دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-7:3 شمسی /4/29/2024 7:03:58 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60286
  • زمان انتشار:پنجشنبه 13 مهر 1402-5:32

روند کاهش قیمت در بازار خودرو این هفته دوباره آغاز شد اما بررسی سیر کاهش قیمت از ابتدای سال نشان می‌دهد شتاب کاهش قیمت در دو سه‌ماه اخیر کند و حتی در برخی مقاطع متوقف شده و مهم‌ترین دلیل آن نیز کاهش عرضه و کش‌دار شدن روند واگذاری خودروهای وارداتی به متقاضیان بوده است.
روند کاهش قیمت خودرو به نفع دلالان کند شد

به گزارش خودرونامه، روزنامه همشهری نوشت: دعوای وزارت صمت و شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، در کنار اخبار موثق از افت عرضه محصولات داخلی، به چالش اصلی بازار در روزهای اخیر تبدیل شده و به سود دلالان عمل کرده است.

بازار دوباره کاهشی شد
نگاهی به قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد طی هفته جاری نوسان قیمت نسبت به هفته‌های قبل بیشتر بوده است. به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در روزهای اخیر تولیدات پرفروش داخلی تا ۱۰میلیون تومان و مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها تا ۳۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. سعید موتمنی درباره وضع کنونی بازار خودرو به همشهری گفت: بازار خودرو ماه‌هاست که در رکود کامل به سر می‌برد و نوسان قیمت به یک تا ۲درصد کاهش پیدا کرده است. در روزهای اخیر اگرچه در مقایسه با هفته قبل شاهد کاهش قیمت بودیم اما نوسان قیمت‌، چه در داخلی‌ها و چه خارجی‌ها در همین حدود بوده است. به‌گفته این مقام صنفی، خودروهای داخلی طی هفته جاری در نهایت ۸تا ۱۰میلیون تومان و وارداتی‌ها و مونتاژی‌ها درمجموع بین ۲۰تا ۳۰میلیون تومان کاهش قیمت ثبت کردند.

کدام خودرو چقدر ارزان شد؟
براساس آمار و ارقامی که رئیس صنف فروشندگان خودروی تهران ارائه کرده، در هفته جاری پژو پارس از ۵۰۰میلیون تومان به ۴۹۲میلیون تومان رسیده، دنا پلاس توربو که هفته قبل۸۰۰میلیون تومان قیمت می‌خورد دیروز ۷۹۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و ۲۰۷پانوراما هم از ۷۷۰میلیون تومان به ۷۶۵میلیون تومان رسید. در میان خودروهای مونتاژی هم جک s۵ با ۳۰میلیون تومان افت قیمت، از یک میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان به یک میلیارد و ۳۲۰میلیون رسیده و فیدلیتی که اوایل هفته یک میلیارد و ۳۱۰میلیون تومان بود، الان یک میلیارد و ۲۹۰میلیون تومان قیمت می‌خورد.

کاهش عرضه تولیدات داخلی
موتمنی با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز داخلی این هفته هم خودرو فاکتور نکرده‌اند، اضافه کرد: با توجه به کاهش عرضه محصولات داخلی نسبت به اوایل سال و همچنین تأخیری که در روند واردات و عرضه خودروهای خارجی پیش آمده، بازار خودرو هفته‌های قبل را با افزایش 2تا 3درصدی قیمت گذراند و تصاویری که در روزهای اخیر از دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان منتشر شد نیز تأیید کرد که شرکت‌های داخلی به امید اعلام قیمت‌های بالاتر از شورای رقابت، عرضه را در ماه‌های اخیر مدیریت کرده‌اند، درحالی‌که اگر عرضه به شکلی که اوایل سال جریان داشت ادامه پیدا کند و خودروهای پرفروش به‌طور مداوم فاکتور شوند، روند کاهش قیمت ادامه خواهد داشت.

اثر واردات بر بازار خودرو
در شرایطی که برخی خبرها از عرضه 8مدل از خودرو‌های وارداتی، حکایت دارد، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره واکنش احتمالی بازار به این خبر گفت: هر خبر مثبتی دررابطه با خودرو تأثیر کاهشی بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت. موتمنی افزود: بازار خودرو تشنه اخبار مثبت است و در شرایطی که عرضه خودرو در بازار کافی نیست، هر خبری در این زمینه چه مرتبط با تولید داخلی و چه مرتبط با واردات، می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت‌ها منجر شود.

طرح واردات خودرو در برابر صادرات خشکبار
تامین ارز تاکنون مهم‌ترین دلیل تأخیر در واردات خودرو بوده است. قائم‌مقام وزیر جهاد دیروز در این‌باره گفت: واردات خودرو در ازای بازگشت ارز خشکبار در حال پیگیری و بررسی است که امیدواریم بانک مرکزی هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. علیرضا پیمان پاک افزود: بنابردستور معاون اول رئیس‌جمهور به‌منظور رفع مشکل بازگشت ارز خشکبار جلساتی بین وزارت جهاد با بانک مرکزی و وزارت صمت برگزار شد که یکی از گزینه‌های مطرح شده در آن جلسات یعنی بازگشت ارز خشکبار در ازای واردات خودرو در حال پیگیری است. به‌گفته او، برای تسهیل بازگشت ارز چند بسته دیگر دیده شده است که بانک مرکزی آن را ابلاغ می‌کند تا واردات کالا در ازای صادرات غیربرای خشکبار و گروه‌های مختلف باز شود. 

عرضه وارداتی‌ها از هفته آینده؟
رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز از آغاز عرضه ۸مدل خودروی‌ وارداتی از هفته آینده خبر داد. مهدی ضیغمی در این رابطه گفت:  سامانه یکپارچه در یکی‌‌دو روز آینده بازگشایی و با نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، خودرو‌ها عرضه می‌شود. او خودروهای عرضه شده در این مرحله را زوتی، چانگان سی اس 55، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی معرفی کرد. اعلام عرضه خودروهای خارجی تا هفته آینده در حالی است که  سخنگوی شورای رقابت روز یکشنبه هفته جاری به همشهری گفت درخواست قیمت‌گذاری هیچ خودروی دیگری غیراز چانگان تا امروز به شورای رقابت نرسیده و روند قیمت‌گذاری احتمالا هنوز در سازمان حمایت در دست بررسی است. سپهر دادجوی توکلی، دیروز در پاسخ به پرسش همشهری در این باره،  هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه را به روز شنبه موکول کرد. رئیس سازمان توسعه تجارت نیز درباره قیمت نهایی خودروهایی که هفته آینده قرار است عرضه شوند، درباره نرخی که در سامانه درج خواهد شد، گفت: قیمت این خودرو‌ها قطعی یا غیرقطعی خواهد بود تا مسیر قانونی قیمت‌گذاری آنها طی شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین