جمعه 14 ارديبهشت 1403-0:53 شمسی /5/3/2024 12:53:36 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:53770
  • زمان انتشار:چهارشنبه 18 مرداد 1402-7:45
خودروسازان بی‌برق شدند

تامین برق مورد نیاز شرکت‌های خودروساز به چالش جدید این شرکت‌ها تبدیل شده است. با توجه به اینکه تابستان به نیمه رسیده و مصرف برق نیز رکوردهای جدیدی به ثبت رسانده، نبود زیرساخت‌های کافی متناسب با نیاز، سیاست‌گذار را به سمت جیره بندی برق سوق داده است.
کاهش تولید خودرو استارت خورد؟

با توجه به اینکه عرضه شرکت‌های خودروساز یکی از آیتم‌های اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو است بنابراین این اتفاق می‌تواند تبعاتی برای بازار خودرو به دنبال داشته باشد.
به گزارش خودرونامه به نقل از اکو ایران، شنیده‌ها از قطع برق در جاده مخصوص حکایت دارد. این مساله می‌تواند روی تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز تاثیر منفی گذاشته و جاده عرضه به بازار را باریک کند. نیمه تابستان گذشته و اخبار منتشر شده در ارتباط با میزان مصرف برق از ثبت رکوردها در این زمینه حکایت دارد. آن طور که سخنگوی صنعت برق یکشنبه (۱۴ مرداد ۱۴۰۲) از رشد ۴ هزار مگاواتی (۵.۷ درصدی) مصرف برق نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که میزان تقاضای مصرف برق امروز (یکشنبه) به عدد ۷۳ هزار و ۴۵۰ مگاوات رسید که یک نصاب جدید در صنعت برق است.

این اتفاق می‌تواند تبعاتی برای بخش صنعت کشور از جمله شرکت‌های خودروساز داشته باشد. شب گذشته برق مناطق مرکزی تهران رفت و شنیده‌ها می‌گوید در چند هفته اخیر برق در جاده مخصوص هم با نوسان همراه بوده است. این در شرایطی است که آمارهای منتشر شده از میز مصرف برق ایران خودرو و سایپا در تیر امسال نشان می‌دهد دو خودروساز رشد مصرف برق را به نسبت متوسط سه ماهه اول سال جاری در کارنامه خود ثبت کردند.

صرف برق ایران خودرویی‌ها در تیرماه نسبت به متوسط ماهانه فصل بهار ۱۵.۴ درصد افزایش را تجربه کرده و به ۲۳ هزار و ۲۸۸ مگاوات ساعت رسیده است. از دیگر خودروساز بزرگ کشور هم خبر می‌رسد، رشد تامین برق سایپا از پنج هزار ۹۲۵ مگاوات ساعت در سه ماهه فصل بهار به حدود هفت هزار و ۵۷۷ مگاوات ساعت رسیده و ۲۱.۸ درصد رشد را تجربه کرده است. بررسی آمارهای تولید ایران خودرو که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده از افت تولید این خودروساز در یک ماهه تیر به نسبت اردیبهشت و خرداد حکایت دارد. آبی‌های جاده مخصوص در اولین ماه از فصل تابستان سال جاری در مجموع نزدیک به ۴۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کردند. این تیراژ تولید در مقابل تولید حول و حوش ۵۱ هزار و ۶۰۰ دستگاهی در خرداد و همچنین ۴۷ هزار و ۴۰۰ دستگاهی در اردیبهشت به ترتیب از افت تولید حدود ۱۱ درصدی و حول و حوش ۳.۵ درصدی حکایت دارد. این افت تولید در چهارمین ماه از سال جاری می‌تواند به دلیل چالش تامین برق خطوط تولید ایران خودرویی‌ها اتفاق افتاده باشد.

باید منتظر ماند و دید سیاست‌گذار برای مدیریت مصرف برق در شرکت‌های خودروساز چه راه‌حلی پیدا می‌کند اما اگر بخواهند با همین دست فرمان تا پایان تابستان ادامه دهد شاهد افت تولید در مرداد و شهریور سال جاری نیز خواهیم بود. این اتفاق می‌تواند روی قیمت‌های بازاری خودرو تاثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت را صعودی کند.

منبع: روزنامه تعادل


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین