دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-0:1 شمسی /5/6/2024 12:01:13 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62962
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 اسفند 1402-15:33
وزارت صمت:

وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمارنامه جدید خود اعلام کرد خودروسازان نتوانسته اند برنامه تولید امسال را محقق کنند.
35 درصد از برنامه تولید خودرو محقق نشد

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بنابر آمار منتشره از سوی این وزارتخانه، قرار بوده تا پایان بهمن امسال در مجموع چیزی حدود یک میلیون و 900 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید برسد. این در حالی است که کل تولید خودروسازان در 11 ماه امسال یک میلیون و 210 هزار و 271 دستگاه بوده است.

بنابراین خودروسازان کشور تا پایان بهمن حدود 65 درصد از برنامه تولید مدنظر وزارت صمت را محقق کرده اند. با توجه به این روند، خودروسازان قطعا نخواهند توانست برنامه تولید امسال را که بالای دو میلیون دستگاه است، محقق کنند.

دلایل مختلفی برای عدم تحقق این برنامه وجود دارد، از جمله کمبود نقدینگی. البته اصل برنامه ریزی انجام شده هم اغراق آمیز به نظر می رسد، به نحوی که از ابتدای سال نیز پیش بینی می شد که هدف تولیدی وزارت صمت در بخش خودرو به ثمر ننشیند. خودروسازان به خصوص در نیمه دوم امسال درگیر چالش نقدینگی و کمبود ارز شدند. در این بین، خودروسازان وابسته به دولت به دلیل اعمال قیمت های دستوری، نه تنها نتوانستند مطابق برنامه پیش بروند، با افت تیراژ نیز در پایان بهمن مواجه شدند. خودروسازان بخش خصوصی نیز می گویند کمبود ارز، آنها را از برنامه تولید عقب انداخته است.

طبق آمار وزارت صمت، ایران خودرو باید تا پایان بهمن بیش از 834 هزار دستگاه محصول را به تولید می رسانده، اما تیراژی 511 هزار و 318 دستگاهی را ثبت کرده تا 39 درصد از برنامه عقب بماند.

برای سایپا نیز تولید حدودا 725 هزار دستگاهی تا پایان بهمن در نظر گرفته شده است. این شرکت اما در 11 ماه امسال زیر 440 هزار دستگاه محصول را تولید کرده است. با این حساب، دومین خودروساز بزرگ ایران نیز مانند رقیب آبی پوش خود 39 درصد از برنامه عقب مانده است.

در بین خودروسازان بخش خصوصی نیز تنها مدیران خودرو شرایط مناسبی را از حیث عمل به برنامه تولید دارد. این شرکت با تیراژی 133 هزار و 467 دستگاهی توانسته 97 درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت را محقق و جایگاه خود را به عنوان بزرگترین خودروساز بخش خصوصی تحکیم کند.

دیگر شرکت بزرگ فعال در بخش خصوصی صنعت خودرو، کرمان موتور نام دارد که تیراژی بالغ بر 64 هزار دستگاه را تا پایان بهمن از خود به جا گذاشته است. کرمانی ها باید در 11 ماه امسال بالغ بر 93 هزار دستگاه محصول را تولید می کردند، اما در نهایت 32 درصد از برنامه عقب ماندند.

گروه بهمن نیز به عنوان دیگر خودروساز بزرگ بخش خصوصی، 70 درصد از برنامه تولید مخصوص خود را تا پایان بهمن عملی کرده است. بهمنی ها در 11 ماه امسال بالغ بر 44 هزار دستگاه تولید داشته اند.

دو خودروساز دیگری که وزارت صمت در آمار خود از آنها نام برده –آرین پارس موتور و فردا- نیز به ترتیب با تیراژی 11 هزار و 538 دستگاهی و شش هزار و 412 دستگاهی، 77 درصد و 30 درصد از برنامه تولید مخصوص خود را تا پایان بهمن عملی کرده اند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین