پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-6:15 شمسی /5/2/2024 6:15:24 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62570
  • زمان انتشار:سه شنبه 3 بهمن 1402-7:36

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فروش خودرو در حاشیه بازار، سیاست غلطی است، زیرا بازار خودرو در ایران انحصاری است و واردات نیز به‌سختی انجام می‌شود. 
مخالفت مجلسی‌ با فروش خودرو در حاشیه بازار

به گزارش خودرونامه، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از اینکه گفته می‌شود حاشیه بازار، کدام بازار است، ادامه داد: آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت‌‌‌سازی‌‌‌هایی که در پلتفرم‌‌‌های داخلی بدون هیچ مبنایی توسط چند نمایشگاه‌دار صورت می‌گیرد؟
روح‌الله ایزد‌خواه با بیان اینکه آقای علی‌‌‌آبادی، اشتباه آقای فاطمی‌امین را تکرار نکند، گفت: در ابتدای دوره وزارت آقای فاطمی‌امین نیز گفتیم که در بازار خودرو هم طرف خریدار و هم تولیدکننده و هم فروشنده رانت دارد و اولین گام برای ساماندهی این وضعیت، حذف این رانت و هدایت آن به سمت مصرف‌کننده واقعی است.

ما برای تحقق این مهم یک‌طرح ۲۰ماده‌‌‌ای داشتیم که ۸ماده آن درباره نحوه عرضه و توزیع خودرو مبتنی بر برخی شرایط بود، اما در آن زمان آقای فاطمی‌امین با آن موافق نبود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای علی‌‌‌آبادی هنوز اشرافی بر بازار پیدا نکرده و بیشتر دغدغه وی مربوط به خودروهای برقی است، بحث فروش خودرو پوست خیار [خربزه] زیر پای ایشان است.

ایزدخواه افزود: قیمت خودرو در بازار ثبات ندارد و شفاف نیست که بخواهیم نرخ کارخانه‌ای خودروها را در حاشیه بازار تعیین کنیم. به‌عنوان مثال، با تغییر نرخ ارز به‌راحتی این بازار نابسامان و ملتهب می‌شود. در واقع بازار خودرو به‌شدت احساسی و ناشی از انتظارات روانی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در حوزه خودرو، گفت: متاسفانه شورای رقابت نیز در این شرایط منفعل شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: واردات باید از انحصار خارج شود. تغییری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مصوبه مجلس ایجاد شد، کارکرد مصوبه را کاهش داد، زیرا براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌‌‌توانست واردات داشته باشد، اما در مجمع، به شرکت‌هایی که وزارت صمت تعیین می‌کند واگذار شد، بنابراین شبه‌انحصار حفظ شد. واردات فعلی کارکرد تنظیم‌‌‌گری ندارد، زیرا قطره‌چکانی بوده و رانت مجدد به خودروساز است. ایزدخواه تصریح کرد: هیات‌دولت به‌وضوح در ابلاغ آیین‌‌‌نامه خودروهای کارکرده تعلل کرده و آن را پشت گوش می‌‌‌اندازد و می‌‌‌خواهد وقت‌کشی کنند تا مدت فعالیت این مجلس به پایان برسد، در حالی که این موضوع قانون است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین