جمعه 21 ارديبهشت 1403-1:6 شمسی /5/10/2024 1:06:40 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24282
  • زمان انتشار:يکشنبه 22 فروردين 1400-22:29

خودرونامه: در نامه‌ای که هفته گذشته علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نوشت، برنامه دولت برای واگذاری بخشی از سهام ایران خودرو افشا شد.
ایران‌خودرو بانکی می‌شود؟

 طبق اطلاعات مندرج در این نامه، در اواخر اسفند سال گذشته هیات وزیران مصوب کرده ۱۲/ ۸ درصد از باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو، به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت واگذار شود. این مصوبه گویا به نوعی چراغ خاموش بوده، زیرا تا قبل از نامه رزم حسینی به روحانی، خبر خاصی در مورد واگذاری سهام ایران خودرو به بانک‌ها منتشر نشده بود. این اما در حالی است که وزیر صمت در نامه خود به رئیس‌جمهوری، ضمن اشاره به موانع قانونی مصوبه واگذاری سهام ایران خودرو به بانک‌ها، خواستار اصلاح آن شده است. در این نامه به موانع مختلفی بر سر راه مصوبه موردنظر اشاره شده که مهم‌ترین آن، محدودیت‌های مربوط به واگذاری باقی‌مانده سهام دولتی خودروسازان است. بر این اساس و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری تا ۸۰ درصد از سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، مورد تاکید قرار گرفته و اگر قرار بر واگذاری باقی‌مانده سهام دولتی ایران خودرو باشد، اجرای آن نیازمند مصوبه هیات واگذاری است.


موانع رشد تولید خودرو
خودرونامه: در حالی که هدف سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو محقق نشد، این وزارتخانه برنامه تیراژ امسال خودروسازان را کاهش نداد و حتی بالاتر نیز برد. آن طور که محسن صالحی‌نیا مدیرعامل ایدرو عنوان کرده، تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاهی خودرو برای سال جاری در نظر گرفته شده است. به گفته وی، سهم ایران خودرو و سایپا از این برنامه، تیراژ ۱/۱ میلیون دستگاهی است و باقیمانده آن را نیز قرار است شرکت‌های خصوصی تولید کنند. با توجه به تیراژ حدوداً یک میلیون دستگاهی خودرو طی سال ۹۹، وزارت صمت رشد ۲۵ درصدی را برای امسال لحاظ کرده، هدفی که تحقق آن نیازمند رفع موانع و حمایت از خودروسازان است. تحریم و سیاست‌های دستوری به ویژه در حوزه قیمت گذاری، اصلی‌ترین موانع بر سر راه تحقق برنامه تولید امسال خودرو به شمار می‌روند. در این بین، احتمال لغو تحریم‌ها وجود دارد، اتفاقی که اگر رخ دهد، سرعت تولید را بالا خواهد برد. از آن سو اما لغو قیمت گذاری دستوری نیز کمک بزرگی به رشد تولید خودرو در سال جاری خواهد کرد، هرچند هنوز برنامه دولت در این مورد مشخص نیست.


بازار کرخت خودرو
خودرونامه: کرختی فروردین ماه به بازار خودرو نیز رسوخ کرده، چه آنکه میل چندانی به خرید و فروش خودرو در این روزها وجود ندارد. بنابه گفته فعالان بازار، هرچند منحنی قیمت در بازار خودرو طی نیمه دوم فروردین کمی بالا رفت، با این حال مشتری چندانی در بازار نیست. در حال حاضر بحث احیای برجام مطرح است، اتفاقی که رخ دادنش سبب کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد. فروشندگان از بیم افت شدید قیمت، مایل به عرضه شده‌اند، اما در سمت تقاضا، مشتریان به امید کاهش قیمت نشسته و از همین رو خرید در مقطع فعلی را ریسک می‌دانند. از آن سو البته اظهارات رییس شورای رقابت مبنی بر قطعی بودن رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو در آینده نزدیک، سبب صعودی شدن منحنی قیمت در بازار شده، هرچند گفته می‌شود این روند دوام چندانی نخواهد داشت. البته همچنان عامل اصلی در افت و خیز قیمت خودرو در بازار، نرخ ارز است که سرنوشت توافق هسته‌ای و برجام نقش مهمی در بالا و پایین رفتن آن دارد. در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار همچنان بالای ۱۰۰ میلیون تومان است.


چهره هفته: رییس شورای رقابت
اظهارنظر ناشیوا
خودرونامه: چهره اولین ویژه نامه امسال خودرونامه را به رییس شورای رقابت اختصاص داده‌ایم، چه آنکه اظهارنظر اخیر وی در مورد قیمت خودروهای داخلی، حسابی حاشیه ساز شد. رضا شیوا اخیراً گفته که "اگر خودرویی گران است، مشتریان آن را نخرند و به جایش خودرو دیگری را خریداری کنند". این اظهارنظر رییس شورای رقابت انتقاداتی را به دنبال داشت، چه آنکه انحصار موجود در بازار خودرو، به مشتریان اجازه نمی‌دهد قدرت انتخاب زیادی در این بازار داشته باشند. در واقع ازآنجاکه بازار خودرو در انحصار دو شرکت اصلی (ایران خودرو و سایپا) قرار دارد و همچنین قدرت خرید بسیار افت کرده، شهروندان حق انتخاب چندانی ندارند که بخواهند فلان خودرو بخرند و آن یکی را نخرند. شورای رقابت در حال حاضر مسوول قیمت گذاری خودروهای داخلی به شمار می‌رود و این در حالی است که نه خودروسازان از عملکرد آن رضایت دارند و نه مشتریان.


تقویم خودرونامه: آغاز کرونایی خودروسازان در ۹۹
خودرونامه: مرور تقویم خودرویی سال ۹۹ نشان می‌دهد، سال گذشته در این روزها خودروسازان درگیر ماجرای کرونا بودند، ویروسی سرکش و مرگبار که حدوداً دو ماه قبل‌تر به ایران آمده بود. در آن مقطع، از بیم گسترش کرونا، دولت محدودیت‌هایی را اعمال و حکم تعطیلی بسیاری از مشاغل را داد، با این حال خودروسازی کم و بیش فعال بود. با توجه به خطرات شیوع کرونا در خطوط تولید، شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز برای آغاز رسمی فعالیت خود در ۹۹ تردید داشتند و نیمه دوم فرودین ماه بر همین منوال سپری شد. در نهایت اما فعالیت رسمی خودروسازان، در اوایل اردیبهشت آغاز شد تا صنعت خودرو بر خلاف سال‌های قبل، سال کاری جدیدش را با دو هفته تأخیر و با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی آغاز کنند. کرونا البته امسال هم با قدرتی بالاتر جولان می‌دهد، با این حال خودروسازان بلافاصله پس از اتمام تعطیلات، فعالیت تولیدی خود را آغاز کردند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین