يکشنبه 16 ارديبهشت 1403-17:49 شمسی /5/5/2024 5:49:33 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:58048
  • زمان انتشار:سه شنبه 14 شهريور 1402-5:8

به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه خودروی آلمان (IAA) در سال جاری، نسبت به سال‌های قبل از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
هجوم چینی‌ها به نمایشگاه خودروی آلمان

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، نیمی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه این هفته مونیخ خارجی خواهند بود، به ‌طوری‌ که ۴۱درصد از غرفه‌‌داران آسیایی هستند. تولیدکنندگان چینی حاضر در این نمایشگاه شامل سازندگان خودروهای برقی بی‌وای‌دی، نیو و ایکس‌پنگ خواهند بود. حضور چینی‌ها در این رویداد بین‌المللی در مقایسه با دو سال قبل بیش از دو برابر خواهد بود.
به گفته پیتر فینتل، مشاور ارشد در شرکت فناوری اطلاعات کاپژمینای، حضور چشمگیر چین در نمایشگاه خودروی آلمان نشان‌دهنده فشاری است که به قلب بازار خودروی اروپا وارد می‌شود و تولیدکنندگان محلی نباید آن را دست‌کم بگیرند. شرکت‌های چینی با خودروهای بسیار رقابتی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند؛ این خودروها برای جذب خریداران غربی طراحی و ساخته شده‌اند. شرکت‌های چینی، خودروهای برقی خود را با سرعتی چشمگیر عرضه کرده‌اند و در حال گسترش مدل‌های برقی خودروهای خود در خارج از کشور هستند، چراکه جنگ قیمتی شدیدی در داخل کشور در جریان است. در همین حال، آلمانی‌ها برای سرعت بخشیدن به توسعه مدل‌های خود تحت فشار هستند زیرا مشکلات نرم‌‌افزاری، معرفی مدل‌های جدید خودروهای اصلی را به تاخیر انداخته است. همچنین فشارهای تورمی، کمبود کارگران ماهر و قیمت بالای انرژی در سراسر اروپا به چالش‌های ساختاری آلمانی‌ها می‌افزاید.

در‌حالی‌که تولیدکنندگان چینی تا حد زیادی از خارجی‌هایی که خودروهای بنزینی می‌فروشند عقب مانده‌اند، اما یارانه‌های دولتی و رتبه‌های روبه‌رشد کدنویسان این کشور به آنها کمک کرده است تا از جدیدترین فناوری‌های الکتریکی و دیجیتالی بهره‌مند شوند. از طرفی چینی‌ها از هزینه‌های تولید پایین‌ و زنجیره جهانی تامین باتری سود می‌برند. بر اساس این گزارش، بی وای‌دی، که امسال از فولکس‌واگن به عنوان پرفروش‌ترین برند خودرویی بازار چین پیشی گرفته است، قرار است خودروی شاسی‌بلند بی‌وای‌دی سیل یو خود را در نمایشگاه خودروی آلمان به نمایش بگذارد. ششمین مدل از این خودرو درکمتر از یک ‌سال پیش برای بازار اروپا معرفی شده بود. آواتار، شرکت سازنده خودروهای برقی ممتاز، که متعلق به شرکت دولتی چانگان و بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی «کاتل» است، از مدل آواتار ۱۲ خود به عنوان اولین مدلی که خارج از چین عرضه شده است در نمایشگاه خودروی آلمان رونمایی خواهد کرد.

شرکت خودروساز ام‌جی چین نیز قصد دارد از مدل رودستر برقی دونفره خود موسوم به ام‌جی سایبر استر در این نمایشگاه رونمایی کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، آلمانی‌ها نیز با خودروهای برقی خود در این نمایشگاه حضور خواهند داشت؛ مانند فولکس واگن ۷.ID که با صفحه‌نمایش جدید ارائه می‌شود و اطلاعات را به میدان دید راننده ارسال می‌کند و از حدود قیمتی ۵۷هزار یورو (۶۲هزار دلار) شروع می‌شود. فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و مرسدس بنز خودروهای برقی خود را به مونیخ می‌آورند، اما نسل بعدی خودروهای آنها تا اواسط دهه آینده در دسترس نخواهند بود. بی‌ام‌و از نمونه اولیه پلتفرم خودروی برقی خود به نام نیو کلاس بی‌ام‌و رونمایی خواهد کرد که انتظار می‌رود زیربنای مدل‌هایی باشد که حدودا سال ۲۰۲۵ به فروش می‌رسند.
با وجود همه پیشرفت‌هایی که خارج از چین رخ می‌دهد، چندین استارت‌آپ خودروهای برقی چینی به دلیل مشکلات اقتصادی و تشدید جنگ قیمت‌ها در داخل کشور با مشکلات مالی مواجه هستند. آنها همچنین فاقد زیرساخت‌های نمایندگی و بازاریابی هستند؛ این در حالی ا‌ست که متصدیان اروپایی در طول دهه‌های طولانی این زیرساخت‌ها را ایجاد کرده‌اند که به طور بالقوه فشار فروش آنها را در منطقه پیچیده می‌کند. اما آلمانی‌ها فقط با چینی‌ها رقابت نمی‌کنند، افراد زیادی در حال کار با رقبای خود برای دسترسی به فناوری و مصرف‌کنندگان جدید در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان هستند.

فولکس واگن در ماه ژوئیه از برنامه‌هایش برای سرمایه‌گذاری ۷۰۰میلیون دلاری در ایکس‌پنگ، چهارمین خودروسازی که با آن در چین شراکت دارد، رونمایی کرد. مرسدس نیز با گروه بایک همکاری می‌کند، درحالی‌که بی‌ام‌و از فناوری دیوار بزرگ برای مینی کوپر برقی جدیدی که قصد دارد رونمایی کند، استفاده می‌کند. پیتر فینتل می‌گوید خودروسازان اروپایی بیکار ننشسته‌اند، اما با رونق گرفتن بازار خودروهای برقی، زمان کمی باقی مانده است. اما خبر خوب این است که فشار در راستای افزایش تولید بر همه از جمله چینی‌ها اعمال می‌شود.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین