شنبه 15 ارديبهشت 1403-16:40 شمسی /5/4/2024 4:40:56 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60386
  • زمان انتشار:شنبه 22 مهر 1402-6:21
سامانه یکپارچه همچنان در وضعیت نامعلومی به سر می‌برد

وضعیت قیمت خودرو با ورود به هفته چهارم مهرماه، آرام و باثبات گزارش می‌شود. این در حالی است که روزهای گذشته و در پی خبر جنگ حماس و اسراییل و بالا رفتن نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی به صورت هیجانی چشم‌گیر بودند.
سیگنال ریزشی به بازار خودرو

به گزارش خودرونامه، اما طی روزهای اخیر کاهش قیمت با شیب جزئی به چشم می‌خورد و در بازار خودروهای مونتاژی، غالباً ثبات نسبی دیده می‌شود. البته کارشناسان علت این نوسان را اخبار مربوط به طرح‌های یکپارچه برای عرضه خودروهای وارداتی عنوان کردند. با این حال اما هنوز عرضه خودروهای داخلی در سامانه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چراکه با گذشت بیش از ۱۰ روز از وعده مسوولان وزارت صمت، مبنی بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین وعده شورای رقابت برای اطلاعیه مربوط به عرضه مرحله سوم، هنوز خبری نیست و در این شرایط فقط بستر عرضه تعدادی از خودرو‌های وارداتی در سامانه فراهم شده و متقاضیان خودرو‌های داخلی دچار سردرگمی هستند.

قیمت خودرو در بازار
قیمت خودروهای صفر وارداتی و داخلی در هفته دوم مهرماه، با نوسان اندکی در حد ۰.۵ تا ۱ درصد تقریبا ثابت بودند. البته نوسان قیمت خودروهای مونتاژی بیشتر بود و به ۲ تا ۳ درصد هم رسید. البته هفته گذشته، نرخ دلار در بازار آزاد به صورت هیجانی و متأثر از جنگ حماس و اسراییل از حدود ۵۰ هزار تومان تا محدوده ۵۳ هزار تومان بالا رفت. همین امر بهترین محرک برای بازار خودرویی بود که بالاترین میزان همبستگی را با نرخ دلار آزاد دارد. اما با فرا رسیدن روزهای پایانی هفته، از میزان رفتارهای هیجانی بازارها کم شد و نرخ دلار، اندکی فروکش کرد؛ بنابراین قیمت خودرو در بازار داخلی و مونتاژی با شیب اندکی درحال کاهش است.

ارزیابی‌ها نیز نشان می‌دهدوضعیت نسبتاً آرامی دارد. افزایش قیمت‌هایی که بازار در روزهای گذشته تجربه کرد، درحال جبران و کاهش قیمت است و می‌توان گفت، بازار وضعیت باثباتی دارد. همچنین باتوجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، قیمت خودروهای داخلی در روز پایانی هفته گذشته با شیب اندکی کاهش یافت. رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد، شاهین G از سدان‌های تولیدی و نسبتاً گران شرکت سایپا، حدود ۶ میلیون تومان افت قیمت داشته و به کانال ۵۹۰ میلیون تومان سقوط کرده است. پژو ۲۰۷i دنده دستی یکی از هاچ‌بک‌های پرطرفدار بازار داخلی بوده که ۹ میلیون تومان ارزان‌تر و با نرخ ۶۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود.
دنا پلاس ۶ دنده توربوشارژ از سدان‌های رده بالای ایران خودرو به شمار می‌رود که توانست با افت ۱۲ میلیون تومانی به قیمت ۷۳۶ میلیون تومان برسد. «تارا دنده اتوماتیک» که لوکس‌ترین سدان تولیدی ایران خودرو محسوب می‌شود، طی روزهای گذشته رکورددار کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی بوده است. این خودرو ۱۶ میلیون تومان ارزان‌تر و با نرخ ۷۷۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.از سوی دیگر، قیمت خودروهای مونتاژی اغلب تغییرات اندکی دارد؛ اما در موارد معدود، کاهش قیمت‌های بالا نیز دیده می‌شود. ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای اسپرت لاکچری کراس‌اوور کامپکت مدیران خودرو بوده که یکی از ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی نیز محسوب می‌شود.

این خودرو پنج میلیون تومان گران‌تر از روزهای ماقبل بیست مهرماه و با نرخ ۷۱۰ میلیون تومان معامله شد. هایما S۵ اتوماتیک ایران خودرو نیز در بازار روند صعودی به خود گرفت. به طوری‌که این خودرو حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به نرخ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است. فونیکس تیگو ۷ پرو که کراس‌اوور نسبتاً لوکس مدیران خودرو به شمار می‌رود، با افت قیمت ۲۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسید. فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره که یکی از خودروهای محبوب گروه بهمن به شمار می‌رود، نیز رکورددار افت قیمت در بازار خودروهای مونتاژی است؛ به‌طوری‌که این خودرو، ۴۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با نرخ یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. براساس ارزیابی بازار پرطرفدارهای ایران خودرو با افت ۹ تا ۲۰ تومان راهی بازار شدند و «تارا اتومات V۲ » تنها خودرویی بود که خلاف جهت سایر محصولات ایران خودرو و با افزایش قیمت راهی بازار شد.

افت قیمت‌ها از نگاه بازار
به گفته فعالان بازار خودرو کاهش قیمت در روزهای پایانی مهرماه، تنها مختص این بازار نیست و دلار هم که از روز گذشته شکل کاهش به خود گرفته بود، امروز هم به این روند ادامه داد و با این شرایط بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار داد. فعالان بازار خودرو به این نکته نیز اشاره می‌کنند که علاوه بر کاهش نرخ دلار و سایر بازارهای سرمایه به روز شدن سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی که از اسفند سال گذشته تاکنون به روز نشده بود نیز در کاهش قیمت خودرو اثرگذار بوده است.

براساس اطلاعیه جدید این سامانه متقاضیانی می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی نسبت به انتخاب و خریداری خودروهای عرضه شده اقدام کنند که پیش‌تر در مرحله اول فروش ثبت‌نام کرده و ودیعه اول را سپرده‌گذاری کرده باشند. به گفته فعالان بازار خودرو با توجه به طولانی شدن زمان تحویل این خودروها خبر اعلام شده توانست بر بازار داخلی‌ها اثرگذار باشد. برخی فعالان بازار خودرو معتقدند که بازار خودرو در این هفته نیز تغییر چندانی را تجربه نخواهد کرد و علی‌رغم تغییرات نرخ ارز، به همین صورت و در رکود کامل به روند خود ادامه می‌دهد.
عرضه خودرو در سامانه در هاله‌ای از ابهام
جمعه هفتم مهرماه، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی از تغییراتی در سازوکار عرضه و فروش خودرو‌های کارخانه‌ای خبر داد و گفت: سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم به منظور ساماندهی بازار ایجاد شد که این ساماندهی انجام گرفت و دیگر عرضه‌های انبوه خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت نمی‌گیرد و خودروسازان متوالی خودرو عرضه خواهند داشت.

پس از این صحبت معاون وزیر صمت، بسیاری از حدف سامانه یکپارچه خبر دادند و ساعاتی بعد، منطقی این گمانه زنی را تکذیب کرد. این در شرایطی بود که منطقی در گفت‌وگوی نخست تاکید کرده بود: در این روش جدید، عرضه‌های یکپارچه به عرضه‌های متعدد و پی در پی در مجموعه‌های مختلف تبدیل می‌شود؛ برای نمونه از هفته آینده، چهار خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت؛ بنابراین تا به اینجا طبق گفته معاون وزیر صمت، قرار بوده از شنبه ۸ مهرماه، چهار خودروساز عرضه محصول داشته باشند و آنگونه که منطقی گفته بود، این عرضه‌ها در سامانه یکپارچه باید انجام شود.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت هم پس از صحبت‌های معاون وزیر صمت اعلام کرد: عرضه خودرو مانند قبل در بستر سامانه فروش یکپارچه و همچنان به شیوه قبلی ادامه خواهد داشت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو نیز به کار خود ادامه می‌دهد. با نگاهی به صحبت‌های دو مقام مسوول در وزارت صمت و شورای رقابت، مشخص شد که اوضاع عرضه خودرو در سامانه مذکور، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حالا با گذشت بیش از ده روز از وعده منطقی، معاون وزیر صمت، مبنی بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین وعده شورای رقابت برای اطلاعیه مربوط به عرضه مرحله سوم، هنوز خبری نیست و در این شرایط فقط بستر عرضه تعدادی از خودرو‌های وارداتی در سامانه فراهم شده و متقاضیان خودرو‌های داخلی دچار سردرگمی هستند. این در شرایطی است که حدود یک ماه قبل، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست.

سامانه یکپارچه خودرو اصلا متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است. در مورد ثبت‌نام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورای رقابت می‌داند. البته طی روزهای گذشته، وزیر صمت در اظهارنظر جدید خود درخواست کرد که قیمت‌گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد. در مورد قیمت‌گذاری خودرو مدتی است که دچار یک تعلل عمدی شده‌ایم. در حال حاضر خودروساز نمی‌تواند خودش محصولات را بفروشد و برای همین پول قطعه ساز را هم نمی‌تواند پرداخت کند و با چنین روندی، زنجیره تامین قطعات دچار مشکل می‌شود.
منبع: روزنامه تعادل


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین