دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-14:51 شمسی /4/29/2024 2:51:41 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61105
  • زمان انتشار:چهارشنبه 22 آذر 1402-23:50
یک نماینده مجلس خبر داد

یک نماینده مجلس از احتمال سوال از رئیس جمهور بابت کندی واردات خودرو خبر داد.
احتمال سوال از رئیس جمهور بابت واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر به صرفه نبودن واردات خودرو، این شائبه را ایجاد کرد که شاید دولت به دنبال ممنوعیتی دوباره یا محدود کردن ورود خودروهای خارجی است. این در حالی است که یک نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، قطع واردات خودرو نبوده است.

اخیرا داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که واردات خودرو با توجه به شرایط ارزی کشور و همچنین وجود ظرفیت بالای تولید داخل، به صرفه نیست. این گفته وی، موجی از واکنش ها و گمانه زنی ها را به دنبال داشت. برخی با انتقاد از گفته های منظور، گریزی به ماجرای فساد ارزی واردات چای زدند و تاکید کردند مسئله کمبود ارز بهانه است و قرار است واردات خودرو کند و محدود باشد. برخی نیز عنوان کردند با توجه به موضع رئیس سازمان برنامه و بودجه، احتمالا واردات خودرو در مسیر ممنوعیتی دوباره افتاده و شاید بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی، لغو شود. 

با این حال اما یک نماینده مجلس می گوید رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده منظورش از به صرفه نبودن واردات، ممنوعیت ورود خودرو نبوده است. جلال رشیدی کوچی با بیان اینکه شخصا از رئیس سازمان برنامه و بودجه بابت اظهارنظر اخیر وی پرسش کرده، می افزاید:به آقای منظور گفتم این چه حرفی است که درباره واردات خودرو زده ای؟ گفت منظورم این نبوده که واردات خودرو ممنوع شود. 

به گفته این نماینده مجلس، ارز برای واردات خودرو وجود دارد، اما مشکل جای دیگری است. کوچی با اشاره به ماجرای فساد 3.7 میلیارد دلاری واردات چای، تاکید می کند:وقتی برای واردات چای ارز هست و زیاد هم هست، چطور می توانیم بگوییم برای واردات خودرو ارز نداریم؟

رشیدی کوچی اما با طرح این پرسش که چه کسی از دولت خواسته بابت واردات خودرو ارز بدهد، می گوید:در آیین نامه واردات خودرو که وزارت صمت تهیه کرده، محل تامین ارز موردنیاز واردات خودرو مشخص شده است. آنجا گفته شده که می توان از ارز صادرات و ارز با منشاء خارجی برای واردات خودرو استفاده کرد. ما حتی پیشنهاد دادیم که مردم از ارز خود (ارز خانگی) برای واردات خودرو استفاده کنند.

به گفته این نماینده مجلس، وزیر صمت هفته آینده برای پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس بابت واردات خودرو، به مجلس می آید و ما اگر قانع نشویم، ممکن است حتی از رئیس جمهور هم در این مورد سوال کنیم. 

با توجه به اظهارات رشیدی کوچی و همچنین اعلام وصول سوال از وزیر صمت، مشخص می شود مجلسی ها از موضوع واردات کوتاه نمی آیند، آن هم در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه تلویحا گفته ارز موردنیاز واردات خودرو تامین نیست. در حال حاضر که حدود 15 ماه از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو می گذرد، روند ورود خودروهای خارجی بسیار کند است و 33 هزار نفر نیز در صف دریافت هستند. گفته می شود کل خودروهای وارد شده به کشور، پنج هزار دستگاه بیشتر نیست و زیر هزار نفر خودروی خود را تحویل گرفته اند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین