دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-10:2 شمسی /4/29/2024 10:02:53 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:61032
  • زمان انتشار:شنبه 18 آذر 1402-12:13
ادامه بلاتکلیفی برخی ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه

با وجود تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اینکه خودروسازان نباید محصولی را به مشتریان تحمیل کنند، دور جدید فراخوان های واریز وجه نشان می دهد شرکت های خودروساز بزرگ کشور تغییری در این رویه ایجاد نکرده اند.
دستور وزیر صمت روی زمین ماند

به گزارش خبرنگار خودرونامه، ماجرا از آن قرار است که خودروسازان با ارسال پیامک به بخشی از ثبت نام کنندگان خودرو در سامانه یکپارچه، تلویحا اعلام کرده اند امکان تحویل خودروی ثبت نامی اولیه نیست و محصولی جایگزین در نظر گرفته شده است. به عبارت بهتر، خودروسازان در برخی موارد، محصولات ارتقا یافته را جایگزین خودروهای ثبت نامی اولیه کرده و به متقاضیان اعلام کرده اند امکان تحویل مدل های جدید فراهم شده است.

هرچند طبق آنچه در پیامک خودروسازان آمده، خودروی جایگزین، ارتقا یافته و نسبت به مدل ثبت نامی اولیه، محصول بهتری محسوب می شود، با این حال مسئله اینجاست که اولا قیمت آن بسیار بالاتر است و ثانیا در برخی موارد با سلیقه ثبت نام کنندگان جور در نمی آید.

به عنوان مثال، پژو 207 دستی که هنگام ثبت نام متقاضیان در سامانه یکپارچه قیمتی حدود 350 میلیون تومان داشته، امکان تحویل ندارد و خودروساز مربوطه اعلام کرده به جای آن، مدل ارتقا یافته و سقف شیشه ای این محصول را عرضه می کند. مدل جدید اما همین چندی پیش توسط شورای رقابت تعیین قیمت و عملا جانشین پژو 207 دستی شد. این خودرو در حال حاضر چیزی حدود 500 میلیون تومان قیمت دارد که 150 میلیون تومان بالاتر از مدل اولیه –پژو 207 دستی- است. طبق آنچه خودروساز مربوطه تلویحا در قالب پیامک به مشتریان اعلام کرده، ثبت نام کنندگان پژو 207 دستی (آنهایی که در سامانه یکپارچه مشمول دریافت این خودرو شده اند) در صورت تمایل می توانند نسبت مدل ارتقا یافته را تحویل بگیرند.

دیگر خودروساز کشور -شرکت سایپا- نیز همسور با ایران‌خودرو، اخیرا همین رویکرد را دنبال کرده و به مشتریان خود که در سامانه یکپارچه برای خرید شاهین دنده‌ای (دستی) ثبت نام کرده بودند، گفته برای خرید شاهین اتومات (که قیمت بالاتری دارد) تکمیل وجه کنند.

اینکه خودرویی با کیفیت تر و ارتقا یافته تحویل مشتریان شود، نکته مثبتی است، اما مسئله اینجاست که ظاهرا تعویض خودرو، اجباری است نه اختیاری. در واقع خودروسازان رسما اعلام نکرده اند که اگر مشتری تمایلی به محصول ارتقا یافته نداشت و خواستار دریافت همان محصول ثبت نامی اولیه خود بود، تکلیفش چیست؟

البته روایت غیر رسمی این است که خودروسازان مدل های ارتقا یافته را جایگزین مدل های قبلی کرده اند، بنابراین عملا خودرویی مانند پژو 207 دستی دیگر به تولید نمی رسد و مدل جدید، جانشین آن شده است. در این شرایط، ثبت نام کنندگان خودروهای موردنظر، یا باید خودروی ارتقا یافته را با قیمتی بسیار بالاتر از مدل ثبت نامی اولیه دریافت کنند و یا عملا انصراف دهند، زیرا دیگر امکان تحویل آنچه ثبت نام کرده اند، وجود ندارد.

این موضوع اعتراض بسیاری از مشتریان را (چه مشتریان سایپا و چه مشتریان ایران خودرو) را به دنبال داشت و کار به جایی رسید که وزیر صمت نیز به آن واکنش نشان داد. عباس علی آبادی تاکید کرد: خودروسازان مطلقا و طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند. وی گفت:خودروسازان باید براساس قرارداد عمل کنند.

با توجه به این واکنش وزیر صمت، انتظار می رفت خودروسازان تغییر رویه داده و خواسته مشتریان را لحاظ کنند، با این حال دور جدید فراخوان ها نشان می دهد در روی همان پاشنه قبلی می چرخد. البته نکته ای که خودروسازان به صورت غیر رسمی روی آن تاکید دارند، این است که اساسا قراردادی وجود ندارد که طبق آن عمل شود.

این وسط حالا بسیاری از مشتریان که به واکنش وزیر صمت دل خوش کرده بودند، بلاتکلیف مانده و نمی دانند در نهایت سرنوشت خودروی ثبت نامی شان چه خواهد شد.

آیا وزیر صمت بار دیگر به این ماجرا ورود خواهد کرد؟ باید منتظر ماند و دید. 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین