شنبه 8 ارديبهشت 1403-18:29 شمسی /4/27/2024 6:29:38 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61124
  • زمان انتشار:دوشنبه 27 آذر 1402-11:15
پرسش خودروسازان از سیاست گذار

معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نقشه راه توسعه خودروی برقی در کشور را تشریح و چینی ها را همکار خارجی خودروسازی ایران در این عملیات معرفی کرد.
چین شریک برقی خودروسازی ایران می ماند؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، منوچهر منطقی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی دولت، مراحل مختلف مدنظر وزارت صمت برای توسعه خودروهای برقی را برشمرده و در این بین از شریک خارجی این پروژه نیز رونمایی کرده است.

وی با بیان اینکه چین در حال حاضر پیشروترین کشور در حوزه خودروهای برقی است، گفته " شش خودروساز کشور شامل ایران خودرو و سایپا و شرکت های بخش خصوصی، در قالب برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، خودروی برقی تولید خواهند کرد".

در اینکه چین کشوری پیشرو در عرصه طراحی و تولید خودروهای برقی است، تردیدی وجود ندارد، چه آنکه برخی شرکت های داخلی این کشور به رقیب بزرگانی مانند تسلا تبدیل و آنها را به چالش کشانده اند. خودرونامه نیز پیش تر با استناد به تجربه جهانی و نظرات کارشناسان و فعالان خودرویی کشور، پیشنهاد داده بود که در مقطع فعلی (تحریم و نزدیکی روابط سیاسی ایران با چین) بهتر است برای جا نماندن از قافله برقی سازی، طراحی و تولید چنین خودروهایی را به واسطه همکاری شرکت های ایرانی و چینی پیش برد.

به عنوان مثال، برای شروع می توان از توان مالی و فنی شرکت های بخش خصوصی و ارتباط نزدیک آنها با چینی ها استفاده کرد. مثلا می توان یک برنامه پنج تا 10 ساله برای برقی شدن تولید خودروسازان خصوصی در نظر گرفت و این مدل را با بازه زمانی طولانی تری به ایران خودرو و سایپا نیز تعمیم داد.

حالا آن طور که معاون حمل و نقل وزارت صمت می گوید، پارتنر خودروسازی ایران در عرصه تولید محصولات برقی، به طور قطعی چین است. طبق گفته وی، قرار است این مشارکت در قالب قرارداد همکاری 25 ساله ایران و چین پیش برود.

این البته در حالی است که یک ابهام این وسط وجود دارد و به احتمال لغو تحریم ها مربوط می شود. ابهام اینجاست که اگر فردا روزی ایران و آمریکا توافق بزرگی را با یکدیگر امضا کردند و پای شرکت های معتبر اروپایی و آسیایی به کشور باز شد، باز هم عملیات برقی سازی با چینی ها دنبال می شود؟

این ابهام از آن جهت مطرح است که در در دوران برجام، سیاست گذار خودرویی از چینی ها تقریبا رو برگرداند و به سمت دیگر کشورها به خصوص اروپایی ها چرخید. قبل از برجام و در دوران تحریم های اولیه دهه 90، چینی ها با استفاده از خلاء حضور شرکت های غربی، نفوذ خود را در خودروسازی کشور بیشتر کردند. از طرفی، چین به منبع اصلی تامین قطعات موردنیاز خودروسازان کشور تبدیل شد. از همین رو چینی ها انتظار داشتند در دوران برجام نیز روابط خودروسازان ایرانی با آنها نه تنها کم نشود، بلکه گسترش نیز پیدا کند. با این حال سیاست گذار خودرو و شرکت های خودروساز تمرکز خود را روی شریک یابی از اروپا و کشورهای آسیایی به جز چین گذاشتند.

حالا نیز که تحریم ها سبب نزدیکی هر چه بیشتر خودروسازان ایرانی و چینی شده و حتی قرار است برقی سازی نیز با کمک آنها پیش برود، این ابهام وجود دارد که آیا در صورت لغو تحریم ها، روابط خودرویی با چین به سفت و سختی حالا خواهد بود؟

آیا اگر تحریم ها لغو و امکان مشارکت با شرکت های معتبر اروپایی و آسیایی های غیر چینی فراهم شود، توسعه خودروهای برقی همچنان با چینی ها دنبال خواهد شد؟ پاسخ قطعی سیاست گذار به این پرسش ها می تواند خیال سرمایه گذاران به خصوص در بخش خصوصی صنعت خودرو را نسبت به امنیت پروژه هایشان راحت کند. 

 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین