دوشنبه 31 ارديبهشت 1403-3:17 شمسی /5/20/2024 3:17:05 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:64533
  • زمان انتشار:چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403-13:49

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: باید هدف گذاری کنیم که در ۵ سال آینده ناوگان حمل و نقل شهری را با کمک وزارت نیرو، وزارت نفت و خودروسازان، برقی کنیم.
ناوگان حمل و نقل باید تا ۵ سال آینده برقی شود

به گزارش خودرونامه به نقل از مهر، حسن کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و نقش خودروهای داخلی در بروز این مسئله گفت: تقریباً ۱۰۰ درصد خودروهایی که استفاده می‌کنیم خودروهای فسیل سوز هستند و ما جزو کشورهایی هستیم که توسعه خودروهای سبز و استفاده کننده از سوخت غیرفسیلی خیلی کم در کشور ما اتفاق افتاده است؛ مثلاً خودروهای برقی خیلی کم در کشور ما توسعه پیدا کرده است ولی در کشوری مثل چین ۱۰۰ درصد ناوگان حمل و نقل شهری مثل اتوبوس‌ها برقی هستند و از این منظر آنها توسعه یافتگی ۱۰۰ درصد را دارند ولی در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.

کریمی سنجری ادامه داد: مساله دیگری که داریم این است که ما خودروی فرسوده زیاد داریم. مصرف بنزین خودروی‌های فرسوده بیشتر از یک خودروی غیرفرسوده است. علاوه بر این خودروهای غیرفرسوده تکنولوژی قدیمی دارند و خودروهای جدید یک تحول در تکنولوژی موتورشان اتفاق افتاده است با اینکه ما فاصله‌ای زیاد با دنیا از حیث تکنولوژی موتور داریم با همین نگاه در مقایسه با خودروهای فعلی خودروهای فرسوده ما مصرف بالایی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی تأثیر گذار در ناترازی بنزین این است که قیمت سوخت در کشور ما خیلی پایین است. بر اساس اعلام شرکت پخش و پالایش ۲۵ هزار تومان قیمت تمام شده بنزین است در حالی که بنزین را چیزی بین هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان به مردم تحویل می‌دهیم و انگیزه چندانی برای صرفه جویی در سوخت برای مردم وجود ندارد.

کریمی سنجری اضافه کرد: نفوذ کم خودروهای سبز، وجود خودروهای فرسوده و میانگین مصرف بالای سوخت در خودروهای موجود در کشور و قیمت پایین بنزین باعث شده که خیلی انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف بر بنزین در کشور وجود نداشته باشد.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت ادامه داد: راهکار غلبه بر این ناترازی این است که دو اقدام مهم انجام دهیم ابتدا اینکه خودروهای برقی در کشور به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه سیاست گذاران به ویژه وزارت نفت و وزارت نیرو قرار گیرد و کمک کنند که خودروهای برقی در کشور توسعه یابد اما از مسیر درست آن یعنی زیر ساخت آن فراهم شود و ارگانی که جزو وظایف آن باشد اقدام به واردات خودروی برقی کند.

وی گفت: از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز باید اقدام به واردات این خودروهای برقی کنند و آنها را جایگزین خودروهای فسیلی کنند و هدف گذاری کنیم که در ۵ سال آینده ناوگان حمل و نقل شهری با کمک وزارت نیرو، وزارت نفت و صنعت خودروسازی برقی کنیم.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین