دوشنبه 24 ارديبهشت 1403-2:26 شمسی /5/13/2024 2:26:51 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1046
  • زمان انتشار:سه شنبه 6 مهر 1395-16:39
خودرونامه گزارش می‌دهد:

بازاریابی‌های تلفنی دروغ برای فروش محصولات صنعت بیمه در سطح جامعه افزایش یافته از سویی آگاهی نداشتن مردم نیز موجبات سواستفاده را برای کلاهبردارن بازاریاب تلفنی فراهم کرده است. اما چگونه می‌توان این اقدامات سودجویانه را مهار کرد؟
چگونه فریب فروش تلفنی کارت امداد خودرو را نخوریم؟

در فضای اطراف زندگی ما که هم اکنون بخش عظیم آن به فضای الکترونیکی اختصاص یافته است باید طوری رفتار کرد که جای هر گونه اقدامات سود جویانه مسدود شود. چنانچه مجرای افشای اطلاعات فضای الکترونیکی از قبیل تلفن، اینترنت ، پیامک و ...  است باید مثلاً در قسمت privacy  چه در گوشی ها و چه در کامپیوترها گزینه‌ای برای تبلیغات وجود دارد که می‌توانیم آن را به حالت off   قرار داده تا از هر گونه تبلیغات و ارسال پیام ها جلوگیری شود.

روش‌های مختلف و متعددی برای امنیت در فضای الکترونیکی وجود دارد که این روش‌ها به طرق مختلف و با توجه به سیاست‌ها و امکانات شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی قابل اعمال است. راهکارهای متعددی جهت اقدام پیشگیرانه وجود دارد از قبیل امنیت فیزیکی سرورها‌، امنیت فیزیکی ارتباطات سیمی و بی‌سیم و استفاده شرکت‌های بیمه از سیستم‌های امنیتی مانند پیاده‌سازی امنیت در لایه‌های مختلف‌، فایروال‌ها ، anti spam ، VPN ، IDS  ها و غیره و یا گذرواژه پیچیده انتخاب کنید، تمام گذرواژه‌های حساب‌های خود را مرتباً بروزرسانی کنید؛ حداقل دو بار در سال، هرگز از لینک‌ها و ضمیمه‌های پیوست شده به ایمیل‌های ناشناس را باز نکنید. هرگز از سایت های نا معتبر و مخرب دانلود انجام ندهید.

از برنامه های امنیتی به روز و معتبر برای ردیابی انواع ویروس و بدافزار استفاده کرده و حتما از فایل‌های مهم و حساس خود نسخه پشتیبان back up تهیه کنید. در صورت باز کردن پیام ناشناس و آلوده شدن به سرعت کابل شبکه سیستم خود را به سیستم قطع کنید.  در صورت استفاده از نرم افزار های mail server از ویندوز یا لینوکس ، امکان anti spam را فعال کنید یا از نرم افزار های مخصوص این کار استفاده کنید. در هنگام اتصال هارد اکسترنال یا فلش USB به کامپیوتر هرگز قبل از scan کردن توسط آنتی ویروس، فایل‌ها را باز نکنید. متاسفانه هیچ روش موثری برای حفظ کامل امنیت در حالت آنلاین وجود ندارد. حتی اگر از یک آژانس امنیتی بزرگ استفاده کنید، بیشترین خدماتی که به شما ارائه می شود این خواهد بود که بعد از وقوع آسیب آن را کم کنند.

در چند سال اخیر تعدادی افراد سود جو با راه اندازی سامانه تلفنی و استخدام چند کارمند و با معرفی خود به عنوان نماینده بیمه مرکزی با مردم تماس گرفته و با ارائه اطلاعات غلط مبنی بر خرید کارت امداد خودرو به مبالغ در حدود  100 هزار تومان که در قبال ارائه این کارت تخفیف بیمه نامه شخص ثالث حتی در صورت داشتن سابقه خسارت به آنها تعلق می گیرد، اقدام کرده‌اند که این اقدامات علاوه بر خدشه‌دار کردن وجهه سازمان بیمه مرکزی، دردسرهایی را برای مردم به وجود آورده است. هر چند خوشبختانه برخی از هموطنان برای احراز صحت این ادعا ها از بیمه مرکزی استعلام می گیرند. اقدام این گونه افراد در معرفی خود به عنوان کارکنان بیمه مرکزی ج.ا.ایران و یا معرفی محصولات خود با عنوان دارای مجوز از بیمه مرکزی ج.ا.ایران می تواند در شمول عنوان مجرمانه ماده 555 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی با عنوان غصب عناوین و مشاغل دولتی قرار گیرد که بیمه مرکزی در خصوص این موضوع به مراجع ذیصلاح متوصل شده است.

بنابراین یکی از راه‌های مقابله با این نوع کلاهبرداری ها بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به نوع و نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای است. از طرفی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان نیز این اختیار را دارند تا از طریق اقدامات قضایی با این افراد متخلف برخورد کنند. همانطور که در موارد مشابه دیگر کلاهبرداران به صورت اتفاقی با شماره‌های تلفن همراه افراد تماس می‌گیرند و ادعا می کنند شماره های رند یا شماره نزدیک خط فرد مورد نظر را در اختیار دارند. اگر شخصی متقاضی دریافت این خطوط شود کلاهبرداران خطوط معمولی را با قیمت پایین تهیه کرده و سپس با حک کردن شماره مورد نظر بر روی آن ها، به چند برابر قیمت در اختیار افراد قرار می دهند. همان طور که ملاحظه می کنید در این شیوه نیز کلاهبرداران از اصل عدم تشخیص و شناسایی در تماس های تلفنی استفاده کرده و افراد را فریب می دهند. به همین دلیل هوشمندی افراد است که مانع فریب‌خوردنشان می‌شود. از این رو توصیه می‌شود که در برابر این بازاریابی‌های تلفنی، مردم آگاهانه رفتار کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین