جمعه 7 ارديبهشت 1403-10:0 شمسی /4/26/2024 10:00:28 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52084
  • زمان انتشار:جمعه 12 خرداد 1402-17:21
خودرونامه گمانه زنی ها مبنی بر تولید دوباره خودرو با کسری قطعه را بررسی کرد

در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان می گویند دیگر خودرو با کسری قطعه تولید نمی کنند، شنیده ها حکایت از بازگشت محصولات ناقص دارند.
خودروهای ناقص برگشتند؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، پدیده خودروهای ناقص در دوران تحریم های اوایل دهه 90 بروز کرد و در جریان تحریم های پس از نقض برجام هم خود را با شدت بیشتری نشان داد. خودروهای ناقص محصولاتی هستند که به دلیل کسری قطعه امکان تجاری سازی و عرضه به بازار را ندارند، بنابراین روانه پارکینگ های خودروسازان می شوند تا قطعات موردنیازشان تامین شود.

در دوران تحریم های پس از نقض برجام توسط آمریکا و ازسرگیری تحریم ها علیه ایران، خودروهای ناقص به یک بحران تبدیل شد، تا جایی که در مقطعی نزدیک به 180 هزار دستگاه از این خودروها در پارکینگ های خودروسازان وجود داشت. هرچند ریشه اصلی تولید خودروهای ناقص، تحریم و کمبود قطعات بود، با این حال نقش وزارت صمت به عنوان سیاستگذار نیز در بروز این پدیده قابل انکار نیست. وزارت صمت اصرار داشت تولید خودرو با وجود چالش بزرگ تامین قطعات باید بالا برود تا روی کاغذ، تیراژ خودروسازان شرایط مناسبی را به خود ببیند. از همین رو خودروسازان برای برای تحقق این هدف وزارت صمت، تیراژ خود را توام با تولید محصولات ناقص بالا بردند و این موضوع سبب شد انبارهایشان پر شود از خودروهای غیر قابل عرضه به بازار.

در ادامه اما با توجه به حواشی زیادی که پارکینگ های مملو از محصول خودروسازان ایجاد کرد و حتی کار به حکم قضایی علیه شرکت های خودروساز کشید، وزارت صمت سیاست خود را تغییر داد و خودروسازان را وا داشت تا تکمیل و تجاری سازی محصولات ناقص را در اولویت قرار دهند. با توجه به این سیاست، رفته رفته از تیراژ خودروهای ناقص کاسته شد و در مقطعی خودروسازان اعلام کردند دیگر نه محصول ناقص تولید می کنند و نه در پارکینگ هایشان از این خودروها وجود دارد.

در حال حاضر نیز دیگر خبری از حواشی قبلی مربوط به خودروهای ناقص نیست و گمان عمومی بر این است که دیگر محصولی با کسری قطعه در خودروسازی کشور به تولید نمی رسد. این در حالی است که برخی گمانه زنی ها از بازگشت محصولات ناقص به خطوط تولید خودروسازان حکایت دارد. گفته می شود با توجه به دو چالش "کمبود ارز" و "قیمت های دستوری"، خودروسازان با مشکل نقدینگی مواجه شده و چون طبق برنامه ریزی وزارت صمت باید تیراژ را بالا ببرند، بار دیگر تولید محصولات به صورت ناقص را از سر گرفته اند.

اگر این گمانه زنی ها درست باشد، رشد 40 درصدی تولید دو ماه امسال خودروسازان زیر سوال می رود، زیرا تولید واقعی نبوده و با کمک "ناقص" ها حاصل شده است. اخیرا نامه ای از علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو خطاب به مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت منتشر شد که در آن درباره توقف تولید به دلیل چالش تامین ارز، هشدار داده شده بود. مدیرعامل ایران خودرو در این نامه همچنین بابت بروز بحران اجتماعی ناشی از بروز تعهدات معوق (در حد 200 هزار دستگاه) هشدار داده بود. از این نامه و همچنین نامه منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت به رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر چالش تامین ارز، به عنوان نشانه ای دیگر بابت بازگشت محصولات ناقص به خطوط تولید خودروسازان یاد می شود.

باید منتظر ماند و دید وزارت صمت و خودروسازان چه واکنشی به این گمانه زنی ها نشان می دهند و آیا بازگشت خودروهای ناقص را تایید می کنند؟

    


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین