دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-18:40 شمسی /4/29/2024 6:40:25 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60528
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 آبان 1402-7:36

کارشناسان، افزایش قیمت کارخانه ۸محصول ایران‌خودرو از سوی شورای رقابت را دلیل گرانی در بازار اتوموبیل می‌دانند.
رشد دوباره قیمت در بازار خودرو

به گزارش خودرونامه، روزنامه همشهری نوشت: بازار خودرو در یکی دو هفته اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت بعضی خودروها بود. رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد محصولات داخلی، مونتاژی و خودروهای خارجی در هفته گذشته درصدی از افزایش قیمت را تجربه کردند که از فاکتورهای افزاینده ازجمله تغییرات نرخ دلار متاثر بود. نوسان قیمت دلار در ایران همزمان با جنگ در غزه ثبات چندماهه بازار خودرو را نیز مختل کرد و قیمت‌ها را بالا کشید اما این تنها عامل افزایش قیمت نبود.
از دید بعضی فعالان و کارشناسان حوزه خودرو، تداوم رشد قیمت بازار بعضی از خودروهای داخلی و خارجی در روزهای اخیر آن هم در حالی که بازار خودرو به واسطه عرضه محصولات جدید وارداتی در سامانه یکپارچه، چشم انتظار اخبار کاهشی بود، از پس‌لرزه‌های اقدام شورای رقابت در زمینه افزایش قیمت کارخانه بعضی محصولات ایران‌خودرو ارزیابی می‌شود. هفته گذشته شورای رقابت قیمت کارخانه ۸ محصول ایران‌خودرو را که محصولات جدید این خودروساز معرفی شدند، بالا برد؛ این اقدام تنها چند روز بعد از انتشار اخباری صورت گرفت که نشان می‌داد ۲ خودروساز بزرگ داخلی بخشی از محصولات آماده خود را به جای عرضه به بازار در پارکینگ‌های خود احتکار کرده‌اند تا با قیمت‌های جدید (بخوانید بالاتر) به فروش برسانند. این اقدام شورای رقابت با انتقاد دیگری نیز همراه بود؛ این محصولات هیچ‌کدام محصولات جدیدی نبودند و تنها با افزودن یک یا ۲ آپشن یا رفع ایرادات گزارش شده، به‌عنوان خودروی جدید معرفی شدند. هرچه بود این اقدام شورای رقابت در کنار تأخیر در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت، فتیله قیمت را در بازار خودرو بالا کشید و همچنان شاهد نوسان در قیمت خودروهای پرتقاضا هستیم.

افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت خودرو در بازار، عرضه قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌ها را مانع کاهش قیمت‌ها دانست و اضافه کرد: افزایش قیمت در برخی خودرو‌ها با بازگشت دلار به کانال ۴۰هزار تومانی جبران شد و دوباره شاهد بازگشت قیمت اولیه بودیم، اما برخی خودرو‌ها همچنان با قیمت‌های افزایشی آگهی می‌شوند. سعید موتمنی، افزایش قیمت را شامل همه انواع خودرو چه وارداتی‌ها و چه مدل‌های داخلی و مونتاژی دانست و در زمینه تأثیر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بر بازار گفت: انحصار واردات نباید به‌ برخی شرکت‌ها سپرده شود بلکه باید به‌گونه‌ای باشد که نمایشگاه‌داران و اشخاص حقیقی هم بتوانند خودرو وارد کنند. وی اضافه کرد: در دوره‌های قبل برخی شرکت‌های واردکننده به‌طور مثال سانتافه را ۱۹۷میلیون تومان فاکتور می‌کردند، اما نمایشگاه‌داران این خودرو‌ها را در بازار ۱۸۰میلیون تومان به فروش می‌رساندند که ۱۷میلیون تومان زیر قیمت بود.

کدام خودروها نوسان قیمت داشتند؟
مجموعه فاکتورهای مؤثر بر بازار خودرو از ۱۵مهرماه تاکنون قیمت محصولات پرتقاضا را بین ۲ تا ۳درصد بالا برده است. پژوپارس سفارشی که در هفته‌های ابتدایی مهر با قیمت ۵۱۵میلیون تومان معامله می‌شد، امروز به ۵۲۵میلیون تومان رسیده است. کوئیک ساده نیز از ۳۳۸میلیون تومان به ۳۴۵میلیون تومان و قیمت پژو۲۰۷ مدل MC از ۷۲۰میلیون تومان به ۷۳۲میلیون تومان رسیده است. با وجود کاهش دامنه نوسانات قیمت در روزهای اخیر، بعضی محصولات، دیروز هم رشد قیمت داشتند. از میان محصولات ایران‌خودرو قیمت ۲۰۶ تیپ۲، باز هم افزایشی بود و با حدود ۵میلیون تومان رشد به ۴۸۲میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ۳ و ۲۰۷ دنده‌ای از دیگر محصولات افزایشی این شرکت بودند. از میان محصولات سایپا نیز تیبا دیروز همین حدود افزایش قیمت داشت و انواع هاچ‌بک و صندوق‌دار این خودرو بین ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت. ام‌وی‌ام، دیگنیتی، تیارا، و کی‌ام سی هم از میان مونتاژی‌ها بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان گران شدند.

شورای رقابت، می‌ماند یا می‌رود؟
موضوع واکنش‌برانگیز روزهای اخیر در بازار خودرو خبر حذف احتمالی شورای رقابت از روند قیمت‌گذاری خودرو بود. این خبر را البته سخنگوی این شورا تکذیب کرد. روز گذشته یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به همشهری گفت: تا زمانی که بازار خودرو انحصاری است شورای رقابت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
لطف‌الله سیاهکلی افزود: با ممنوعیت چندین ساله واردات، بازار خودرو قطعا انحصاری است، ۲ خودروساز تقریبا ۹۰درصد بازار را در اختیار دارند و در مواردی به تعهدات خود نیز عمل نمی‌کنند یا قیمت‌ها را بالا می‌برند، بنابراین شورای رقابت همچنان وظیفه دارد که در قیمت‌گذاری خودرو وارد شود. اما اگر واردات خودروهای کارکرده و نو قطعی شود دخالت شورای رقابت در بخش خودرو دیگر معنی ندارد و می‌تواند از این بخش خارج شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین