آنطور که مدیر پذیرش بورس کالای ایران خبر داد، هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار با پذیرش دو محصول ایرانخودرو شامل تارا و پژو ۲۰۷ موافقت کرد.
به گفته محمدرضا بهنامزاده، پذیرش تارا و ۲۰۷ تولید ایرانخودرو مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شده و اگر این خودروساز به تعهدات عرضهاش عمل نکند، پذیرش آن تعلیق میشود. وی این را هم گفت که عرضه محصولات تازهپذیرششده ایرانخودرو از ۲۰۷ اتوماتیک آغاز میشود و به مرور سایر محصولات این شرکت نیز در بورس عرضه خواهد شد. پیش از پذیرش پژو ۲۰۷ و تارا، هایما و شاهین از سبد محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در بورس کالا پذیرش و عرضه نیز شدند و قبل از آن نیز خودروهایی از بخش خصوصی این مسیر را رفتند. با توجه به پذیرش پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا، به نظر میرسد راه برای عرضه دیگر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در این بستر هموارتر شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت تا همین چند ماه پیش چندان میلی به بورسی شدن خودرو نداشت، اما سرانجام تغییر موضع داد و موافقت خود را اعلام کرد. در این مدت بسیاری از خودروهای تولید بخش خصوصی در بورس کالا عرضه شدهاند، اما سهم ایرانخودرو و سایپا از بورس کالا به هایما و شاهین محدود بود. البته در گذشته سایپاییها سراتو را که آن زمان مونتاژ میکردند، در بورس کالا فروختند، اما این رویه ادامه پیدا نکرد. درحالحاضر با توجه به اینکه سامانه یکپارچه فروش خودرو از دور خارج شده، سایپاییها محصولات خود را خارج از سیستم قرعهکشی و حتی به صورت قسطی میفروشد اما ایرانخودرو فروش از مسیر قرعهکشی را همچنان ادامه میدهد. این در حالی است که با رفتن پژو ۲۰۷ و تارا به بورس کالا و هایما که از قبل بود، ایرانخودرو از این پس تنها پژو پارس، سورن، رانا و دنا را برای عرضه از مسیر قرعهکشی دارد، زیرا سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید حذف شده و ۲۰۶ نیز در مسیر رفتن به موزه است.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست