دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-0:21 شمسی /5/6/2024 12:21:51 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43341
  • زمان انتشار:دوشنبه 14 شهريور 1401-18:36
" صمت" به جای اصلاح آیین نامه واردات خودرو، آن را محدودتر می کند

در حالی که آیین نامه واردات خودرو به دلیل محدودیت ها و شروط خارج از عرفش نتوانسته رضایت افکار عمومی و فعالان عرصه واردات را جلب کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای اصلاح آن، به دنبال محدودتر کردن ورود خودروهای خارجی است.
بلک لیست خودرو خارجی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، پس از تعیین سقف 20 هزار دلاری،  محدود کردن عرضه به بورس کالا، دستوری کردن سود و شناورسازی تعرفه، حالا نوبت به تنگ کردن حلقه واردات با برچسب "کشورهای تحریم کننده" رسیده است. آن طور که ابوالفضل خلخالی معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت عنوان کرده، کشورهایی که در تحریم های آمریکا علیه ایران شرکت کرده اند، باید از لیست واردات خودرو خارج شوند و این موضوع در حال پیگیری است.

موضوع "تحریم تحریم کنندگان ایران" در حوزه واردات خودرو، طی چند وقت گذشته از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنی فعالان صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفته است. آنها معتقدند از کشورهایی که ایران را در جریان تحریم های دولت قبلی آمریکا همراهی کرده اند، نباید خودرو وارد کرد. تاکید ویژه آنها نیز خودروهای کره ای است، چه آنکه معتقدند نباید از این کشور خودرویی وارد شود.

هرچند انتظار می رفت وزارت صمت در برابر این درخواست ها کوتاه نیامده و حتی دست به تعدیل شرایط سختگیرانه و شروط خارج از عرف موجود در آیین نامه بزند، اما اظهارات معاون دفتر صنایع خودرو این وزارتخانه نشان می دهد ظاهرا اتفاقات دیگری قرار است رخ بدهد. طبق گفته های وی، قرار است کشورهایی که از تحریم ایران تبعیت کرده اند، از لیست واردات خودرو حذف شوند. وی البته اشاره ای به نام این کشورها نکرده است، اما به نظر می رسد خودروهای کره ای، ژاپنی و آلمانی جزو این لیست سیاه هستند.

این لیست سیاه احتمالی اما در حالی است که در جریان تحریم های آمریکا علیه ایران، تقریبا همه کشورها به ویژه صاحبان صنایع خودرو، کم و بیش از آن تبعیت کردند، حتی چینی ها. بنابراین اگر قرار باشد ملاک واردات، تحریم کنندگان باشد، عملا امکان واردات از تقریبا هیچ کشوری نخواهد بود، مگر اینکه وزارت صمت بخواهد مشارکت کنندگان در تحریم را به میل و سلیقه و مصلحت خود تقسیم بندی کند.

از طرفی، در گذشته سبد اصلی خودروهای وارداتی به کشور را همین مدل های کره ای، ژاپنی و آلمانی تشکیل می دادند و اگر قرار بر حذف آنها باشد، احتمالا شهروندان باید در انتظار واردات خودروهایی از چین، هند یا حتی شاید روسیه باشند (هرچند این کشورها نیز به هر حال از تحریم علیه ایران پیروی کرده اند). به نظر می رسد وزارت صمت اصلا وقعی به انتقادات علیه آیین نامه واردات خودرو نمی گذارد، زیرا پی در پی به دنبال سختگیرانه تر کردن و ایجاد محدودیت های بیشتر در آن است.  

 

  

 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین