جمعه 14 ارديبهشت 1403-4:2 شمسی /5/3/2024 4:02:30 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:53771
  • زمان انتشار:چهارشنبه 18 مرداد 1402-7:54
در ارزیابی ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی مطرح شد

واردات خودرو، از ابتدا امری جنجال‌برانگیز بود و حواشی بسیاری را سبب شد؛ گاه موجب‌ جدال میان مدیران شد، گاه سبب بروز اختلاف میان خودروسازان کشور شد و گاه نیز شائبه ایجاد انحصار را رقم زد آن‌هم درست درزمانی که شورای رقابت اعلام داشت که به موضوع‌ قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی ورود پیدا خواهد کرد. 
رقابت، غایت واردات خودرو

به گزارش خودرونامه، روزنامه رسالت نوشت: در واقع به‌منظور‌ جلوگیری از چنین شائبه‌‌ای‌ بود که مدیران مربوطه، کارشناسان مسائل اقتصادی و صنعت خودرو و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار مبرهن شدن دلایل حضور شورای رقابت شدند و تعیین فرمول قیمت‌گذاری از سوی‌ این شورا‌ را‌ نادرست خواندند. به باور نمایندگان مجلس و کارشناسان این حوزه، مقوله قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ ارتباطی به شورای رقابت ندارد و امری است روشن که از سوی‌ واردکنندگان و آحاد مردم جامعه تعیین خواهد شد. به اعتقاد آگاهان این عرصه امروز قیمت تمامی خودروهای خارجی مبرهن است و با یک جست‌وجوی ساده در مرورگر‌ اینترنت، کلیه اطلاعات و ضریب‌های قیمتی نیز مشخص خواهدشد. بی‌شک در چنین شرایطی حضور شورای رقابت معنایی نخواهد داشت مگر تلاش برای حفظ انحصار! گفتنی است که اگرچه تصور‌ از استمرار و تلاش برای حضور شورای رقابت، عدم خروج بازار از انحصار است اما‌ نمایندگان می‌گویند چنین روندی ممکن نخواهد بود و با اجرای موفق واردات، بازار خودروی داخلی از‌ انحصار خارج خواهد شد و بازار‌ خودروهای وارداتی نیز انحصاری‌ به همراه نخواهد داشت. پیش‌تر محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ بابیان اینکه شورای رقابت کارکردی ندارد، ‌چراکه تصمیم‌هایش هم بی‌اثر است، درباره عملکرد شورای رقابت بیان داشت که وظیفه این مجموعه تنها تعیین فرمول قیمت‌گذاری و جلوگیری از شائبه انحصار است. به نظر می‌رسد شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری، به‌صورت انحصاری در حال فعالیت است و این امری نادرست است. در بررسی بیشتر این موضوع و در ارزیابی ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به گفت‌وگو با سید احمد رسولی نژاد و لطف‌الله سیاهکلی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه متن خبری می‌خوانید.
سید احمد رسولی نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی اشتباه است
سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح امکان ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: یکی از مشکلات مطرح در کشور، تعدد مراکز تصمیم‌گیری است که متأسفانه همچنان در حال افزایش می‌باشد. دولت می‌بایست تکلیف این مراکز را روشن کند. به طورمثال مبرهن گردد که نقش شورای رقابت چیست؛ این شورا یک روز در تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کند و باری دیگر اظهاری ندارد! یک روز قیمت‌گذاری می‌کند و روز دیگر قیمت‌گذاری را به وزارت صمت واگذار می‌کند. وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق قانون واردات خودروهای نو و کارکرده افزود: دولت تکالیف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و این موجب بروز برخی مشکلات شده است. قانون واردات خودروهای نو و کارکرده می‌بایست به‌صورت دقیق اجرا و عملیاتی شود. این قانون از سوی دولت پذیرفته‌شده و حال ضرورت دارد تا در دستورکار قرار بگیرد. اگر واردات خودرو به میزان نیاز جامعه انجام شود، خودروهای داخلی تأثیر بسیار خواهند گرفت و رقابت‌پذیری نیز ایجاد خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ایجاد رقابت‌پذیری برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بازار خودرو تصریح کرد: رقابتی که به سبب واردات خودرو شکل می‌گیرد، بازار را به تعادل خواهند رساند و بدین شکل افراد می‌توانند خودروی مطلوب خود را باقیمت مناسب خریداری کنند. بنابراین دولت می‌بایست اجرای دقیق این مهم را دردستورکار قرار دهد و با به حداقل ممکن رساندن حقوق گمرک و عوارض واردات، موفقیت این قانون را رقم بزند. اگرچه نمایندگان مجلس ناظران بر‌روند اجرای این قانون هستند اما نمی‌توانند در‌بحث عوارض و حقوق‌ گمرک ورود پیدا کنند و چنانچه دراین خصوص لایحه ارائه دهند، شورای نگهبان این لایحه را رد خواهد کرد.
رسولی نژاد با انتقاد از عملکرد دولت درباره نرخ عوارض واردات تصریح کرد: دولت باید لایحه دوفوریتی ارائه کند، حقوق گمرک را کاهش دهد و به صفر برساند تا قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا کند و مردم با درآمد متوسط قادر به خریداری خودروی وارداتی نو و کارکرده شوند.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه با اشاره نسبت به کاهش حقوق گمرکی و نرخ عوارض واردات همچنین خاطرنشان کرد: با کاهش حقوق گمرک و نرخ عوارض و به سبب آن کاهش قیمت تمام‌شده خودرو دیگر نیازی به قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت نخواهد بود. اکنون دیگر زمان قیمت‌گذاری دستوری نیست و نباید چنین روندی صورت بگیرد.
او بابیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری مغایر با عملکرد مطلوب برای به تعادل رساندن بازار خودرو است، همچنین متذکر شد: در هیچ کجای دنیا قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو شکل نمی‌گیرد و شورایی همچون شورای رقابت ورود نمی‌کند. دراین میان تنها ضرورت دارد تا دولت ورود کند و شرایط را برای امر واردات تسهیل کند.
وی با تأکید بر‌ اینکه‌ ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نتیجه خوبی نخواهد داشت، یادآور شد: ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی موجب زیان می‌شود و شرایط را دشوار خواهد کرد. اینکه امروز دولت موافق با چنین روندی باشد، تعجب‌برانگیز خواهد بود و تناقض گفتار و رفتار دولت را مبرهن خواهد کرد؛ اگر بنا به واردات خودرو به‌منظور متعادل کردن قیمت خودرو و تأمین نیاز مردم است، قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت فاقد معنی خواهد بود و ضرورتی نخواهد داشت. رسولی نژاد در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه دولت و شورای رقابت در مقابل رفتارهایی که پاسخ مناسب ندارد، پاسخگو باشند، اظهار کرد: تا زمانی که قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا نکند، شورای رقابت حق ورود نخواهد داشت.
لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
واردات خودرو برای تمام مردم امکان‌پذیر است
لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح امکان ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: به‌موجب واردات خودرو، دیگر بازار انحصاری وجود نخواهد داشت که شورای رقابت تعیین‌کننده قیمت آن باشد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که به سبب واردات خودرو، بازار خودروی داخلی نیز از انحصار‌ خارج خواهد شد وبازار رقابتی شکل خواهد گرفت. بنابراین شورای رقابت در بازار داخلی نیز تصمیم‌گیرنده نخواهد بود.
نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه به‌موجب واردات خودرو بازار از انحصار خارج خواهد شد، افزود: فلسفه شورای رقابت این است که در کالاهایی که بازار انحصاری دارند، ورود پیدا کند و قیمت‌گذاری کند. بنابراین در شرایطی که بازار از انحصار خارج می‌گردد و خودروها بر مبنای واردات در بازار قرار می‌گیرند، حضور و قیمت‌گذاری شورای رقابت نادرست است و امکان‌پذیر نخواهد بود.
سیاهکلی بابیان اینکه ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی امکان‌پذیر‌ نخواهد بود، همچنین تصریح کرد: قانون مجلس برای واردات خودروهای نو و کارکرده باهدف افزایش عرضه مطرح شد و برای آحاد جامعه امکان‌پذیر خواهد بود. مادامی‌که واردات از سوی مردم جامعه امکان‌پذیر باشد، انحصاری باقی نخواهد ماند که شورای رقابت درباره آن تصمیم‌گیری کند. اکنون مطلوب این است که شورای رقابت سراغ کارهای زمین‌مانده برود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفت: خودروهای خارجی از ضریب مشخصی برخوردارند و به ازای هرسال کارکرد، از ضریبشان کسر خواهد شد. بنابراین قیمتشان تعریف‌شده است و از مسیر سیستم اطلاع‌رسانی و فضای مجازی به‌راحتی قابل‌رؤیت و دسترسی خواهد بود.
او با اشاره به قیمت خودروهای خارجی متذکر شد: قیمت خودروهای خارجی جهانی است و برای آحاد مردم جامعه مشخص است. بنابراین خودروهای وارداتی نیازی به قیمت‌گذاری نخواهند داشت و قیمت حقیقی‌شان مبرهن خواهد بود.
وی‌ در پایان این گفت‌وگو و درباره ضرورت ارائه لایحه از سوی دولت برای کاهش نرخ عوارض و حقوق‌ گمرک یادآور شد: به‌تازگی نشستی با اعضای تنظیم‌کننده آیین‌نامه واردات خودرو برگزار شد و پیشنهاداتی درخصوص نرخ عوارض و حقوق گمرک مطرح شد. بنا این است که خودروهای عمومی‌تر (۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ سی‌سی) با نرخ گمرکی‌ پایین همراه شوند و نرخ مابقی خودروها مطابق باقیمت و شرایط تعیین گردد. شایان‌ذکر‌ است تا بگوییم که به‌زودی آیین‌نامه حقوق و عوارض خودروهای وارداتی منتشر خواهد و قابل‌رؤیت خواهد بود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین