دوشنبه 24 ارديبهشت 1403-0:13 شمسی /5/13/2024 12:13:27 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1036
  • زمان انتشار:پنجشنبه 28 مرداد 1395-14:49
واکاوی دلایل شکست خودروساز بخش خصوصی در ایران

کیش خودرو در اوایل دهه 80 با مشکلات مالی گسترده روبرو شد و با توجه به اینکه از عهده بدهی های خود به بانک صنعت و معدن بر نیامد در سال 1383 کلا تعطیل و در اختیار نظام بانکی کشور قرار گرفت.
روایت خودرو نامه از غرق شدن کیش خودرو

به گزارش خودرو‌نامه، اواسط دهه 70 هنگامی‌که سایپا با کیاموتورز کره برای تولید خودرو پراید به توافق رسیده بود، گروهی از سرمایه‌گذاران، با مراجعه به وزارت صنایع وقت درخواست ایجاد کارخانه خودرو در منطقه آزاد کیش کردند تا بدین طریق بتوانند به تولید انواع خودرو سواری بپردازند. کیش‌خودرو یا خودروسازی سیناد، محصول مجوزی بود که وزارت صنعت به آن سرمایه گذاران داد تا به غیر از دو شرکت دولتی سایپا و ایران‌خودرو، بخش خصوصی نیز شانس خود را برای ورود به این عرصه بیازماید.

 این خودروساز توانست خط تولیدی به ظرفیت شش هزار دستگاه در سال را به راه بیاندازد تا محصولی به نام «سیناد» را در کشور به تولید برساند. سیناد در واقع خودرویی نیمه شاسی بلند بود که این روزها به نام «کراس‌اور» شناخته می شود. کراس‌اورها، خودروهایی هستند که پلت فورم آنها همان خودرو سدان یا سواری است اما بدنه آن، نمونه کوچک شده خودروهای شاسی بلند بوده که در حال حاضر مشتریان زیادی را به سمت خود کشانده است.

 کیش خودرو حدود 20 سال پیش به تولید چنین خودروهایی پرداخت اما هیچ گاه نتوانست با تمام ظرفیت خود به کار ادامه دهد و تولیدش از هزار دستگاه در سال فراتر نرفت. این خودروساز چندسالی به کار خود ادامه داد تا در نهایت به دلیل بدهی بانکی، سهام آن به بانک صنعت و معدن واگذار شد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت خودرو ناکام بمانند و نتوانند صنعت خودروسازی، بدون دخالت دولت را بنیان نهند. این خودروساز در انتخاب محصول ناموفق عمل کرد و خودرویی را به تولید رساند که با اقبال عمومی مواجه نشد.

بررسی های خودرو‌نامه نشان می دهد، شاید اگر تولیدات داخلی ایران خودرو و سایپا، در آن سال‌ها تیراژی بالا داشت و عرضه محصولات از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز مثل امروز بود، کسی سراغ خودرو سیناد نمی رفت چرا که بدنه آن از فایبر گلاس ساخته شده بود و نمی توانست در جاده های ایران به عنوان خودرویی ایمن و قدرتمند عرضه اندام کند. سیناد برای درون شهرها طراحی بود و عملا در جاده ها کارایی و ایمنی لازم را نداشت.

از سویی دیگر با توجه به وضعیت رانندگی در کشور و آمار تصادفات، کیش‌خودرو، محصولی را عرضه کرد که حتی برای استفاده در درون شهر نیز کارایی لازم را نداشت و نتوانست فروش خوبی را داشته باشد. کیش خودرو در چنین شرایطی روز به روز با مشکلات مالی گسترده روبرو شد و در نهایت با توجه به اینکه از عهده بدهی های خود به بانک صنعت و معدن بر نیامد در سال 1383 کلا تعطیل و در اختیار نظام بانکی کشور قرار گرفت.

این شرکت شاید می توانست در صورت انتخاب مناسب محصول، مطالعات دقیق بازار، خدمات پس از فروش و گرفتن شرکای تجاری مناسب، به قطب سوم خودروسازی کشور تبدیل شده و عملا بزرگترین خودروساز بخش خصوصی شود اما با توجه به تغییرات گسترده مدیریتی، غیر فعال شد تا پرونده آن برای همیشه بسته شده و به برندی مرده تبدیل شود.

به گزارش خودرو‌نامه، در همان سال ها گروهی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در دل کویر ایران کارخانه کرمان خودرو را بنیان گذاری کردند و با انتخاب هوشمندانه محصول، توانستند به رغم وجود تحریم های گسترده به یکی از بزرگترین خودروسازان کشور تبدیل شوند به طوری که هم اکنون 10 درصد میزان تولید خودرو در کشور را از آن خود کرده اند. شاید اگر مدیران کیش خودرو در انتخاب مدیران و چیدمان افراد، وسواس بیشتری به خرج می دادند و هدفمندتر پا به عرصه خودروسازی می‌گذاشتند، کیش خودرو قادر بود به یکی از بازیگران بزرگ صنعت خودرو ایران تبدیل شود و محصولات به روزی را در منطقه آزاد کیش به تولید برساند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:خودرو نامه

نظرات کاربران

آخرین عناوین