پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-19:18 شمسی /5/2/2024 7:18:37 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52753
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 مرداد 1402-7:15
از خودروهای وارداتی چه خبر؟

۱۰‌ماه بعد از نهایی شدن و ابلاغ طرح جدید واردات خودرو و درحالی‌که وعده‌های زمانی متعددی برای ترخیص و تحویل این خودروها اعلام شد اما عملی نشد، سرانجام از هفته گذشته فرایند ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک شتاب گرفته و به‌نظر می‌رسد نخستین خودروهای ترخیصی قرار است به‌زودی تحویل متقاضیان شود.
ترخیصی‌های جدید گمرک، همگی چانگان هستند

به گزارش خودرونامه، روزنامه همشهری نوشت: این خودروها که به‌گفته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، چانگان‌های وارداتی شرکت سایپا هستند و تعدادی از آنها خردادماه از گمرک ترخیص شده بودند، حالا با تسریع در روند ترخیص از گمرک، نخستین وارداتی‌هایی هستند که به‌احتمال زیاد به‌زودی به‌دست ثبت‌نام‌کنندگان طرح فروش یکپارچه می‌رسند. با این حال هنوز هم تاریخ مشخصی برای تحویل این خودروهای چینی به متقاضیان اعلام نشده و فرایند واردات در فضایی پرابهام در حال انجام است.

برداشته شدن مانع استاندارد
یکی از موانع و دلایل تأخیر در عملی شدن طرح واردات خودرو استانداردهای ۸۵گانه سازمان استاندارد برای خودروهای وارداتی عنوان می‌شود که به‌گفته واردکنندگان حتی واردات خودروهایی از برندهای مطرح دنیا را نیز با مانع مواجه کرده است. هفته گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد از تسهیل در روند ترخیص خودروهای موجود در گمرکات کشور خبر داد و با حضور در گمرک غرب تهران دستور ترخیص هزار و ۱۳۳دستگاه خودرو را صادر کرد. مهدی اسلام‌پناه کم‌کاری واردکنندگان و دریافت نکردن گواهی تطبیق از سوی واردکننده را دلیل تأخیر در ترخیص خودروها دانست و گفت: بررسی ملاحظات استانداردی مربوط به‌ خودرو‌های وارداتی در گمرکات، ظرف ۲۴ساعت انجام می‌شود. همچنین به‌گفته او، خودرو‌های وارداتی انبار شده در گمرک، مشکلی از نظر ملاحظات استاندارد ندارند و استاندارد این خودرو‌ها از مبدا مورد تأیید قرار گرفته است، با این حال درخصوص مدل خودروهای ترخیصی اطلاعاتی اعلام نشده بود.

ترخیصی‌ها فقط چانگان هستند
رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری، این خودروها را چانگان‌های وارداتی شرکت سایپا معرفی کرد. مهدی ضیغمی در پاسخ به این پرسش که چه خودروهایی تاکنون از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند، گفت: فعلا فقط چانگان‌های وارداتی شرکت سایپا در حال ترخیص هستند اما فرایند ترخیص سرعت گرفته و دیگر خودروها نیز در نوبت ترخیص قرار دارند. وی ارائه اطلاعات تکمیلی درخصوص نوع و تعداد ترخیصی‌ها را به ۳-۲ روز آینده موکول کرد و گفت: با مساعدت خوب سازمان ملی استاندارد، فرایند ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور شتاب گرفته اما با توجه به اینکه بسیاری از خودروها در حال طی کردن مراحل ترخیص هستند، اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه تا ۳-۲ روز آینده ارائه خواهد شد. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، هفته گذشته از ترخیص خودروهای کیا از گمرک خبر داده و اعلام کرده بود که به‌زودی محصولات هیوندا، خودروهای جتا، نیسان و تویوتا نیز وارد بازار می‌شوند.

بلاتکلیفی ۳۱هزار متقاضی
وزارت صمت سال گذشته واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال در برنامه کاری خود لحاظ کرده بود که این برنامه عملی نشد اما در روزهای پایانی اسفند پارسال با راه‌اندازی سامانه طرح فروش یکپارچه خودروهای خارجی، ۱۲۰هزار متقاضی در این سامانه ثبت‌نام کردند. فروردین امسال مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرد که از ۱۲۰هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی ۳۴هزار نفر واجد شرایط خرید شناخته شدند که با توجه به عرضه ۱۱۰۸خودروی چانگان در مرحله اول این طرح، اسامی ۱۱۰۸نفر اول برای خرید این خودروها براساس نوبت‌دهی مشخص شده و به این افراد طی «یکی دو روز آینده» اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما با گذشت ۵‌ماه از آن تاریخ و به‌رغم اعلام تاریخ ۸تیرماه به‌عنوان زمان تحویل این خودروها از سوی شرکت سایپا همچنان ثبت‌نام شده‌ها چشم انتظار دریافت خودروهای خود هستند. این در حالی است که قرار بود خودرو‌های ثبت‌نامی ۳ ماهه تحویل مشتریان شود. البته به‌گفته مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروی وزارت صمت، اطلاع‌رسانی پیامکی به متقاضیان چانگان انجام شده است. مهدی تقدسی در این زمینه گفت: در این طرح ۳۳هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون برای هزار و ۱۰۸متقاضی اطلاع‌رسانی شده است. وی افزود: شرکت سایپا باید برای این تعداد از متقاضیان که خودروی درخواستی آنها مشخص است پیامک واریز وجه ارسال می‌کرد، اما برای ۳۱.۸۹۲نفر متقاضی دیگر، پیامکی ارسال نشده و حتی در سامانه مشخص نشده که این تعداد برای چه خودرویی ثبت‌نام کرده‌اند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین