چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403-1:31 شمسی /5/1/2024 1:31:14 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61223
  • زمان انتشار:دوشنبه 4 دی 1402-10:31
کروکی آنلاین در تصادفات چگونه عمل می‌کند؟

مدتی است وعده راه‌اندازی کروکی آنلاین توسط مسئولان مختلف داده می‌شود و به‌نظر می‌رسد با طراحی زیرساخت‌های مورد نظر و اجرای آزمایشی این طرح در برخی استان‌ها، به‌زودی این خدمت الکترونیک و هوشمند به مردم ارائه شود.
استفاده از هوش‌ مصنوعی برای تخمین خسارت وارده به خودرو و افت قیمت آن‌

به گزارش خودرونامه، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی‌امین همایش ملی بیمه و توسعه، در این باره گفته بود: به‌زودی (احتمالا در آذرماه) با همکاری فراجا، کروکی آنلاین برای کسانی که در جاده دچار خسارت می‌شوند، محقق می‌شود. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

راننده‌محوری و حق بیمه افراد، پس از اجرای کروکی آنلاین!

چندی پیش رئیس‌کل بیمه‌مرکزی در پاسخ به سوالی درباره زمان دقیق راه اندازی کروکی آنلاین گفت: همه اقدامات افتتاح کروکی برخط انجام و با ۲۰۰میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۸ هزار تبلت برای کارشناسان خریداری شده است، ۴۸۰۰ تبلت از گمرک ترخیص و در اختیار پلیس قرار گرفته است.

علی استادهاشمی افزود: در استان قم به صورت آزمایشی کروکی برخط اجرا شده و قرار بود امروز برای کل کشور به دست رئیس‌جمهور افتتاح شود، ولی ایشان نتوانستند تشریف بیاورند. در اولین فرصت با حضور آقای رئیسی این طرح ملی را افتتاح رسمی خواهیم کرد؛ البته الان کار به صورت عملیاتی درحال انجام است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره راننده‌محوری بیمه شخص ثالث نیز گفت: مقدمات این کار انجام شده؛ داده‌ها را تست کردیم و جواب هم گرفتیم، ولی باید داده هایی از پلیس راهور هم بیاید چون در راننده‌محوری و حق بیمه افراد هم اثر می‌گذارد. بعد از افتتاح و عملیاتی شدن کروکی آنلاین حتما راننده‌محوری را نهایی می‌کنیم.

استادهاشمی ادامه داد: تمام کارهای این دو اقدام مهم انجام شده است و قصد داشتیم به مناسبت روز بیمه افتتاحیه داشته باشیم ولی شرایط فراهم نشد؛ درخصوص راننده‌محوری تمام اقدامات لازم انجام شده و منتظر دریافت داده های نهایی از پلیس راهور هستیم.

وی درباره انتقال تخیف بیمه نیز گفت: در قانون جدید بیمه شخص ثالث، بیمه‌نامه به‌نام مالک خودرو است و موقع انتقال، تخفیفات به فرد یا اقوام درجه یک منتقل می‌شود.

مهرماه سال گذشته سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه سالانه دو هزار میلیارد خسارت تصادفات ساختگی است، اعلام کرد اجرای طرح کروکی آنلاین تا حدودی مانع از تصادفات ساختگی نیز می‌شود.

مشاهده اطلاعات تصادف خودروها در اپلیکیشن‌های خریدوفروش خودرو!

قائم‌مقام بیمه مرکزی نیز درباره کروکی آنلاین گفت: موضوع کروکی آنلاین پروژه‌ای بود بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فراجا و یک شرکت پیمانکار و قرار بود کروکی‌های کاغذی را که توسط پلیس راهور تنظیم می‌شود، حذف کرده و آن‌را به کروکی‌های برخط تبدیل کنیم که با یک سری نرم‌افزارهای خاصی توسط راهبران فراجا ترسیم شود.

مجید مشعلچی ادامه داد: بیمه مرکزی وظایفش را کامل انجام داده، بودجه‌اش را آورده، دستگاه‌های سخت‌افزاری را که عمدتا وارداتی بودند از گمرک ترخیص کرده و در اختیار فراجا قرار داده است. آن‌ها هم تست‌های مربوط به ایمن‌سازی این دستگاه‌ها را انجام دادند. آموزش‌های لازم هم در پلیس راهور به ماموران مربوط در بحث کروکی داده شده است؛ به‌صورت نمونه هم در قم تست‌هایی انجام شده است.
قائم‌مقام بیمه مرکزی با اشاره به تجمیع داده‌های مربوط‌ به کروکی‌های برخط بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی، بیان کرد: زمانی‌که این تبادل داده‌ها اتفاق بیفتد، عملا کروکی برخط آغاز می‌شود. این پروتکل‌ها در فاوای بیمه مرکزی و فراجا نوشته شده و اطلاعات توسط مرکز داده فراجا به بیمه مرکزی و اطلاعات بیمه هم به فاوای فراجا منتقل شده است. قرار بود در روز ملی بیمه این سامانه افتتاح شود؛ اما مقداری به تعویق افتاد، البته کار نهایی شده است و به‌صورت رسمی با حضور مقامات این پروژه آغاز به کار می‌کند.

مشعلچی با بیان اینکه از این پس، دستگاه‌هایی که با یک حادثه و تصادف فعال می‌شوند، همه حول محور تولیدشده از سوی فراجا عمل می‌کنند، گفت: الان هرکس برای خودش یک سیستم دارد و به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. عمدتا هم به این خاطر که اطلاعات بین دستگاه‌ها تبادل نمی‌شود؛ زیرا ماده۴۱ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ و قانون ابلاغ دولت به وزارت راه که باید همه اطلاعات مربوط‌به سوانح رانندگی در مرکز داده‌ای در وزارت راه تجمیع شود، محقق نشده است و هرکدام از دستگاه‌ها جداگانه عمل می‌کنند.

در قانون جدید، فراجا را به‌عنوان محور ایجاد یک کد همتا برای هر حادثه قرار دادیم و دستگاه‌ها هم متناسب با آن ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند. قائم‌مقام بیمه مرکزی با اشاره به مزیت‌های این طرح گفت: اول اینکه با اجرای این طرح، کاغذ از این فرآیند حذف می‌شود؛ دوم اینکه ترسیم کروکی استاندارد می‌شود و می‌توانیم از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه‌ها و خسارت وارده استفاده کنیم.

درخصوص افت قیمت خودرو هم این کروکی می‌تواند کمک کند. وی ادامه داد: ما اطلاعات را در اختیار اپلیکیشن‌هایی که خریدوفروش خودرو انجام می‌دهند، قرار می‌دهیم و مردم می‌توانند از اصالت خودرو و امکان تصادفی بودن آن مطلع شوند.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین