پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403-6:22 شمسی /5/9/2024 6:22:24 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1261
  • زمان انتشار:چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396-13:25

اجراي پروژه هاي مختلف بهبود در حوزه محصولات ايران خودرو از زنجيره تامين تا فروش و خدمات پس از فروش در سال 95، منجر به افزايش رتبه كيفيت محصولات شده است. برهمين اساس سطح كيفي سوزوكي به چهار ستاره در سال 95 افزايش يافته و محصول پژو 206 نيز از سطح كيفي دوستاره در سال 94 به سه ستاره در سال 95 ارتقا يافته اند.
حركت ايران خودرو در مسير بی پايان كيفيت

 

رانا و دنا نيز كه در سال 94 يك ستاره كيفيت را كسب كرده بودند موفق شدند در سال 95 سه و دو ستاره را از آن خود كنند.

 

برمبناي اين گزارش، در سال 95، در شاخص IQS (تعداد ايراد اعلام شده از سوي مشتريان در 1000 دستگاه خودروي تحويل شده) بهبود 8 تا 26 درصدي در كليه محصولات محقق شده است.

 

در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش نيز علاوه بر حفظ سطح كيفيت از سال 94، افزايش حدود دو درصدي در ميزان رضايت از كيفيت محصولات در 9 ماه ابتدايي سال 95 با درنظر گرفتن محصولات پرتيراژ و همچنين افزايش 5 درصدي در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.

 

نتايج شاخص هاي بعد از تحويل

 

در سال 95 با اجراي رويكرد عدم مراجعه مشتريان به شبكه خدمات پس از فروش تا 10 هزار كيلومتر پس از تحويل محصول، بهبود هاي متعددي كسب شده است.

 

كاهش حدود 19 درصدي شاخص مراجعات به شبكه خدمات پس از فروش و كاهش شاخص تعويض قطعات در دوره گارانتي به ميزان بيش از 25 درصد در بازه 10 هزار كيلومتر نسبت به سال 94 براساس تعداد محصولات مراجعه كرده به شبكه از جمله نتايج كسب شده در اين حوزه است.

 

نتايج شاخص هاي قبل از تحويل

 

نتايج حاصل از پروژه هاي مرتبط با كيفيت محصولات،‌ منجر به تحقق 14 درصدي بهبود كيفيت در شاخص آديت تركيبي سال 95 در كليه محصولات توليدي شده است. اين بهبود ماحصل اجراي پروژه هاي متعدد كيفييت در محصولات رانا، پژو206،‌پارس، پژو405، سمند و دنا است.

 

اقدامات انجام شده در راستاي بهبود كيفيت محصولات در سال 95

 

در سال 1395 با تمركز بر مشتري مداري و افزايش كيفيت و دوام قطعات پروژه هاي بهبود كيفيت محصولات و مجموعه هاي بكار رفته در آن تعريف و به اجرا گذاشته شده است. در اين سال 238 پروژه بهبود كيفيت بر روي محصولات و 292 پروژه بر روي مجموعه ها شامل موتور، گيربكس و  سیستم الكتريكال اجرا شده است.

 

  پروژه هاي كلان و سرمايه اي

 

برنامه هاي سرمايه اي بخش ديگري از برنامه هاي اجرا شده در سال گذشته است. ارتقای سالن موتورسازی 3 محصولات جاری، ارتقاء و بهبود كيفيت  سالن رنگ يک، ارتقاي تجهيزات و خطوط سايت مازندران، بازسازی و ارتقای تست پيمايش خودرو (تست جاده)، برنامه ارتقاء تجهيزات جهت تست و بازرسی موتورهای تولیدی ، تامين تجهيزات الکتريکال در کليه سايتها، تجهيز و توسعه PDIيا بازرسی قبل از تحويل، سرمايه گذاري شركت آلومينيوم، ريخته گري ابهر، سرمايه گذاري شركت نيرومحرکه از جمله برنامه هاي كلان سرمايه اي بوده است.

 

برنامه هاي بهبود كيفيت

 

در سال 1395 در حدود 118 برنامه بهبود كيفيت در زنجيره ارزش تهيه و تدوين شده است. 12 برنامه در حوزه تامين، 35 برنامه در حوزه توليد، 21 برنامه در حوزه فرآيند، 35 برنامه در حوزه طرح و مهندسي، 8 برنامه در حوزه كيفيت و 5 برنامه نيز در حوزه فروش و خدمات پس از فروش تدوين شده است. طبق برآوردي كه صورت گرفته حدود 53 درصد از مجموع برنامه هاي تدوين شده اجرا و محقق شده و ساير آن نيز درحال اجرا است.

 

ستاد عالي ارتقاء كيفيت

 

در سال 93 براي تصميم سازي و پياده سازي سياست هاي كلي و يكپارچه و همچنين انجام اقدامات منسجم در زنجيره تامين تا حوزه فروش و خدمات پس از فروش ستادي با عنوان «ستاد عالي ارتقاء كيفيت» در گروه صنعتي ايران خودرو تشكيل شد.

 

در اين ستاد نزديك به يك هزار و 68 مصوبه با رويكرد هاي كيفيت و با در نظر گرفتن تمامي حوزه هاي فرآيند ساخت و توليد مورد بررسي و تصميم سازي قرار گرفت. اين مصوبه ها در سه حوزه پيشگيرانه با 273 مصوبه، واكنشي 536 مصوبه و راهبردي شامل 259 مصوبه بوده است.

 

درحال حاضر حدود 63 درصد(675 مصوبه) از تعداد يك هزار و 68 مصوبه ستاد عالي ارتقاء كيفيت محقق شده و حدود 30 درصد(326 مصوبه) مطابق برنامه در حال انجام بوده و 7 درصد (67 مصوبه) نيز در حال اخذ برنامه است.

 

برنامه هاي سال 96

 

گروه صنعتي ايران خودرو مسير كيفيت را بي پايان تصور مي كند و همواره به دنبال اجراي برنامه ها و پروژه هاي بهبود كيفيت است. از اين رو براي سال 96 نيز علاوه بر پيگيري و نتيجه گيري از پروژه هاي قبل، برنامه هاي متنوع ديگري را نيز تدارك ديده است.

 

ارتقاي سطح كيفي محصولات توليدي، سيستم ها،پروژه هاي انواع موتور  و پروژه هاي زير ساختاري از جمله برنامه هاي سال جاري است.

 

اجراي سيستم هاي توليد و كيفيت در تمامي فرآيند ها با رويكرد اثر بخشي شامل مديريت ديداری ، ماتريس تضمين کيفيت ، جلسات مديريت بر نتايج كيفي نيز از ديگر اولويت هاي ترسيم شده براي تحقق در سال جاري است.

 

مهار نوسانات كيفي در شاخص كيفيت، بهبود كيفيت دوام قطعات بر مبناي شاخص هاي CSI دوام و C100 شش ماهه  از ديگر پروژه هاي تدوين شده است.

 

كاهش هزينه هاي كيفي خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجراي سيستم کنترل Tower Control ، بازنگري استاندارد آديت محصول بر مبناي نظرات مشتريان و استقرار فرايند آديت يا ميزان فرسودگي خودرو بعد از مدت مشخص نيز در برنامه هاي بهبود براي سال 96 تعيين شده است


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:ایکوپرس

نظرات کاربران

آخرین عناوین