سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-20:22 شمسی /4/30/2024 8:22:53 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1490
  • زمان انتشار:دوشنبه 1 آبان 1396-1:59

وزارت صنعت، معدن وتجارت طبق روالی معمول، در شرایطی برنامه صادراتی خودروسازان را تا پایان سال‌جاری ۳۵ هزار دستگاه اعلام کرد که دو شرکت بزرگ خودروساز در ۶ ماه نخست امسال تنها ۲ هزار و ۵۷۹ دستگاه خودرو به دیگر کشورها صادر کرده‌اند.
صادرات دستوري خودرو

به گزارش خودرونامه به نقل از دنياي اقتصاد، بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته، شرکت سایپا در سال‌جاری باید ۲۵ هزار دستگاه از محصولات خود را صادر کند که این موضوع به معنی رشد بیش از ۲۵۷ درصدی صادرات نسبت به سال ۹۵ است؛ ایران‌خودرو نیز پیش‌بینی صدور ۱۰ هزار دستگاه از محصولات این شرکت را در سال‌جاری دارد که این پیش‌بینی نیز بیش از ۲۳۳ درصدی رشد را نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد. حال در شرایطی وزارت صنعت و معدن و تجارت دولت یازدهم برنامه صادراتی خودروسازان را در همان اوایل سال‌جاری ارائه کرد که ایران‌خودرو در ۶ ماهه اول سال‌جاری ۹۹۴ دستگاه و سایپا یک هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به مقاصد صادراتی ارسال کرده‌اند.به این ترتیب روند نزولی صادرات خودرو اگر چه حکایت از ناتوانی تولید‌کنندگان در صدور محصولاتشان به بازار‌های خارجی دارد، اما ادامه این روند می‌تواند منجر به بروز چالش‌هایی در پیشروترین صنعت کشور شود.

اما وزارت صنعت و معدن و تجارت طبق روالی سالانه، برنامه‌ای مبنی‌بر میزان تولید و صادرات خودرو به تولید‌کنندگان دیکته می‌کند این در شرایطی است که طبق آمارهای ارائه شده از سوی خودروسازان، هر چند برنامه‌های تولیدی هماهنگ با برنامه ریزی وزارت صنعت پیش می‌رود، اما صادرات در جهت معکوسی در حال حرکت است که این موضوع به گفته برخی کارشناسان می‌تواند بحران تقاضا در بازار داخل را شکل دهد. بحرانی که دیروز در همایش روز ملی صادرات محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز به آن پرداخت. در این بین هر چند وزیر صنعت بر ارائه مشوق‌های صادراتی و واقعی‌سازی نرخ ارز برای رشد محصولات قابل‌صدور به دیگر کشورها تاکید کرد اما این پرسش مطرح می‌شود که اگر تمام شرایط مطلوب برای صادرات کالا از ایران فراهم شود آیا محصولاتی که صنعت خودروی کشورمان به تولید می‌رساند، امکان صدور به کشورهای دیگر را دارند؟ سوال دیگر اینکه برخی خودروهای تولیدی ایران که هم‌اکنون با قیمت بالا و کیفیت نامناسب به بازار داخل عرضه می‌شود قابلیت صدور به کشورهای همجوار را دارد؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین