دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-7:23 شمسی /4/29/2024 7:23:10 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:46405
  • زمان انتشار:شنبه 26 آذر 1401-7:53

محمدرضا نجفی‌منش به مسیرهای تنظیم‌گری بازار خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از التهاب بازار خودرو در ابتدا شورای رقابت با روندی که در قیمت‌گذاری خودرو در پیش گرفت ۱۲۰هزار میلیارد تومان زیان برای صنعت خودرو به بار آورد. 
رانت‌خواران مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند

در ادامه تعیین نرخ به دست شورای سیاستگذاری اقتصادی دولت افتاد و در دوره‌ای که کشور تورم ۴۰درصدی را تجربه می‌کرد تنها ۱۸درصد به نرخ‌ها اضافه شد. اما همان زمان نیز برخی رسانه‌ها با تمام قوا علیه این تصمیم فعالیت کردند تا مبادا سود دلالان خودرو کم شود.

به گزارش خودرونامه به نقل از تسنیم، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و قرعه‌کشی و نارضایتی مردم و ادامه توزیع رانت، بهترین و شفاف‌ترین راه باقی‌مانده برای نجات صنعت خودرو و البته حمایت از مصرف‌کننده، سازوکار بورس کالا از سوی شورای عالی بورس معرفی شد. وی تنها راهکار قانونی و ضد رانت رهایی صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری را بورس عنوان کرد و افزود: برخی انتقاد می‌کنند در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود. من به آن‌ها پاسخ می‌دهم در کدام کشور بازار این‌چنینی با این مختصات و قیمت اجباری به تولیدکننده وجود دارد؟ از سوی دیگر هیچ راهی برای حمایت همزمان از خودروساز، مصرف‌کننده و سهامدار که همه اطلاعات آن شفاف باشد وجود ندارد.

نجفی‌منش با اشاره به رانت ۲۵۰هزارمیلیاردتومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو، اظهار کرد: افرادی که از این رانت بهره برده‌اند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانت‌زای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر این موضوع که دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، گفت: عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزان‌تر از بازار به دست مصرف‌کننده برسد؛ درنتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد. برای مثل تارایی که ۵۵۰میلیون تومان در بازار معامله می‌شود مردم دیروز ۴۵۰میلیون تومان در بورس خریدند، مشخص است که صدای دلالان را بلند می‌کند. در خبر دیگری به نقل تسنیم، یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرده: افرادی که در این چند سال سودهای کلان از فروش دستوری خودرو به جیب زده‌اند طبیعتا در برابر عرضه خودرو ساکت نمی‌نشینند. بر اساس این گزارش، فردا ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه می‌شوند و اگر به فضای مجازی نگاهی بیندازیم، بسیاری از مصرف‌کنندگان به دنبال خرید و آشنایی با نحوه خرید از بورس هستند.

دلیل این استقبال نیز روشن است؛ طبق عرضه‌های قبلی ۲۰۷ و تارا، قیمت کشف‌شده در بورس پایین‌تر از بازار غیررسمی بوده و مصرف‌کنندگان نیز از این شیوه استقبال کرده‌اند. اما در این میان نیز عده‌ای شروع کرده‌اند به تخریب اقدام بورسی خودروسازان که این رویه باعث افزایش قیمت شده است. در این زمینه، مجید محمدعلی‌زاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه، عنوان کرده که:  متاسفانه دلالان و برخی نمایندگی‌ها و عاملیت‌های فروش، گروهی که به نوعی قبلا در بازار خودرو دستی بر آتش داشتند و سود بالایی را از محل فروش کسب می‌کردند، مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند.
او گفت: همه می‌دانند استمرار عرضه خودرو‌ در بورس سبب می‌شود دست دلالان و واسطه‌ها از سفته‌بازی در بازار خودرو کوتاه شده؛ ضمن اینکه سود حاصل از فروش‌ها که عاید شرکت‌های خودروساز می‌‌شود به سهامداران خودرویی برسد. وی ادامه داد: این اتفاق زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان را کاهش می‌دهد و از بین می‌برد و علاوه بر این، قیمت واقعی خودروها ناشی از عرضه و تقاضا را نمایان می‌کند. محمدعلی‌زاده آرانی اظهار کرد: همان‌طور که اعلام شده، قرار است همه خودروها در بورس کالا عرضه شوند. اگر بخواهیم قیمت خودرو در جامعه و برای مصرف‌کننده مطلوب و مناسب باشد باید همه عرضه‌ها به بورس کالا بیاید تا عطش بازار نیز فروکش کند. 

وی تاکید کرد: سود حاصل از فروش خودرو باید به جیب سهامداران و مالکان واقعی و حقیقی شرکت‌های خودرویی برسد؛ نه اینکه بخش اعظمی از این سود عاید نمایندگی‌ها و دلالان شود که این رویه در حال تحقق است. این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه عنوان کرد: امیدواریم در روزهای آینده عرضه‌های خودرو در بورس کالا افزایش قابل‌توجهی یابد تا خریداران به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای خریدهای خود را انجام دهند و امید دلالان نیز برای معاملات غیرشفاف ناامید شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین