شنبه 8 ارديبهشت 1403-5:14 شمسی /4/27/2024 5:14:40 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5136
  • زمان انتشار:دوشنبه 30 دی 1398-21:20
عملیات نجات پارس خودرو

در شرایطی که پارس خودرو بیشترین زیان را از ناحیه تحریم صنعت خودرو ایران به خود دیده و تولید و فروش آن افت شدیدی را تجربه کرده، سایپا عملیات نجات این شرکت را آغاز کرده است. با رفتن رنو و برلیانس از ایران، پارس خودرو دو شریک اصلی اش را از دست داد و تولید محصولات این دو خودروساز نیز در این شرکت به تدریج متوقف شد. از همین رو سایپا تصمیم گرفت تولید برخی محصولات خود را به زیرمجموعه آسب دیده اش منتقل کند.
پدر دست پسر را گرفت

سایپا با سپردن تولید کوئیک و ساینا به پارس خودرو، عملیات نجات این شرکت را که بیشترین آسیب را از تحریم صنعت خودرو دید، آغاز کرده است.

پارس خودرو یکی از قدیمی ترین خودروسازان ایران به شمار می رود که در حال حاضر از حیث تیراژ، سومین شرکت خودروساز کشور نیز محسوب می شود. این شرکت که سال هاست پیش به واسطه واگذاری سهامش به سایپا، تحت لوای نارنجی های جاده مخصوص درآمده، معمولا میزبان محصولات لوکس مونتاژی و داخلی بوده است.

در تاریخچه این شرکت، نام خودروهایی مانند جیپ، شورولت، بیوک، ماکسیما، نیسان قشقایی، تیانا و این اواخر ساندرو به چشم می آید، محصولاتی که همه در زمان خود جزو برترین ها و حتی لوکس ها بوده اند.

در مورد پارس خودرو گفته می شود که این شرکت یکی از مجهزترین خطوط تولید خودروسازی ایران را در اختیار دارد و از همین رو همواره مورد توجه برندهای خارجی برای مونتاژ قرار گرفته است.

پارس خودرویی ها تا پیش از تحریم صنعت خودرو ایران توسط آمریکا، یکی از با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل(خانواده تندر-90 شامل مدل های معمولی این محصول و همچنین ساندرو و ساندرو استپ وی) را تولید می کردند و در کنار آن، به مونتاژ برلیانس نیز مشغول بودند.

این شرکت همچنین پراید را نیز به صورت حق العمل کاری برای سایپا به تولید می رساند و البته هنوز هم به تولید این محصول مشغول است.

این در حالی است که پس از تحریم خودروسازی، پارس خودرو بیشترین زیان را از ناحیه این اتفاق به خود دید و تنها پراید برایش باقی ماند.

با بروز تحریم، رنو و برلیانس به تدریج از ایران خارج و دیگر حاضر به تامین قطعات برای پارس خودرو نشدند و در نتیجه، تولید آنها در مسیری نزولی قرار گرفت.

شرایط به شکلی پیش رفت که ابتدا مونتاژ برلیانس و در ادامه تولید خانواده تندر-90 در سومین خودروساز ایران متوقف شد.

هرچند ایران خودرو و سایپا نیز از ناحیه تحریم و خروج شرکای خارجی زیان دیدند، اما پارس خودرو بیش از آنها به مشکل خورد، زیرا به محصولات مونتاژی بسیار وابسته بود.

ایران خودرو و سایپا ازآنجاکه وابستگی کمتری به محصولات مونتاژی داشتند، توانستند با کمک پراید و تیبا و پژو 405 و 206 و سمند، راحت تر با ماجرای تحریم کنار بیایند (اگرچه رزوهای سختی نیز بر آنها گذشت و هنوز هم می گذرد)، اما پارس خودرو ناگهان خالی شد و اگر نبود پرایدهای حق العمل کاری، عملا تعطیل می شد.

در نهایت اما سایپایی ها به کمک زیرمجموعه کمر خم کرده شان آمده و عملیات نجات پارس خودرو را به واسطه تولید برخی محصولات خود در این شرکت، کلید زدند.

منهای پراید که از قبل در پارس خودرو تولید می شد، سایپا کوئیک و ساینا را هم به سبد تولیدات پارس خودرو اضافه کرد تا این شرکت را از ورطه نیمه تعطیلی نجات دهد.

کوئیک یکی از محصولات به اصطلاح لوکس گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود و به نوعی جانشین برلیانس شده است.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین