شنبه 15 ارديبهشت 1403-22:39 شمسی /5/4/2024 10:39:34 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62744
  • زمان انتشار:سه شنبه 17 بهمن 1402-17:59
ناهماهنگی "صمت" و "نیرو" در توسعه خودروهای برقی

نصب تعداد محدودی ایستگاه شارژ خودرو در پایتخت در حالی است که گویا وزارت نیرو در جریان این پروژه قرار نداشته است. این موضوع را اخیرا رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران عنوان کرده است، هرچند پیش تر نیز برخی فعالان عرصه واردات تاکید کرده بودند که صمت و نیرو در ماجرای خودروهای برقی چندان هماهنگ نیستند.
ایستگاه های شارژی که برق ندارند

به گزارش خبرنگار خودرونامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی بر توسعه خودروهای برقی در کشور اصرار می کند که به نظر می رسد در این مسیر هماهنگی لازم و کافی بین این وزارتخانه و دیگر نهادها به خصوص وزارت نیرو انجام نشده است.

از روزی که عباس علی آبادی سکان هدایت وزارت صمت را به دست گرفته، تاکید اصلی وی در حوزه خودرو، توسعه خودروهای برقی بوده و هنوز هم هست. وی معتقد است با توجه به حرکت جهانی از یک سو و ناترازی بنزین در کشور از سوی دیگر، ایران نیز باید به سمت خودروهای برقی و هیبریدی برود. تمرکز و اصرار وزیر صمت روی خودروهای برقی به حدی است که طی چند ماه گذشته چندین ایستگاه شارژ نیز در سطح شهر تهران تعبیه شده است. این ایستگاه ها با همکاری شرکت مپنا ایجاد شده اند.

این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، از 20 ایستگاه شارژ اولیه تعبیه شده در تهران، بیشتر آنها اصلا برق ندارند.

سعید تاجیک در گفت و گو با "اکوایران" با بیان اینکه یکی از چالش های اصلی در مسیر توسعه خودروهای برقی، ناترازی برق در کشور است، گفته که "طبق بررسی کارشناسان، از 20 ایستگاه شارژ نصب شده در سطح شهر تهران، 18 ایستگاه برق ندارد". وی با تاکید بر اینکه کشور تا سال 1401 حدود 10 هزار مگاوات ناترازی برق در دوران اوج مصرف داشته، می افزاید:تازه باید باید امیدوار باشیم که این ناترازی در سال آینده بیشتر نشود، چون 85 درصد تولید برق ما "برقابی" است، بنابراین اگر در تابستان آب نداشته باشیم، برق هم نخواهیم داشت.

تاجیک با تاکید بر اینکه تمایلی در وزارت نیرو برای توسعه خودروهای برقی نمی بیند، می گوید:با توجه به اینکه هنوز زیرساخت های شارژ در سطح شهر ایجاد نشده، بهتر است برای توسعه خودروهای تمام برقی، کار را از خودروهای عمومی شروع کنیم.

 اظهارات رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد با وجود اصرار وزارت صمت بر توسعه خودروهای برقی و هماهنگی که باید با وزارت نیرو به عنوان متولی تامین برق داشته باشد، این دو وزارتخانه در این ماجرا چندان همسو نیستند. این در حالی است که عدم هماهنگی صمت با نیرو، چالش بزرگی بر سر راه توسعه خودروهای برقی به شمار می رود و اگر قرار باشد ایستگاه های شارژ توسعه یابند، حتما باید وزارت نیرو در جریان باشد.

تامین برق خودروهای برقی بدون شک نیاز به رفع ناترازی موجود دارد و شاید بی میلی (احتمالی) وزارت نیرو به توسعه خودروهای برقی نیز با همین موضوع در ارتباط باشد.

به هر حال آنچه از شرایط فعلی قابل برداشت است، این است که زیرساخت های لازم و کافی برای توسعه خودروهای برقی در کشور فراهم نیست، به خصوص در بخش تعبیه ایستگاه های شارژ و قبل تر از آن، تامین برق موردنیاز. بنابراین بهتر است مسوولان وزارتخانه های صمت و نیرو ضمن رفع ناهماهنگی موجود، طرحی مشترک و قابل اجرا را برای توسعه خودروهای برقی در کشور تدوین کنند.

  

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین