شنبه 22 ارديبهشت 1403-0:20 شمسی /5/11/2024 12:20:52 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:14902
  • زمان انتشار:يکشنبه 22 تير 1399-8:55
در یک نشست خبری مطرح شد

خودروسازان در حالی طرح‌های جدید فروش را به‌عنوان راهکاری برای کاهش التهابات بازار خودرو به اجرا درآورده‌اند که هنوز بخشی از تعهدات معوق آنها رفع نشده است.
پاسخ ایران خودرو به تعهدات معوق

از همین رو آن دسته از مشتریانی که هنوز موفق به دریافت محصولات ثبت‌نامی خود نشده‌اند، نسبت به اجرای طرح‌های جدید فروش معترض و معتقدند شرکت‌های خودروساز ابتدا باید نسبت به رفع تعهدات اقدام کنند. در این بین، ایران خودرو نیز هنوز درگیر تعهدات معوق است، هرچند مسوولان فروش این شرکت می‌گویند بخش قابل توجهی از این تعهدات به‌روز شده است.

آن طور که قائم‌مقام مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو دیروز در نشستی خبری عنوان کرد،  این شرکت از آبان سال گذشته تعهدات فروش‌های فوری خود را تا قبل از موعد تحویل، به روز کرده و هیچ معوقی در این بخش ندارد. محسن ناقدی گفت: تعهدات معوق در سایر برنامه‌های فروش نیز از ابتدای امسال تا هجدهم تیر،  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افت کرده و به حدود ۵۰ هزار دستگاه رسیده است. وی همچنین در مورد روند تحویل خودروهای ثبت‌نامی در طرح  فروش فوق‌العاده، تاکید کرد: تا به امروز ۶۰ درصد خودروهای فروش فوق‌العاده را که شامل ۹ هزار دستگاه می‌شود، تحویل داده‌ایم. به گفته ناقدی، باقیمانده خودروهای ثبت‌نامی نیز تا پایان تیر امسال تحویل مشتریان خواهد شد. قائم‌مقام فروش ایران خودرو اما در مورد طرح فروش اخیر این شرکت نیز گفت:۶۰ هزار نفر در طرح فروش مشارکت در تولید خودروی k۱۳۲ شرکت کرده‌اند.ناقدی افزود: مبلغ تعیین شده در طرح مشارکت در تولید این محصول، به صورت علی‌الحساب تعیین شده و قیمت نهایی آن پس از ارائه مستندات از سوی ایران خودرو، توسط مراجع ذی‌صلاح در قیمت‌گذاری تعیین خواهد شد.  قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در بازاریابی و فروش اما درباره ۵۰ هزار تعهد معوق ایران خودرو، گفت:ازاین تعداد، حدود ۲۰ هزار خودرو متعلق به افرادی است که یک دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند؛  مابقی نیز مربوط به مشتریانی است که بیش از یک محصول ثبت‌نام و خودروی اول خود را تحویل گرفته‌اند. به گفته ناقدی، بخش اصلی تعهدات معوق در این بخش، مربوط به افرادی است که بیش از یک دستگاه ثبت‌نام کرده‌اند که آن نیز با ساز و کار تعریف شده‌ای رفع خواهد شد. ناقدی در نهایت درباره تعهدات خودروهای گازسوز نیز گفت: با اینکه هدف،‌ تولید و توزیع بیشتر خودروهای گازسوز بود، اما الزاماتی برای آن تعریف و در نهایت شماره‌گذاری محصولات دوگانه سوز با مشکل مواجه شد؛  درحال حاضر مشکل تاکسی و وانت رفع شده و برای سایر خودروها نیز رایزنی وزارت صنعت با سازمان محیط زیست برای رفع مشکل ادامه دارد. در ادامه نشست خبری دیروز اما معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو نیز به آمار تولید ایران خودرو تا ۲۱ تیر ماه اشاره کرد و گفت:در این مدت ۱۴۲ هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت در ایران خودرو به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. بابک رحمانی در مورد آمار تحویل محصولات ایران خودرو در بازه زمانی موردنظر نیز تاکید کرد: تا صبح دیروز ۹۵ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی در مورد سرنوشت تعهدات معوق خودروهایی که دیگر تولید نمی‌شوند، تاکید کرد: در حال تعیین تکلیف این خودروها از جمله سوزوکی، دانگ فنگ و تندر با رضایت کامل خریداران هستیم، ضمن آنکه تعهدات پژو ۲۰۰۸ نیز به طور کامل انجام شده است. به گفته رحمانی، ایران خودرو در حال حاضر تعهدات ۱۳ محصول را به روز کرده است.

اما اگرچه انتقادهای زیادی نسبت به طرح قرعه کشی فروش خودروسازان وارد است، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو معتقد است این روش مناسب ترین مسیر بوده است. به گفته رحمانی، قرعه کشی سبب شد تا خودرو به بهترین شکل ممکن میان افرادی که مشتریان واقعی هستند، توزیع شود. این گفته وی در شرایطی است که بیشترین تقاضا برای خودروها در طرح‌های فروش قبلی، مربوط به محصولات دارای حاشیه بازار بود و نشان داد خیلی‌ها به دنبال استفاده از رانت موجود هستند. رحمانی اما درباره زمان تحویل خودروی دناپلاس اتوماتیک نیز گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات در تامین برخی از قطعات، تحویل خودرو با تاخیر مواجه شد، با این حال از اوایل مرداد دعوت‌نامه‌های مشتریان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو ارسال خواهد شد. وی  از ارسال مستندات بهای تمام شده خودرو برای به‌روز‌رسانی قیمت خودروها در سه ماه دوم امسال نیز خبر داد و گفت: به محض اعلام قیمت‌ها که به زودی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، تعهدات اجرا خواهند شد.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین