پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-2:18 شمسی /5/2/2024 2:18:45 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62999
  • زمان انتشار:شنبه 12 اسفند 1402-18:37
وزارت صمت اعلام کرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمارنامه بهمن ماه خود، سهم خودروسازان از تولید 11 ماه امسال را اعلام کرده است.
آخرین سهم بندی تولید خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق اعلام این وزارتخانه، تا پایان بهمن نزدیک به یک میلیون و 230 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده که سهم اعظم آن متعلق به ایران خودرو و سایپا (شرکت های وابسته به دولت) است.

آمار منتشره نشان می دهد بیشترین سهم تولید خودرو در 11 ماه امسال به ایران خودرو و سپس به سایپا اختصاص دارد. ایران خودرویی ها بالغ بر 511 هزار دستگاه محصول را به تولید رسانده اند که این آمار سبب شده سهم آبی های جاده مخصوص از تولید به 44.5 درصد (در بهمن ماه) برسد. وزارت صمت سهم ماهانه ایران خودرو را از تولید 11 ماهه امسال اعلام کرده که بر اساس آن، ماکزیمم سهم این شرکت با 49.4 درصد به دی ماه مربوط می شود. همچنین کمترین سهم ایران خودرو از تولید نیز به مهر ماه و با سهم 41.9 درصدی اختصاص دارد.

روایت وزارت صمت از سایپا نیز نشان می دهد تولید سایپا در پایان بهمن به بالای 439 دستگاه رسیده است. طبق گزارش منتشره، این شرکت در تیر ماه بلندترین نقطه سهم تولید را با عدد 35.9 درصدی زده است. کمترین سهم تولید سایپا نیز به آذرماه با سهم 27.5 درصدی مربوط می شود. نارنجی های جاده مخصوص همچنین در بهمن ماه 32.4 درصد از کل تولید خودرو سهم داشته اند. مجموع سهم ایران خودرو و سایپا از تولید در بهمن ماه به 76.9 درصد رسیده است. 

در بین دیگر خودروسازان کشور (شرکت های بخش خصوصی) مدیران خودرو دارای بیشترین سهم در بهمن ماه بوده است، آن هم با سهم 15 درصدی. این عدد بالاترین سهم تولید مدیران خودرو در 11 ماه امسال بوده و کمترین سهم تولید این شرکت نیز در خرداد با رقم 10 درصدی ثبت شده است.

پس از مدیران خودرو، شرکت کرمان موتور بیشترین سهم تولید را در پایان بهمن به خود اختصاص داده است. کرمانی ها در بهمن صاحب سهم 4.9 درصدی تولید شده اند، در حالی که رکورد سهم آنها به آبان با رقم 6.5 درصدی مربوط می شود. همچنین کمترین سهم کرمان موتور از تولید ماهانه امسال به فروردین با رقم 2.6 درصدی مربوط است.

خودروساز بعدی که وزارت صمت سهم تولید آن را بررسی کرده، گروه بهمن نام دارد. سهم این شرکت از تولید در پایان بهمن، 1.2 درصد بوده که کمترین سهم ماهانه اش به شمار می رود. بیشترین سهم بهمنی ها در تولید، به طور مشترک در شهریور و خرداد با رقم 2.8 درصدی به ثبت رسیده است. در نهایت اما سایر خودروسازان نیز در بهمن امسال سهم 1.9 درصدی از تولید داشته اند.

این آمار نشان می دهد سهم خودروسازان خصوصی از تولید و طبعا بازار خودرو افزایش یافته است. پیش بینی ها نشان می دهد طی امسال، تولید خودروسازان خصوصی احتمالا به 300 هزار دستگاه خواهد رسید، رقمی که یک رکورد به شمار می رود. با این حال اما همچنان ایران خودرو و سایپا با فاصله دارای سهم غالب هستند و خواهند بود. 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین