يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-17:39 شمسی /5/19/2024 5:39:49 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:64525
  • زمان انتشار:سه شنبه 18 ارديبهشت 1403-17:35
شهرداری تهران می گوید اتوبوس برقی چینی به صرفه تر است

واردات اتوبوس های درون شهری برقی چینی توسط شهرداری تهران، در حالی این روزها حواشی زیادی را به دنبال داشته که این نهاد ضمن رد انتقادها در این ماجرا، می گوید واردات از چین به صرفه تر از خرید داخل است.
بنرآرایی شهرداری علیه خودروسازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، سال گذشته بود که شهردار تهران و هیات همراه وی در سفر به چین قراردادهایی در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت امضا کردند.

طبق گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران، طبق این قراردادها بناست دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شوند تا در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران مورد استفاده قرار گیرند.

وی در واکنش به انتقادها از شهرداری تهران بابت واردات خودروی برقی چینی به جای استفاده از مدل های ساخت داخل، تاکید کرد که اتوبوس های چینی از جنبه قیمتی به صرفه تر از مدل های داخلی هستند. زاکانی با دفاع از کیفیت و قابلیت مناسب  اتوبوس های برقی چینی، گفت که تفاوت قیمت آنها با اتوبوس‌های برقی داخلی بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان در هر اتوبوس است.

هرچند در ادامه برخی عنوان کردند شهرداری تهران با یک شرکت ساختمانی در چین بابت واردات اتوبوس برقی قرارداد امضا کرده، اما این موضوع نیز مانع دفاع زاکانی و دوستانش در شهرداری پایتخت از واردات این مدل خودروها از چین، نشد.

شهرداری تهران همچنان اصرار دارد که واردات اتوبوس های برقی از چین به دلایل مختلف به ویژه قیمت پسیار پایین تر نسبت به مدل های داخلی، کاری اقتصادی است.

این روزها اما با توجه به ادامه انتقادها از شهرداری تهران بابت ترجیح دادن اتوبوس های چینی به مدل های داخلی، دفاعیات این نهاد نیز وارد فاز جدیدی شده است. بر این اساس، شهرداری تهران اقدام به نصب بنرهای تبلیغاتی در راستای دفاع از واردات اتوبوس های برقی چینی در اماکن عمومی از جمله ایستگاه های مترو کرده است.

یکی از نکات مهم در مورد بنرهای موردنظر، تاکید دوباره شهرداری بر ارزان تر بودن قیمت تمام شده خودروهای برقی چینی نسبت به مدل های داخلی است. شهرداری تهران در یکی از این بنرهای مخصوص نوشته که "قیمت تمام شده هر اتوبوس برقی وارداتی از چین، 220 هزار یورو است" که با در نظر گرفتن قیمت تقریبا 45 هزار تومانی یوروی نیمایی، معادل ریالی آن بالغ بر 99 میلیارد (9 میلیارد و 900 میلیون تومان) می شود. اگر هم قیمت ارز بازار آزاد (حدودا 65 هزار تومان را در نظر بگیریم) قیمت تمام شده هز دستگاه از این اتوبوس ها به حدود 14 میلیارد و 500 میلیون تومان می رسد.

در بنر تبلیغاتی شهرداری ادعا شده که قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی وارداتی از چین، 100 هزار یورو ارزان تر از مدل داخلی از آب درآمده است. با در نظر گرفتن این ادعا، قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل، 320 هزار یورو است، بنابراین طبق حساب و کتاب شهرداری تهران، هر دستگاه اتوبوس برقی داخلی با ارز نیمایی حدود 14 میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت دارد.

با لحاظ کردن ارز آزاد نیز قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی داخلی به بالای 20 میلیارد تومان می رسد (پنج میلیارد و 500 میلیون تومان بالاتر از یک اتوبوس برقی وارداتی از چین).

این ادعای شهرداری در حالی است که تولیدکنندگان کشور می گویند اولا اتوبوس های برقی تولید داخل قیمتی بسیار کمتر از 320 هزار یورو دارند (کمتر از 270 هزار یورو یا نرخ آزاد) و ثانیا قیمت تمام شده اتوبوس های برقی چینی نیز بسیار بیشتر از 220 هزار یوروی ادعایی از آب در می آید. به گفته آنها، بنابراین اختلاف قیمت بین اتوبوس برقی وارداتی از چین و نمونه داخلی، 100 هزار یورو نیست، ضمن اینکه شهرداری معمولا پول تولیدکنندگان داخلی را سر وقت نمی دهد، اما درمعامله با خارجی ها به خصوص چینی ها نمی تواند چنین امتیازی برای خود قائل باشد.  

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین