دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-19:3 شمسی /4/29/2024 7:03:16 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60507
  • زمان انتشار:دوشنبه 1 آبان 1402-13:18
بهینه‌سازی؛ راهکار کنترل مصرف بنزین

شکی نیست که سرمایه‌گذاری در حوزه تولید بنزین موردنیاز بوده، اما موضوع مهم این است که بهینه‌سازی مصرف را در دستور کار قرار دهیم و چاره‌ای برای کاهش مصرف بنزین در کشور بیندیشیم
افزایش رقابت در صنعت خودرو به کاهش ناترازی سوخت کمک خواهد کرد

به‌زعم کارشناسان، خودروها نقش بسیار پررنگی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور دارند. اگرچه آنها به تنهایی مسئول ایجاد این مشکل نیستند، اما سهم عمده‌ای در این زمینه دارند. به طوری که می‌توان از تاثیر خودرو در ایجاد ناترازی بنزین کشور به‌عنوان اصلی‌ترین عامل نام برد.

یکی از مباحث مهم در بخش خودروها، فرسودگی و عقب‌ماندگی در خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور است.

طبق اعلام معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، از ۲۵ میلیون خودرو در حال تردد در کشور، ۶.۵میلیون خودرو فرسوده هستند. به‌عبارتی تقریبا به ازای هر ۴خودرو درحال تردد در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به مراتب از خودروهای دیگر بیشتر است. البته برخی خودروهای صفرکیلومتر داخلی نیز کمتر از خودروهای فرسوده در این مشکل نقش ندارند. مصرف این خودروها بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است و به همین دلیل به ناترازی بنزین در کشور دامن زده‌اند.

نظرات حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران را در خصوص موضوع ناترازی بنزین و عوامل موثر بر بروز این مشکل جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

صالحی با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بوده‌اند، تصریح کرد: باید بهینه‌سازی در مصرف را در دستور کار قرار می‌دادیم اما در این زمینه غفلت داشتیم و حالا با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

غفلت از سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها برای رفع مشکل ناترازی بنزین

صالحی در ادامه گفت: سرمایه گذاری هم عامل مهمی است که طی سال‌های گذشته توجه کافی به آن نداشته‌ایم. همان‌طور که از طریق راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توانستیم بخش زیادی از نیاز خود را رفع کنیم و از اتکا به واردات بکاهیم، می‌توانیم به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هم بپردازیم و به رفع مشکل ناترازی بنزین کمک کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: از عوامل مهم دیگری که در بالا رفتن میزان مصرف بنزین در کشور اثرگذار بوده، خودروهای ما هستند. متاسفانه خودروهایی که در کشور تردد دارند، مصرف بهینه و پایینی ندارند. همین موضوع بر افزایش میزان مصرف و درنتیجه بروز ناترازی دامن زده است.

وی ادامه داد: بازار خودرو در کشور مشکلات خود را دارد و مردم مجبور هستند خودروهای خاصی را انتخاب کنند. آنها برای استفاده از خودروهایی با مصرف بهینه حق انتخاب ندارند. فضای غیررقابتی در حوزه خودرو باعث شده است خودروسازان به سمت بهینه‌سازی خودروها نروند.

صالحی گفت: حتی موتورسیکلت‌ها نیز مصرف بالایی دارند و آلایندگی ایجاد می‌کنند. در بسیاری از کشورها، از وسایل نقلیه برقی استفاده می‌شود که نه موضوع مصرف بنزین برایشان مطرح است و نه آلایندگی دارند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: خودروهای فرسوده هم نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند. باید چاره‌ای برای از رده خارج کردن خودروهای با سن بالا بیندیشیم و این موضوع را حل کنیم.

عدم ایفای تعهد وزارت نفت برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار به کاهش مصرف

صالحی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که دولت با ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری از طرح‌های کاهش مصرف بنزین و گازوئیل استفاده کند. برخی طرح ها در حوزه کاهش مصرف مطرح می‌شوند، اما از آنجاکه مشوقی در این زمینه از سوی دولت وجود ندارد، سرمایه‌گذاران رغبتی برای کار در این حوزه ندارند.

صالحی گفت: قوانین خوبی در حوزه کاهش مصرف سوخت در کشور داریم، اما اجرا نمی‌شوند. به طور مثال، بر اساس ماده ۱۲ قانون، وزارت نفت متعهد شده است تا سقف ۱۰۰میلیارد دلار به کاهش مصرف سوخت اختصاص دهد، اما این تعهد عملیاتی نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: شکی نیست که سرمایه‌گذاری در حوزه تولید بنزین موردنیاز بوده، اما موضوع مهم این است که بهینه‌سازی مصرف را در دستور کار قرار دهیم و چاره‌ای برای کاهش مصرف بنزین در کشور بیندیشیم. استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند سی‌ان‌جی نیز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. به ویژه در استان‌هایی که با پدیده قاچاق بنزین مواجه هستند؛ استفاده از ایستگاه‌های سی‌ان‌جی می‌تواند مفید باشد.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین