به گزارش خودرونامه، این در حالی است که عدم عرضه مکفی خودرو موجب شده قیمت خودرو در بازار به صورت افسارگسیخته بالا برود و روز به روز فاصله بین قیمت کارخانه و بازار افزایش یابد. در این مورد، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه عرضه خودرو کم است، گفت: در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد و عمده تقاضاها مصرفی هستند. بنابراین اگر عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً میتواند سدی در برابر افزایش نامعقول قیمتها باشد و فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار را کاهش دهد. وی افزود: نمی دانم عرضه خودرو از طرف خودروساز عمدی است یا نه، اما به هر حال بازار با کمبود خودرو مواجه است.
موتمنی با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل است، تصریح کرد: هم اکنون خودروها در بازار میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با کارخانه تفاوت قیمتی دارند. در حال حاضر، سمند ال ایکس ۲۶۰ میلیون تومان، پژو پارس ۲۷۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۶۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار ۳۳۲ میلیون تومان، پراید ۱۱ ۱۸۴.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ ۱۶۹ تا ۱۷۰ میلیون تومان، تیبا ۱۸۰ میلیون تومان و تیبا ۲ نیز ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارند.
در این شرایط میتوان انگشت اتهام برای تولید خودروی ناقص را به سمت سه عامل شامل «قیمت گذاری دستوری»، «انتظار برای بهروز رسانی قیمت خودروها» و «تأمین قطعه» نشانه گرفت. قیمت گذاری دستوری موجب شده قیمت فروش خودروها کمتر از نرخ پیشنهادی خودروسازان باشد. وقتی تولید خودرو با ضرر همراه باشد، خودروساز به هر کاری دست میزند تا از ضرردهی نجات پیدا کند. از سویی دیگر انتظار خودروسازان برای بهروز رسانی قیمت خودروها که حالا به ستاد تنظیم بازار سپرده شده نیز میتواند عامل بازدارنده دیگری باشد که موجب شده خودروساز تا زمان آپدیت قیمتها بخشی از تولیدات را دپو کند و سپس آنها را با قیمت جدید به مشتریان تحویل دهد.
اما تأمین قطعه نیز موضوعی است که علاوه بر خودروسازان از سوی کارشناسان نیز مطرح شده است؛ به این شکل که به دلیل عدم تأمین قطعه خودروسازان مجبور به انباشت محصولات ناقصشان در کف پارکینگها هستند.
منبع:مهر
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست