با گذشت حدود ۹ ماه از ثبتنام متقاضیان خرید خودروهای وارداتی، در نهایت قیمت قطعی تمام خودروهای خارجی در سامانه یکپارچه قرار گرفت. روز گذشته نیز سامانه یکپارچه برای سه خودروی خارجی که متقاضی کافی نداشته، باز شد.
بر این اساس سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اطلاعیهای منتشر کرده و در آن قیمت قطعی همه خودروهای وارداتی مشتمل بر ۲۲ مدل خودرو را منتشر کرد. قیمت قطعی برخی از این محصولات پیش از این اعلام شده بود و تنها ۱۲ محصول است که قیمت اعلامی آنها جدید است. ۲۲ خودروی وارداتی مذکور محصولاتی هستند که توسط ۱۱ شرکت مختلف وارد شدهاند.
قیمتهای اعلامی قطعی نشان از آن دارد که بهجز وارداتیهای ایرانخودرو و سایپا، همه خودروهای خارجی دیگر تقریبا قیمتی بیشتر از یکمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان دارند. بر این اساس ۱۲محصولی که قیمت قطعی آنها بهتازگی اعلام شده، به طور میانگین حدود ۲۶۴میلیون تومان نسبت به قیمتهای علیالحسابی که پیش از این منتشر شده بود، افزایش قیمت پیدا کردهاند. جالب اینکه حتی یک محصول که پیشتر قیمت قطعی آن اعلام شده بود هم با رشد قیمت ۱۱ میلیون تومانی مواجه شده است. البته باید توجه کرد که همه قیمتهای اعلامی تحت عنوان «قیمت قطعی»، بهای خودرو در مبادی ورودی بوده و هزینههای جانبی مانند مالیات، عوارض، شمارهگذاری و غیره به آن اضافه میشود که عموما ارزشی تا حدود ۱۶ تا ۲۰درصد بهای قطعی خودرو دارند.
اعلام قیمت قطعی این خودرو درحالی از طرف وزارت صمت در سامانه یکپارچه انجام شده که ۹ماه از ثبتنام متقاضیان خرید خودروهای خارجی میگذرد. اواخر اسفندماه سال گذشته بود که وزارت صمت اعلام کرد، افرادی که متقاضی خرید خودروهای وارداتی هستند در سامانه یکپارچه ثبتنام کرده و ۵۰۰میلیون تومان نیز در حساب وکالتی خود بلوکه کنند. پس از ثبتنام متقاضیان اما ماهها بلاتکلیفی آنها آغاز شد. تنها خودروهایی هم که تاکنون تحویل داده شدهاند، چانگان، زوتی و کیا هستند. حالا هم برای بار اول است که میتوان گفت قیمت قطعی تمام خودروهای وارداتی مشخص شده است. اما همانطور که اشاره شد، روز گذشته نیز اطلاعیه جدیدی روی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بارگذاری شد که از عرضه جدید سه مدل محصول خارجی مازاد خبر میداد.
زوتی DL۵، جتا VS۵ و جتا VS۷ محصولاتی هستند که در این مرحله از عرضه به فروش خواهند رسید. عرضه این خودروها به دلیل وجود ظرفیت مازاد انجام خواهد شد. به عبارت دیگر کسانی که تاکنون نوبت خرید خودروی خارجی آنها سر رسیده این سه محصول را انتخاب نکردهاند یا از خرید آن انصراف دادهاند. حالا اما در سامانه یکپارچه اعلام شده که در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای متقاضیان به ترتیب اولویت صرفا جهت انتخاب خودروها، از دیروز باز شده و تا ساعت ۲۳:۵۹ اول دیماه ادامه خواهد داشت. اولویت اول شامل کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی است که اولویت آنها مشخص شده، اما دعوتنامه دریافت نکردهاند. اولویت دوم نیز کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه «خودروهای داخلی» را که در مرحله اول ثبتنام کردهاند و موعد زمانی تحویل خودروی آنها پیش از این در فصول آتی یا سال ۱۴۰۳ تعیین شده است و تا کنون قراردادی منعقد نکردهاند و وجهی به حساب شرکتهای خودروساز واریز نکردهاند، شامل میشود.
اولویت سوم نیز به کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه «خودروهای داخلی» که در مرحله دوم ثبتنام و موعد زمانی تحویل خودروی آنها پیش از این در فصول آتی یا سال ۱۴۰۳ تعیین شده است و تاکنون قراردادی منعقد نکردهاند و وجهی به حساب شرکتهای خودروساز واریز نکردهاند، مربوط است. همچنین تاکید شده است متقاضیانی که در این طرح ثبتنام میکنند، به صورت سیستمی انصرافشان در سامانه خودروی داخلی یا وارداتی ثبت میشود و در صورت تخصیص خودرو، اولویتهای اعلامی قبل کانلمیکن و از کلیه سامانههای مذکور حذف میشود. در صورت عدمتخصیص خودرو اما اولویت قبلی در سامانه قبل به قوت خود باقی خواهد ماند.
بنابراین در اقدامی عجیب و بیسابقه اجازه جایگزینی محصولات وارداتی به جای خودروهای داخلی به کسانی داده شده است که برای خرید خودروهای داخلی ثبتنام کرده بودند. این در حالی است که متقاضیان خودروهای خارجی ۹ ماه پیش ۵۰۰میلیون تومان برای خرید این خودروها در بانکهای عامل بلوکه کرده بودند.
جزئیات قیمتی وارداتیها
همانطور که اشاره شد قیمت قطعی ۱۲محصول دیگر وارداتی نیز اعلام شده تا لیست قیمتی خودروهای خارجی تکمیل شود. از این میان میتوان به بستیون T۷۷ اشاره کرد که بهای آن در لیست قیمتهای قطعی به یکمیلیارد و ۶۵۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان میرسد که ۲۵۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان بیشتر از قیمت علیالحساب اعلامی است. هانگچی H۵ نیز دومیلیارد و ۲۹۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمتگذاری شده که ۳۴۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان از قیمت علیالحساب پیشی گرفته است. کیا سلتوس محصول دیگری است که قیمت قطعی آن بهتازگی اعلام شده است.
این خودرو با افزایش ۳۵۵میلیون و ۱۰۰هزار تومانی از بهای علیالحساب اعلامی به دومیلیارد و ۱۵۵میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است. تویوتا کرولا ۱۵۰۰سیسی نیز یکمیلیارد و ۷۴۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمتگذاری شده است که این رقم ۱۹۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان بیشتر از بهای علیالحساب آن است.
دانگ فنگ شاین مکس نیز قیمتی معادل یکمیلیارد و ۲۸۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان دارد، درحالیکه قیمت علیالحساب آن یکمیلیارد تومان بوده است. سوزوکی سیاز هم محصول دیگر این جدول است که با رشد ۱۵۵میلیون و ۲۰۰هزار تومانی نسبت به قیمت علیالحساب، بهای آن به یکمیلیارد و ۱۵۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است. برای فیات R۵۰۰ نیز قیمتی معادل یکمیلیارد و ۸۳۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شده که این رقم ۳۳۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان از بهای علیالحساب پیشی گرفته است. جیلی آزکارا نیز با افزایش ۱۵۳میلیون و ۹۰۰هزار تومانی نسبت به بهای اولیه، به یکمیلیارد و ۵۳۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده است. ونوسیا D۶۰ پلاس به یکمیلیارد و ۵۰۶ میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده و ونوسیا مدلهای استار و BIG V نیز به ترتیب به یکمیلیارد و ۹۴۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان و یکمیلیارد و ۶۷۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت خواهد داشت. این قیمتها بهای پایه بوده و هزینههای جانبی مانند بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به آن اضافه شده است.
نگاهی به قیمتهای اعلامی نشان میدهد که بیشتر این خودروها به جز وارداتیهای دو خودروساز بزرگ کشور، بهایی بیشتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دارند. از ابتدای مطرح شدن موضوع واردات خودرو پس از ممنوعیت آن، تنظیم بازار خودرو و ورود محصولات اقتصادی به عنوان یکی از اهداف اصلی واردات مطرح میشد؛ اما قیمتهای قطعی اعلامی که حدود ۲۰درصد نیز به آن تحت عنوان هزینههای جانبی اضافه میشود، نشان میدهد این اهداف و برنامهها محقق نشدهاند.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست