ آیا منظور وزیر صمت از جمله "آنقدر خودرو وارد کرده ایم که جا نداریم" خودروهای روی آب است که در مسیر گمرکات کشور هستند؟ اصلا وزیر صمت از کدام گمرک و کدام خودروهای وارداتی سخن می گوید که نه معاون وی و نه گمرک کشور، هیچ یک 50 هزار خودروی خارجی وارداتی و گمرکات پر شده از خودرو را تایید نمی کنند؟

به هر حال به نظر می رسد بهتر است مسوولان وزارت صمت از این پس، پیش از آمار دادن، حداقل حرف های خود را با یکدیگر یکی کنند تا ابهام و پرسشی را در ذهن شهروندان به وجود نیاورند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین