شنبه 8 ارديبهشت 1403-9:43 شمسی /4/27/2024 9:43:21 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63093
  • زمان انتشار:يکشنبه 20 اسفند 1402-19:28
وزارت صمت اعلام کرد

گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد تولید در سایت خارجی خودروسازان همچنان با تیراژی بسیار اندک انجام می شود، موضوعی که اقتصادی بودن این پایگاه ها را بیش از پیش زیر سوال می برد.
وضع تولید خودروسازان در سایت های خارجی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، دو خودروساز بزرگ علاوه بر احداث سایت های تولیدی در شهرستان ها، دامنه این سایت ها را تا آن سوی مرزهای کشور نیز گسترش دادند که البته گفته می شود این اقدام بیشتر حالت دستوری داشته و حکم دولت پشت آنها بوده است.

ایران خودرو و سایپا در حال حاضر در کشورهای مختلفی مانند سوریه، عراق، ونزوئلا، سنگال و آذربایجان دارای سایت تولیدی هستند که به گفته خودشان، در برخی از این سایت ها سهم آنها بیشتر سرمایه گذاری فنی بوده است.

شاید احداث سایت های تولیدی در کشورهای اطراف مانند عراق، آذربایجان و سوریه را به دلیل بعد اندک مسافت بتوان تا حدی البته کم توجیه کرد، اما هنوز هم برای برخی سوال است که دلیل ایجاد چنین پایگاه هایی در کشورهایی نظیر ونزوئلا با هزاران کیلومتر فاصله، چه بوده است؟

البته پاسخ این پرسش برای خیلی ها روشن است و آنها می دانند روابط بسیار نزدیک ایران و ونزوئلا در دوره ای، ریشه اصلی احداث سایت تولیدی توسط ایران خودرو و سایپا در این کشور متعلق به آمریکای جنوبی است.

علاوه بر ونزوئلا، خودروسازان ایران در آفریقا هم سایت تولیدی دارند که این موضوع نیز برای خیلی ها پرسش برانگیز است. در این سال ها و با توجه به اتفاقاتی مانند تعطیلی یا نیمه تعطیلی سایت های خارجی خودروسازان ایرانی و یا عدم تسویه حساب خارجی ها با ایران خودرو و سایپا، ماجرای پایگاه های خارجی صنعت خودرو کشور بیشتر و بیشتر زیر سوال رفته است.

در حال حاضر نیز آخرین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می دهد سایت های خارجی ایران خودرو و سایپا با تیرای بسیار اندک فعالیت می کنند و گزاف نیست اگر بگوییم تقریبا نیمه تعطیل هستند.

طبق آنچه وزارت صمت در آمار خود آورده، کل تولید خودروسازان کشور در سایت های خارجی تا پایان بهمن امسال، تنها 571 دستگاه بوده است.

این امار می گوید، در 11 ماه امسال 236 دستگاه دنا در سایت آذربایجان به تولید رسیده است. این سایت سال گذشته هیچ تولیدی نداشت.

تولید دنا در سایت عراق ایران خودرو نیز طی سال گذشته صفر بوده، اما در 11 ماه امسال به 68 دستگاه رسیده است. در عوض اما تولید پژو پارس در سایت عراق متوقف شده، هرچند سال گذشته نیز تنها پنج دستگاه پارس در این سایت به تولید رسیده بود.

دیگر محصول تولیدی ایران خودرو در خارج از کشور، رانا پلاس است که مهمان تونسی هاست. وزارت صمت می گوید ایران خودرو در 11 ماه امسال 197 دستگاه رانا پلاس در سایت تونس تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 153 درصدی را نشان می دهد.

در آمار سایپا نیز آمده که کل تولید این شرکت در سایت های خارجی تا پایان بهمن، 70 دستگاه بوده که نسبت به 11 ماه پارسال پنج دستگاه افزایش داشته است. وزارت صمت مشخص نکرده که سایپا کدام محصول خود را در خارج از کشور تولید می کند.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین