جمعه 21 ارديبهشت 1403-12:40 شمسی /5/10/2024 12:40:10 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:16150
  • زمان انتشار:سه شنبه 4 شهريور 1399-8:2
رهبری بر استفاده از توان قطعه‌سازی نیروهای مسلح تاکید کردند

با تاکید رهبر انقلاب بر استفاده تولیدکنندگان داخلی از توان فنی نیروهای مسلح، حالا موضوع حضور نظامیان در خودروسازی و قطعه سازی کشور جدی تر از گذشته دنبال خواهد شد. 
ظهور نظامیان در خودروسازی

رهبری دیروز در جریان ارتباط تصویری با هیات دولت، با بیان اینکه خوشبختانه چندسال است در کشور از طرف بخش های نیروهای مسلح و وزارت دفاع، نهضت قطعه‌سازی راه افتاده، خطاب به تولیدکنندگان تاکید کردند: به آنها مراجعه کنید تا برایتان قطعه بسازند. ایشان عنوان کردند: در نیروهای مسلح بعضی از قطعاتی که تصور نمی شد قابل ساخت باشد، خوشبختانه ساخته شد و از این باید استفاده شود. 
پیش از اظهارات دیروز رهبری، مذاکرات و توافقاتی میان خودروسازان و نهادهای نظامی مانند وزارت دفاع و همچنین هوا و فضای سپاه برای داخلی سازی برخی قطعات به اصطلاح های تک (دارای فناوری پیچیده و پیشرفته) صورت گرفته بود. ابتدا وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت دفاع برای داخلی سازی قطعات با یکدیگر تفاهم نامه امضا کردند و بعدها هوا فضای سپاه هم وارد ماجرا شد تا حضور نهادهای نظامی در عرصه خودروسازی و قطعه سازی پررنگ تر جلوه کند. حالا نیز با توجه به تاکید رهبری بر استفاده از ظرفیت فنی نیروهای مسلح در راستای ساخت قطعات، به نظر می رسد ارتباط میان نظامیان و صنایع خودرو و قطعه جدی تر از گذشته دنبال شود. گویا قرار است در راستای همکاری میان آنها، برخی قطعات پیشرفته مانند ECU (رایانه خودرو)، کیسه هوا، مجموعه های الکترونیکی حساس و... داخلی سازی شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، می توان به جهشی قابل توجه در تولید خودرو دست یافت، چه آنکه در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان کمبود قطعات "های تک" است. این قطعات از خارج تامین می شوند و با توجه به تحریم از یک سو و مشکلات ارزی کشور از سوی دیگر، واردات آنها طی دو سال گذشته از روند عادی خود خارج شده است. این اختلال آسیبی بزرگ به تولید خودروهای داخلی زده که نمود اصلی آن را می توان در دپوی ده ها هزار محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان مشاهده کرد. بنابراین اگر نهادهای نظامی بتوانند هرچه زودتر قطعات موردنیاز خودروسازان را بسازند، می توان امیدوار بود که ضمن کاهش تولید محصولات ناقص، تیراژ نیز رشد کند. در این ماجرا اما یک نگرانی نیز از سوی قطعه سازان مطرح می شود و آن، دائمی شدن حضور نهادهای نظامی و تبدیل شدن آنها به رقیب شرکت های قطعه ساز است. البته نهادهای نظامی بارها تاکید کرده اند که حضورشان در خودروسازی و قطعه سازی، جهت کمک به این صنایع بوده و موقتی است نه دائمی.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین