يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-4:50 شمسی /4/28/2024 4:50:32 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62454
  • زمان انتشار:يکشنبه 24 دی 1402-19:20
آیین نامه جدید اعلام شد

در آیین نامه جدید واردات خودرو، سقف ارزی یک میلیارد دلاری برداشته شده است.
حذف سقف ارزی واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، واردات خودرو به کشور همچنان روند کندی دارد و خیلی ها معتقدند دلیل اصلی آن، کمبود ارز است، با این حال بانک مرکزی زیر بار تامین ارز با منشا خارجی نمی رود و این موضوع مورد انتقاد برخی نمایندگاه مجلس قرار گرفته است. طی حدودا 17 ماهی که از ابلاغ آیین نامه اولیه واردات خودرو می گذرد، حدود پنج هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. همچنین تعداد محدودی از 30 هزار ثبت نام کننده منتخب خودروهای وارداتی موفق به دریافت خودرو خود شده اند.

این در حالی است که وزارت صمت در دوران وزارت رضا فاطمی امین وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو را تا پایان خرداد امسال داده بود. به گفته کارشناسان و برخی فعالان عرصه واردات، چالش اصلی در ماجرای واردات خودرو کمبود ارز است. گفته می شود بانک مرکزی به دلیل شرایط ارزی خاص کشور امکان تامین ارز موردنیاز واردات خودرو را ندارد و به همین دلیل روند ورود خودرو به کشور کند پیش می رود. طبق آیین نامه اولیه، یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود، با این حال تعداد خودروهای وارد شده نشان می دهد بخش اندکی از این سهمیه اختصاص یافته است.

در آیین نامه اولیه واردات تاکید شده که ارز باید از محل صادرات و سایر مسیرهای مورد تایید بانک مرکزی تامین شود و عین همین موضوع در آیین نامه جدید نیز آمده است. هیات وزیران به تازگی آیین نامه اصلاحی واردات خودروهای نو را ابلاغ کرد که در آن بر تامین ارز موردنیاز واردات خودرو از محل صادرات و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تاکید شده است.

در مورد موضوع ارز صادرات بحث خاصی وجود ندارد، مسئله اصلی اینجاست که بانک مرکزی به دیگر منابع تامین ارز به ویژه ارز با منشا خارجی اعتماد ندارد. از همان روزهایی که موضوع واردات خودرو مطرح شد، واردکنندگان اصرار داشتند که بخشی از ارز موردنیاز خود را از منابع خارجی (ارز با منشا خارجی) تامین کنند. با این حال بانک مرکزی تا به امروز زیر بار این خواسته که اتفاقا مورد حمایت برخی کارشناسان و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم هست، نرفته است.

اخیرا رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بار دیگر موضوع استفاده از ارز با منشا خارجی را برای واردات خودرو پیش کشید و گفت: واردکنندکان خودرو می گویند امکان استفاده از ارز با منشأ خارجی  وجود دارد، اما بانک مرکزی که در این مورد صلاحیت دارد و باید نظر بدهد، اظهارنظر نمی کند و یا نهایتا می گوید نمی توانم اصالت این ارز را تشخیص بدهم.

این گفته عزت الله اکبری تالارپشتی نشان می دهد استفاده از ارز با منشا خارجی برای واردات خودرو، در مجلس هم طرفدار دارد و برخی نمایندگان نیز معتقدند با استفاده از این ارز می توان ورود خودرو به کشور را سرعت بخشید. بانک مرکزی اما فعلا موافق این ارز نیست و ظاهرا ترجیح می دهد واردات خودرو کم باشد اما با چالشی در مورد منشا ارز موردنیاز آن مواجه نشود.

اتفاقا در آیین نامه جدید واردات خودرو، دیگر خبری از سقف ارزی (یک میلیارد دلاری) نیست و به نظر می رسد حذف این بند با هماهنگی بانک مرکزی صورت گرفته است. در واقع بانک مرکزی نخواسته تعهد مشخص و ثابتی برای تامین ارز واردات خودرو داشته باشد تا دیگر بابت عدم تامین یک میلیارد دلار اولیه مورد هجمه قرار نگیرد.

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین