پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403-1:39 شمسی /5/9/2024 1:39:04 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43726
  • زمان انتشار:پنجشنبه 28 مهر 1401-7:49
نمایشگاه خودروی پاریس پس از چهار سال بازگشایی شد

با ورود خودروهای برقی به جریان اصلی بازار، اروپا در حال پیشروی به سمت خودروهای باتری‌دار است؛ حتی در شرایطی که صنعت خودروهای برقی با چالش‌هایی از جمله کمبود عرضه، شبکه شارژ ناقص و رکود اقتصادی روبه‌روست. 
رونق برقی‌ها در سال رکود

ای‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی به افتتاح نمایشگاه خودرو در پاریس پرداخته است که از روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر تا یکشنبه ۲۳ اکتبر در اکسپو پورت دو ورسای پاریس برگزار می‌شود. خودروهای برقی یکی از محورهای اصلی نمایشگاه خودرو در پاریس است، چراکه خودروسازان مدل‌هایی را به نمایش می‌گذارند که هدف آنها تحقق وعده‌های اروپا برای حذف تدریجی خودروهایی با موتور درون‌سوز تا ۲۰۳۵ است. براساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، خودروهای دارای موتور برقی ۴۱درصد از فروش را در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند، که از این میان ۹/ ۹درصد خودروهایی هستند که فقط با باتری کار می‌کنند و بقیه خودروهای هیبریدی هستند که قدرت الکتریکی را با موتور درون‌سوز ترکیب کرده‌اند.

تحلیلگران در شرکت تحقیقاتی سنفورد برنشتاین در این باره می‌گویند انقلاب الکتریکی در اوج فعالیت خود قرار گرفته است؛ خودروسازان در نهایت به سمت خودروهای برقی می‌روند و مصرف‌کنندگان هر وسیله نقلیه برقی را که پیدا کنند خریداری می‌کنند. تحلیلگران برنشتاین معتقدند خودروهای برقی دیگر به عنوان کالاهای لوکس شناخته نمی‌شوند و به دلیل الزامات سخت در ارتباط با انتشار دی‌اکسیدکرین، اروپا احتمالا پیشتاز این مسیر خواهد بود. تحلیلگران این شرکت همچنین تاکید می‌کنند تا سال ۲۰۲۵، یک‌چهارم تمام خودروهای فروخته‌شده در سراسر جهان احتمالا فقط باتری‌دار یا هیبریدی خواهند بود.

براساس این گزارش، پذیرش این خودروها در چین کندتر بوده است، چراکه افزایش هزینه تولید خودروهای برقی با وجود مشوق‌های دولتی، آنها را از قدرت خرید بسیاری از مصرف‌کنندگان خارج کرده است. خودروهای باتری و هیبریدی ۸/ ۱۳ درصد از بازار خودرو را در ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌اند. در ایالات متحده، بسته به اینکه یک جمهوری‌خواه یا دموکرات در کاخ سفید حضور داشته باشد، فشار نظارتی ناشی از الزامات انتشار گازهای گلخانه‌ای دولت کاهش یا افزایش یافته است. سهم خودروهای برقی در خودروسازی این کشور در ۲۰۲۱ حدود ۵/ ۴درصد بوده است.  خودروهای برقی امسال در میان رونمایی‌های اصلی نمایشگاه پاریس قرار دارند. این خودروها شامل شاسی‌بلند کوچک جیپ اونجر و پژو ۴۰۸ پلاگین هیبریدی است. رنو نیز یک نسخه برقی از ون کوچک کانگو و یک خودروی شاسی‌بلند به نام Ever Trophy ۴ عرضه کرده است.

مرسدس بنز هم از کراس‌اوور EQE خود در موزه رودین در آستانه این نمایشگاه رونمایی کرده است. براساس این گزارش، به نظر می رسد هنوز راه زیادی تا ۲۰۳۵ باقی مانده است. براساس قوانین کاهش آلایندگی، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش ۱۰۰درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن از لوله اگزوز خودروهاست و این قانون در واقع برقی بودن همه خودروهای جدید را الزامی می‌کند. این اقدام بخشی از تلاش اتحادیه اروپا برای عمل به تعهداتش تحت توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس در ۲۰۱۵ است. دی‌اکسیدکربن مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای است که توسط دانشمندان مقصر تغییرات آب وهوایی شناخته می‌شود.  نمایشگاه خودروی پاریس به دلیل همه گیری کرونا پس از چهار سال وقفه افتتاح شده است. با این وجود، مخاطبان این نمایشگاه از آخرین سال فعالیت این رویداد در ۲۰۱۸ که بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده جذب کرده بود، به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

همچنین این نمایشگاه  به جای ۱۱ روز در  ۶ روز فعالیت می‌کند و خودروسازان بزرگی مانند فولکس واگن و بی‌ام‌و از کشور همسایه، آلمان، در این رویداد حضور ندارند. در عوض، تمرکز این نمایشگاه بر محصولات داخلی فرانسوی است؛ به عنوان مثال برندهای پژو، دی اس، جیپ استلانتیس و رنو در نمایشگاه خودروی پاریس حضور دارند.  نمایشگاه پاریس قبل از همه‌گیری به صورت دوسالانه برگزار می‌شد، به طوری که در سال بعد با نمایشگاه فرانکفورت به عنوان نمایشگاه بزرگ خودروی اروپا جایگزین می‌شد. نمایشگاه ۲۰۲۰ پاریس به دلیل همه‌گیری به مدت ۴ سال متوقف شد و در ۲۰۲۱ نمایشگاه فرانکفورت به مونیخ منتقل شد. این نمایشگاه ۴۰هزار  بازدیدکننده داشت که نسبت به ۵۶۰هزار بازدید‌کننده در ۲۰۱۹ کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. اثرات همه‌گیری و اختلال در سفر، همراه با نگرانی‌های زیست‌محیطی و تغییر ایده‌ها در مورد نحوه بازاریابی خودروها، بر نمایشگاه‌های خودرو تاثیر گذاشته است.

شرکت‌ها اغلب ترجیح می‌دهند مدل‌های جدید را به تنهایی، اغلب به صورت آنلاین بدون هزینه‌ای برای یک غرفه بزرگ نمایشگاه خودرو یا قرار دادن محصول خود در کنار رقبای بی‌شمار رونمایی کنند. در نمایشگاه خودروی پاریس، خوروهای چینی هم حضور فعالی دارند. در کنار شرکت‌های فرانسوی، شرکت  بی‌وای‌دی از چین سه خودروی برقی را به نمایش گذاشته است، و شرکت گریت‌وال خودروی فانکی‌کت کامپکت را به نمایش خواهد گذاشت.  بی‌وای‌دی خودروی آتو ۳ را در این نمایشگاه ارائه می‌کند که یک شاسی‌بلند ۵سرنشین متوسط است. براساس این گزارش، خودروسازان چینی اکنون حضور کمرنگی در اروپا دارند. ارقام گردآوری‌شده توسط انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد در سال گذشته چینی‌ها تنها هزار و ۷۰۶ دستگاه خودرو فروخته‌اند. اما تحلیلگران معتقدند با توجه به پیشرفت چین در عرصه خودروهای برقی، احتمالا در آینده حضور آن در اروپا توسعه خواهد یافت.

استفان براتزل، مدیر مرکز مدیریت خودرو در برگیش گلادباخ آلمان، در این باره می‌گوید همه‌چیز پس از تلاش ناموفق چین برای ورود به بازار اروپا در ۱۵ سال پیش تغییر کرده است؛ اکنون آنها گام دیگری برای ورود به بازار اروپا برداشته‌اند که بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما ورود به بازار بسیار رقابتی اروپا زمان می‌برد. براتزل در ادامه تاکید می‌کند خودروسازان چینی نوآوری قوی در خودروسازی الکتریکی نشان می‌دهند و از طریق همکاری با تامین‌کنندگان اروپایی، کیفیت خودرو را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشیده‌اند.

براساس این گزارش، صنعت خودروی اروپا با موانع جدی از جمله تامین قطعات نیمه‌هادی که در خودروهای برقی نقش کلیدی دارند، روبه‌روست. فروش خودرو در ۹ ماه اول سال جاری ۹/ ۹درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، بسیاری از اقتصاددانان رکود اقتصادی در زمستان را پیش‌بینی می‌کنند. هزینه‌های بالای انرژی به دلیل درگیری میان روسیه و اوکراین عرضه گاز طبیعی را کاهش داده و قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تضعیف کرده است. با این وجود رئیس مرکز تحقیقات خودرو در دویسبرگ آلمان معتقد است این شرایط در ۲۰۲۳ تمام می‌شود، این مشتریان هستند که کمیاب خواهند شد و تخفیف‌های قیمتی باز خواهند گشت.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین