يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-3:16 شمسی /4/28/2024 3:16:07 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52579
  • زمان انتشار:چهارشنبه 28 تير 1402-13:24

بررسی آمار تولید تایر نشان می‌دهد که مشکلی در زمینه تولید لاستیک وجود نداشته و مشکل فعلی بازار تایر مربوط به فرایند توزیع و فروش تایر بوده و مسئولان مربوطه در وزارت صمت می‌بایست پاسخگوی مشکلات خرید اینترنتی تایر خودرو باشند.
شایعات در مورد وضعیت وخیم تولید تایر/ مسئول اصلی نابسامانی در بازار لاستیک کیست؟

در روز‌های گذشته محمدحسین قمری مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت؛ ادعا کرده است که به علت عدم تأمین ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه، کارخانه‌های تولیدکننده تایر تنها با 10 درصد ظرفیت اسمی فعالیت کرده می‌کنند و تولیدات خود را نیز در شبکه غیرشفاف نمایندگان خود توزیع می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار تایر معتقدند که سیاست‌های معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در ماه‌های گذشته تا کنون وضعیت بازار را ملتهب کرده است. به‌عنوان‌مثال الزام فروش تایر در پلتفرم‌ها باعث اختلال شدید در فروش شرکت‌های تولیدکننده شده است. بنا بر اظهارات برخی از تولیدکنندگان فروش آن‌ها به دلیل تصمیمات اشتباه برخی مدیران حدود 30 درصد کاهش‌یافته است.

پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که تولید تایر توسط شرکت‌های تولیدکننده در 3 ماه ابتدایی سال جاری تقریباً نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نیافته است. از طرفی اکثر تولیدکنندگان آمار فروش و تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کرده‌اند.

دلیل القای کاهش تولید تایر بر خلاف آمار موجود چیست؟

وحید خراسانی کارشناس بازار تایر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با تأکید به‌ضرورت ساماندهی بازار لاستیک در کشور گفت: برای بررسی وضعیت بازار تایر باید به این مسئله توجه کرد که آیا تولیدکنندگان وظایف خود را در زمینه میزان تولید و دیگر تکالیف قانونی انجام‌ داده‌اند یا خیر.

وی افزود: بنا بر دستور‌العمل‌های صادر شده تولیدکنندگان می‌بایست آمار تولید و فروش خود را به‌صورت منظم در سامانه جامع تجارت اظهار کنند؛ به نظر می‌رسد که تخلفی در این زمینه رخ نداده و تولیدکنندگان همکاری مناسبی با وزارت صمت داشته‌اند. از طرفی اگر مسئله‌ مشکوکی در فرایند تولید تایر پدید آید می‌توان با بررسی آمار تولید آن را مورد ارزیابی قرارداد.

خراسانی ضمن انتقاد از تصمیمات اشتباه در فرایند توزیع تایر گفت: باتوجه‌به اینکه در آمار تولید و فروش تایر تغییر عجیبی رخ نداده است می‌توان گفت برخی از سیاست‌های اشتباه معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت باعث نابسامانی بازار و افزایش قیمت‌ها شده است.

کاهش تولید تایر کذب است!

در این زمینه، محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم ضمن تکذیب کاهش تولید تایر به دلیل مشکلات ارزی گفت: دفتر صنایع پلیمری وزارت صمت به‌عنوان دفتر تخصصی در بازار تایر، کاملاً آمار ارائه شده توسط مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت را تکذیب می‌کند.

از طرف دیگر در روز‌های اخیر، مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران نیز گفته است: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شده، فعالان این صنعت با حداکثر ظرفیت خود مشغول به تولید هستند و فعالیت تایرسازان با 10 درصد ظرفیت تکذیب می‌شود.

مسئول اصلی نابسامانی در بازار تایر کیست؟

باتوجه‌به اینکه مدیرکل دفتر تخصصی وزارت صمت در حوزه تایر، کاهش تولید تایر را تکذیب کرده است به نظر می‌رسد علت مشکلات فعلی بازار به تولیدکنندگان مربوط نباشد.

وحید خراسانی کارشناس بازار تایر در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند؛ به همین دلیل می‌توان گفت که فعلاً مشکلی در زمینه تولید تایر ایجاد نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت که ایراد اصلی در فرایند توزیع و فروش تایر ایجاد شده و مسئولان مربوطه در وزارت صمت می‌بایست پاسخگوی مشکلات خرید اینترنتی تایر خودرو باشند.

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین