شنبه 22 ارديبهشت 1403-16:36 شمسی /5/11/2024 4:36:10 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1340
  • زمان انتشار:شنبه 10 تير 1396-14:41
توضيحات وزير صنعت درباره تغيير جهت در قيمت گذاري خودرو از دولتي به بازار آزاد

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو ايران به سبب توليد متنوع و آزاد شدن واردات از انحصار خارج شده و هيچ نهاد دولتيي حق دخالت در قيمت گذاري خودروهاي ساخت داخل را ندارد.
كوتاه شدن دست دولت از دخالت در قيمت خودرو / شوراي رقابت سياستگذار است نه قيمت گذار

به گزارش خودرونامه، محمدرضا نعمت زاده، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به روش قيمت گذاري خودرو در ايران گفت: ما معتقديم كه بازار خودرو در ايران از انحصار خارج شده و داراي حداقل هاي رقابت پذيري است از اين رو دخالت نهادهايي مانند شوراي رقابت در قيمت گذاري خودرو غير قابل قبول است.

او افزود: بر اساس قانون شوراي رقابت موظف است كه زمينه رقابت پذيري اقتصاد را فراهم آورد به طوري كه سياستگذار باشد نه قيمت گذار. اما متاسفانه در دولت قبل اين وظيفه منحرف و شوراي رقابت به نهادي قيمت گذار تبديل شد كه بهتر است اين روند اصلاح شود.

وزير صنعت با اشاره به روش پيش فروش خودروهاي جديد ايران خودرو و نا مشخص بودن قيمت آن گفت: معمولا خودروهای جدید با تیراژ بالا نمی توانند به تولید برسند به همين دليل قيمت خودرو 2008 ممكن است قدري بالا باشد كه با افزايش تيراژ در سال هاي آينده اين موضوع حل خواهد شد.

او گفت: در ابتدا قرار بود خودرو 2008 به صورت موردي وارد بازار شده و پيش فروش نشود اما چون اين خودرو متقاضي بالايي داشت،  به صورت پيش فروش از متقاضيان ان ثبت نام به عمل آوردند.

نعمت زاده تصريح كرد: قیمت قطعي پژو 2008 هنوز اعلام نشده چون این خودرو وارد بازار نشده كه بخواهد قيمت گذاري شود.

او افزود: این خودرو قیمت دولتی نخواهد داشت و با نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد قیمت گذاری میشود.

نعمت زاده تصريح كرد: خودرو 2008 به هیچ وجه به غیر از فرد ثبت نام کننده داده نمیشود و هر کس حواله آن را خریده سرش کلاه رفته است.

وزير صنعت در ادامه با اشاره به توليد برخي خودروهاي قديمي در كشور گفت: در شروع دولت يازدهم 70 درصد محصولات سایپا پراید بود كه اين رقم در سال گذشته سال گذشته به 34 درصد رسید و امسال به 28 درصد خواهد رسید.

او گفت: پراید رفته رفته از بازار خارج میشود چون استانداردهای جدید را نمی تواند پاس کند. تاریخ قطعی پایان تولید پراید آخر سال آینده است.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به قراردادهاي پسابرجامي خودروسازان افزود: پژو و سیتروئن طبق برنامه به تعهدات خود عمل می کنند و به نظر مي رسد كه اين همكاري در آينده باعث توليد خودروهاي جديدي شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین