شنبه 8 ارديبهشت 1403-17:9 شمسی /4/27/2024 5:09:44 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62504
  • زمان انتشار:چهارشنبه 27 دی 1402-12:0
توسان NX۴؛ مدل نام‌آشنا و محبوب کره‌ای‌

توسان، کراس‌اوور نام‌آشنا، محبوب و جذاب هیوندای است که از سال ۲۰۰۴ میلادی تا به‌امروز روی خط تولید این خودروساز کره‌ای قرار داشته و جدیدترین نسخه آن یعنی نسل چهارم که موسوم به NX۴ است، در ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به‌جهان معرفی شد.
نسل چهارم کراس‌اوور هیوندای چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش خودرونامه، از شهریور سال گذشته که واردات خودرو آزاد شد، این کراس‌اوور محبوب هیوندای در فهرست وارداتی‌ها قرار گرفته که از سوی شرکت کرمان‌موتور به‌بازار عرضه خواهد شد.

طراحی ساختارشکن توسان

توسان نسل چهارم همراه زبان جدید طراحی هیوندای به‌تولید رسیده که از نظر طراحی کاملا نسبت به سه نسل قبلی خود، ساختارشکن است. این خودرو از نظر ظاهری، کاملا با زبان جدید طراحی هیوندای هاهنگ است و با توجه به‌رشد ابعادی که نسبت به‌نسل سوم خود داشته، استایلی اسپرت‌تر و دینامیک‌تر از قبل دارد. با نگاهی به‌پروفیل این خودرو شاهد استفاده از خطوط تند و تیزی هستیم که سطوح حجیمی روی بدنه ایجاد کرده است.

تناسب عالی تایر و بدنه نیز چشم‌نواز است. سایز رینگ‌ها ۱۹ اینچی بود و تا ۲۱ اینچی نیز در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. این رینگ‌ها، استایل نافذ و سنگینی به‌لحاظ بصری ایجاد می‌کنند.

چهره توسان به‌دلیل استفاده از چراغ‌های LED که به‌شکل حرف L طراحی شده و بخشی از جلوپنجره بزرگ این خودرو است و همچنین قرارگیری چراغ‌های اصلی در طرفین سپر، کاملا تهاجمی به‌نظر می‌رسد.

در نمای عقب، شاهد چراغ‌هایی مشابه حرف N هستیم که با یک نوار LED حالت پیوسته داشته و با حجم خاص روی درِ صندوق‌عقب و اسپویلر الحاقی، نمای کاملا زیبایی را به‌نمایش می‌گذارند.

کابین مدرن و جدید

در زمان ورود به‌کابین توسان نسل چهارم، با یک طراحی ساده و مدرن مواجه می‌شویم. در داشبورد این خودرو، دریچه‌های سراسری مستطیل‌شکل طراحی شده که مانند خودروهای اوایل ۲۰۱۰ میلادی، بخش مرکزی داشبورد کمی شلوغ به‌نظر می‌رسد.

همچنین برای مدرن جلوه دادن این فضا، از یک نمایشگر ۱۰ اینچی برای کلاستر و در نسخه‌های فول‌آپشن از یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی افقی در زیر کانال‌های دریچه سیستم تهویه‌مطبوع استفاده شده است.

در نسخه‌های استاندارد، از یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی استفاده شده که نسخه‌های وارداتی به‌کشورمان نیز دارای نمایشگر ۸ اینچی خواهند بود. دسته‌دنده‌ دکمه‌ای در بخش میانی کنسول و طراحی غربیلک‌فرمان دو شاخه به‌همراه دو پدال شیفتر در پشت آن، رانندگی با توسان جدید را لذت‌بخش می‌کند.

تعبیه LEDهای نواری برای نوپردازی در کنار سقف پانورامیک به‌منظور ایجاد فضای دلنشین در این خودرو طراحی شده است. از مهم‌ترین امکانات توسان‌های وارداتی که توسط شرکت کرمان‌موتور عرضه خواهد شد، به‌صورت احتمالی می‌توان به ۴ ایربگ، کروزکنترل، ترمز ABS، EBD و کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (کی‌لس)، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، صندلی راننده برقی، شارژر وایرلس، سنسور فشار بادتایرها، اتولایت، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های جانبی تاشو برقی، ترمز پارک برقی، سیستم انتخاب حالت رانندگی، اتوهلد و سیستم کنترل خودرو در سراشیبی اشاره کرد.

مشخصات فنی

قلب تپنده هیوندای توسان نسل چهارم را که به بازار ایران خواهد آمد یک موتور ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به‌حجم دولیتر و مجهز به ۱۶ عدد سوپاپ و سیستم CVVT تشکیل می‌دهد.

اگرچه در بازار جهانی، توسان با پیشرانه‌های متعدد بنزینی، پلاگین-هیبرید و دیزلی عرضه می‌شود، اما نمونه‌های وارداتی به‌کشورمان با پیشرانه تنفس‌طبیعی ۲ لیتری که در نسل سوم نیز شاهد آن بودیم، عرضه خواهد شد. این موتور حداکثر می‌تواند ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۹۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اگرچه قدرت و گشتاور این خودرو نسبت به‌رقبای چینی‌ آن در کشور، در سطح پایینی قرار دارد، اما باتوجه به‌وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی این خودرو، مناسب بوده و به‌راحتی پاسخگویی نیازهای مالک خواهد بود.

ناگفته نماند این موتور دولیتری که قلب تپنده توسان نسل چهارم را تشکیل می‌دهد تا سال ۲۰۱۹ با نام Nu معرفی می‌شد؛ اما از سال ۲۰۲۰ میلادی به‌بعد مهندسان هیوندای پاورتک با استفاده از متریال آلومینیوم در سرسیلندر و برخی از قطعات اصلی موتور، توانستند وزن کلی این موتور ۴ سیلندر را تا حد بسیاری کاهش دهند.

بر این اساس تغییراتی در سایز کورس و قطر پیستون نیز اعمال شده که این تغییرات در حد پنج صدم تا دو صدم میلی‌متر بوده است؛ این مقوله سبب شده است توان و گشتاور خروجی از موتور نیز تا حد چشمگیری افزایش یابد.

بنابراین پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس‌طبیعی هیوندای-کیا موسوم به Nu به اسمارت استریم تغییر نام داده است. همچنین بد نیست بدانید که طبق آن‌چه کمپانی هیوندای اعلام کرده است، این پیشرانه تا حد ۷ درصد نسبت به‌نسل قبلی یعنی Nu با کاهش مصرف سوخت مواجه شده و در نهایت توان و گشتاور بالا را در مقابل مصرف سوخت پایین فراهم آورده است.

لازم به‌ذکر است که در زمان کالیبراسیون ECM با اجزای موتور، در بخش پروگرامینگ برای این موتور تعریف شده که در صورت ایجاد ناک بایستی پاشش را کمتر و در نهایت به‌کاهش استهلاک کمک کند.

این موضوع به این معناست که در زمان ورود توسان جدید به‌کشورمان دیگر شاهد خرابی موتور دولیتری اسمارت استریم نخواهیم بود. البته باید در نظر داشت که شرط سالم ماندن پیشرانه دولیتری اتسمفریک اسمارت استریم هیوندای با شرایط نگهدای صحیح و استفاده از روغن‌موتور پیشنهادی خودروساز در کتابچه فنی است.

زیرا در صورت استفاده از روغن‌موتورهای فیک که به‌اصطلاح زیر پله‌ای هستند و در بازار کشورمان به‌وفور یافت می‌شود، در دورهای بالا موتور توان روانکاری و همچنین کاهش دمای قطعات دوار و متحرک موتور را نداشته و درنهایت سبب افزایش خرابی قطعات اصلی موتور می‌شود. با توجه به این مهم باید در حفظ و نگهداری پیشرانه اسمارت استریم نهایت توجه را داشت.

اما جالب است بدانید که ضعف بزرگ نسل قبلی این پیشرانه به‌خوبی برطرف شده است؛ در پیشرانه Nu در زمان تاخیر در تعویض روغن، میل‌سوپاپ‌ها به‌سرعت فرسوده و مستهلک می‌شدند؛ اما در این پیشرانه باتوجه به نام آن‌ که با اسمارت یعنی هوشمند آغاز شده، به این معناست که مطابق گفته‌های کمپانی هیوندای پاور-تک این موتور مزین به اویل‌پمپ (پمپ روغن) نسل جدید شده تا بتواند در صورت گرفتگی با فشار هیدرولیکی تا حد زیادی استهلاک داخلی را کاهش دهد.

به‌عبارت دیگر، این اویل‌پمپ وظیفه دارد تا در دورهای پایین موتور میزان دبی ورودی به آن به‌حدی تنظیم شده تا هرگونه ذرات معلق را به‌پشت دریچه فیلتراسیون مغناطیسی بکشاند.

بر این اساس این مکانیزم سبب می‌شود دیگر حساسیت موتور کاهش و در مقابل آن کیفیت روغن‌موتور در سطح بالایی نگه داشته شود و استهلاک موتور تا حد بسیاری کاهش یابد.

همچنین درباره گیربکس باید گفت گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک با در نظر گرفتن ساختار جدید و بهینه‌سازی که در بخش تورک‌کانورتور انجام شده و صفحات داخلی نیز دستخوش تغییرات قرار گرفته تا عملکرد گیربکس به‌بهترین شکل ممکن انجام شود.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین