شنبه 15 ارديبهشت 1403-16:2 شمسی /5/4/2024 4:02:03 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:51720
  • زمان انتشار:چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402-13:49
سخنگوی دولت: وزارت صمت را فقط با خودرو نسنجید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی باید چند روز دیگر بابت دومین استیضاح خود با محوریت چالش های صنعت و بازار خودرو راهی مجلس شورای اسلامی شود که به نظر می رسد دولت از یک سو به عملکرد ضعیف متولی خودرو واقف است و از سوی دیگر، صمت را مقصر تمام و کمال این ماجرا نمی داند.
اعتراف به عملکرد خودرویی ضعیف صمت

به گزارش خبرنگار خودرونامه، این موضوع را می توان از دل اظهارات دیروز سخنگوی دولت استخراج کرد. علی بهادری جهرمی درباره استیضاح وزیر صمت گفته که "سؤال و استیضاح از حقوق قانونی نمایندگان مردم است، اما استدلال و انتظار دولت این‌ است که عملکرد آقای فاطمی امین نباید صرفاً با موضوع خودرو سنجیده شود". وی با غیرمنطقی دانستن افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، تأکید کرده "حتماً باید برای این مسأله چاره‌اندیشی شود، با این حال اولاً عملکرد وزارتخانه بزرگ صمت صرفاً محدود به خودرو نیست و ثانیاً در موضوع خودرو عوامل مختلفی تاثیر دارد و برخی از آنها خارج از حیطه این وزارتخانه است".

اینکه بهادری جهرمی می گوید عملکرد وزیر صمت را نباید فقط با "خودرو" سنجید، نشان می دهد دولت نیز می داند سیاست گذار خودرو کارنامه مناسبی در این بخش نداشته و اگر نمایندگان تنها روی آن تمرکز کنند، احتمال رای آوردن استیضاح فاطمی امین بالاست. البته از سوی دیگر این جمله بهادری جهرمی که  گفته "در موضوع خودرو عوامل مختلفی تاثیر دارد و برخی از آنها خارج از حیطه این وزارتخانه است"، نشان می دهد دولت می خواهد کاری کند که همه تقصیر چالش های خودرویی به خصوص در بازار خودرو بر گردن صمت نیفتد.

در اظهارات بهادری جهرمی اما این نکته نیز به چشم می آید که دولت پذیرفته است عواملی غیر از تولید و عرضه، نقش اصلی و اساسی را در جهت دهی به منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد دارند. وی گفته است " در موضوع خودرو عوامل مختلفی تاثیر دارد و برخی از آنها خارج از حیطه این وزارتخانه است."

هرچند سخنگوی دولت نامی از این عوامل نبرده، اما به نظر می رسد منظورش مسائلی مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز و همچنین سوداگری در بازار خودرو است. طی حدودا پنج سال گذشته، افسار بازار خودرو در دست انتظارات تورمی و قیمت ارز بوده و با افت و خیز آنها، منحنی قیمت خودرو (در بازار آزاد) نیز بالا و پایین شده است. بنابراین اگر فرض بگیریم منظور سخنگوی دولت از عواملی که برای کنترل بازار خودرو در اختیار وزارت نیست، انتظارات تورمی و قیمت ارز باشد (که به احتمال زیاد همین طور است) دولت نیز پذیرفته که این بازار تا حد بسیار زیادی متاثر از فاکتورهای موردنظر است. با این فرض، دولت طبعا باید به این نتیجه رسیده باشد که کنترل بازار خودرو با سیاست های دستوری (به ویژه در حوزه قیمت گذاری) ره به جایی نمی برد. 

اما آیا رسیدن به این آگاهی، سبب تغییر سیاست های دولت در حوزه خودرو خواهد شد؟ 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین