دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-9:49 شمسی /4/29/2024 9:49:52 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:48702
  • زمان انتشار:دوشنبه 19 دی 1401-16:10
کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد؛

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: روز گذشته (یکشنبه، ۱۸ دی‌ماه) با افزایش عرضه از سوی خودروسازان در بورس کالا، شاهد شکسته شدن قیمت‌های کاذب بازاری بودیم که تداوم این روند، تخلیه حباب قیمتی را در پی خواهد داشت.
شکسته شدن قیمت‌ها با افزایش عرضه خودرو در بورس

به گزارش خودرونامه به نقل از ایرنا، برای تعادل بخشیدن به بازار خودرو یک راه افزایش تولید و عرضه بوده که در سال جاری بیش از ۳۰ درصد عرضه خودرو نسبت به سال قبل بیشتر شده است. راه مکمل، تنظیم بازار تقاضا است که راهکار اساسی آن تصویب مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است که همچنان معطل مانده است. با بلاتکلیفی مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس، دولت برای کاستن از فشار تقاضای دلالی در بازار خودرو، اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا کرده است.

طبق آمار تا ۱۵ دی‌ماه ۲۵ هزار و ۷۴۲ دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده که با احتساب اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد، نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منافع حاصل از فروش خودرو در بورس کالا به خریداران نهایی، تولیدکنندگان خودرو و دولت رسیده است.

در این زمینه «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو افزود: عرضه در بورس می‌تواند به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت در شرایط کنونی بازار ملتهب خودروی کشور، راهگشا باشد.

وی تاکید کرد: اوج اثرگذاری این شیوه قیمتی را زمانی شاهد خواهیم بود که عرضه و تقاضا در بورس به هم نزدیک شود.

صدرایی بیان داشت: به طور نمونه در عرضه اخیر شاهد بودیم چهار هزار دستگاه شاهین در بورس عرضه شد که فقط یک هزار و ۵۴۲ تقاضا برای آن شکل گرفت، به همین دلیل شاهین در معاملات دیروز با همان قیمت پایه (قیمت درب کارخانه) ۳۰۴ میلیون تومان به فروش رسید و همین موضوع می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و میزان طرفداران این خودرو باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در جریان معاملات روز گذشته در بورس کالای ایران ۲ هزار دستگاه تارا دنده دستی سفید با قیمت میانگین هر دستگاه ۳۵۱.۲ میلیون تومان معامله شد که ۲ هزار و ۵۲۲ تقاضا برای آنها شکل گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حالی که قیمت کشف شده برای این خودرو ۳۵۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان بود، در بازار آزاد قیمت این خودرو حدود ۶۰۰ میلیون تومان است و خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی در بورس کالا توانستند این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار خریداری کنند.

واردات خودروهای خارجی

وی در خصوص واردات خودروهای خارجی اظهار داشت: اگر عرضه این خودروها به تعداد بالا در بورس انجام شود، رقابتی شکل خواهد گرفت و شرکت‌ها برای دستیابی به سودهای بالاتر، قیمت‌های متعادل‌تری ارائه خواهند داد.

صدرایی تاکید کرد: باید بتوان تقاضای واقعی بازار را برای هر خودرو سنجش کرد تا شاهد فاصله و تفاوت قیمتی معنی‌دار بین بازار و بورس نباشیم.

وی، واردات خودروهای دست‌دوم کم کارکرد را در شرایط کنونی به نفع بازار داخل و رفع التهابات قیمتی برشمرد و گفت: این قبیل خودروها مشروط به یک سیستم تعرفه‌گذاری درست، می‌تواند تنوع و رقابت را در بازار بالا ببرد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: خودروهای کارکرده خارجی باید شناسنامه معتبری داشته، از خدمات پس از فروش مناسب برخوردار باشند و قطعات آنها به خوبی در بازار یافت شود که در این صورت حتی می‌توانند نسبت به خودروهای صفر کیلومتر چینی یا داخلی وضعیت بهتری از نظر سواری، کیفیت و آلایندگی داشته باشند.

گفتنی است، عرضه‌های اخیر خودرو در بورس کالا نشان داد که با افزایش عرضه‌ها می‌توان در یک سازوکار شفاف و به دور از توزیع رانت و قیمت‌گذاری دستوری از مردم به طور واقعی حمایت کرد. همه مصرف‌کنندگان در سراسر کشور هم دسترسی خرید در بورس کالا را دارند و به نظر می‌رسد خرید خودرو از بازار غیررسمی با این شرایط، به صرفه نباشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین