شنبه 15 ارديبهشت 1403-2:35 شمسی /5/4/2024 2:35:19 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63365
  • زمان انتشار:يکشنبه 2 ارديبهشت 1403-10:55
کدام خودروسازان پیشرو در استفاده از ترمز احیاکننده هستند؟

تکنولوژی «regenerative braking» یا ترمزهای احیاکننده هرچند چندسالی است در خودروهای برقی به‌کار گرفته می‌شود، اما همچنان رو به‌پیشرفت است.
سیستم ترمز خودرو همچنان در مسیر تکامل

به گزارش خودرونامه، صنعت‌خودرو همچنان در مسیر پیشرفت و تکامل هرچه بیشتر است. بر این اساس هر روز شاهد رونمایی از فناوری تازه‌ای در این صنعت هستیم. در حوزه ترمز خودرو نیز مسیر پیشرفت همچنان باز است و هر روز تکنولوژی‌های جدیدی در این بخش معرفی می‌شوند. تکنولوژی «regenerative braking» یا ترمزهای احیاکننده هرچند چندسالی است در خودروهای برقی به‌کار گرفته می‌شود، اما همچنان رو به‌پیشرفت است.

تکنولوژی «regenerative braking» یا ترمز احیاکننده نوعی از فناوری است که در خودروهای برقی و هیبرید استفاده می‌شود. این فناوری به‌خودرو این امکان را می‌دهد انرژی جنبشی را که هنگام ترمز کردن ایجاد می‌شود، به‌جای تبدیل شدن به حرارت، به‌صورت الکتریکی ذخیره و مجددا استفاده کند.

بر این اساس زمانی که یک خودرو ترمز می‌کند، انرژی جنبشی که از حرکت آن به‌وجود می‌آید، به‌سیستم «regenerative braking» ارسال می‌شود. در این سیستم، موتور الکتریکی به‌عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند و انرژی حاصل از ترمز کردن را به‌باتری خودرو باز می‌گرداند.

با استفاده از این تکنولوژی، انرژی از دست رفته هنگام ترمز کردن که به شکل حرارت درآمده است، مجددا در سیستم تغذیه الکتریکی خودرو بازیابی می‌شود. این به‌خودرو امکان می‌دهد از انرژی تولیدشده در شرایط ترافیک شهری یا در شرایط توقف و شتاب‌دهی مکرر بهره‌برداری کند که این به‌خودی خود سبب بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

با این حال مهم است بدانید که «regenerative braking» تنها هنگام ترمز کردن موثر است و در شرایط سرعت ثابت، این تکنولوژی به‌طور معمول استفاده نمی‌شود. همچنین بازیافت انرژی به‌وسیله «regenerative braking» معمولا به‌طور کامل نیست و تنها بخشی از آن بازیافت می‌شود.

تکنولوژی «regenerative braking» از جمله فناوری‌هایی است که در ابتدا توسط شرکت‌های خودروساز بزرگ برای استفاده در خودروهای برقی و هیبرید توسعه داده شده است. برخی شرکت‌های بزرگ از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند.

شرکت تسلا از نخستین شرکت‌هایی بود که «regenerative braking» را در خودروهای برقی خود به‌کار گرفت. بر این اساس تسلا از این تکنولوژی در مدل‌هایی همچون اِس، 3، ایکس و ایگرگ استفاده می‌کند.

شرکت نیسان نیز «regenerative braking» را در خودروهای برقی خود مانند لیف (Leaf) و اخیرا آریا (Ariya) استفاده می‌کند. این تکنولوژی به نیسان کمک کرده است به‌بهبود بهره‌وری سوخت و افزایش دامنه رانندگی برسد.

ب‌ام‌و نیز از «regenerative braking» در خودروهای برقی خود مانند آی 3 و آی ایکس 3 استفاده می‌کند. این تکنولوژی به ب‌ام‌و کمک می‌کند ضمن افزایش عمر باتری‌ها، به‌بهره‌وری سوخت این خودروها کمک کند.

شرکت‌های هیوندای و کیا نیز از «regenerative braking» در خودروهای برقی خود مانند «Hyundai Kona Electric» و «Kia Soul EV» استفاده می‌کنند.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین