به گزارش خودرونامه، بخش خودرو روسیه در پی وضع تحریمهای غرب که صادرات قطعات و لوازم خودرو از اروپا به این کشور را ممنوع کرده فرو ریخته است. ایران که سالهاست تحت تحریمهای غرب قرار دارد اکنون برای کمک به روسیه وارد عمل شده تا این کشور بتواند خطوط تولید خودرو خود را دوباره راهاندازی کند.
پایگاه خبری اینتلیجنس ریویو در ادامه نوشت: تحریمهای شدیدی که در ماه مارس امسال بر روسیه اعمال شد، تولید خودرو در این کشور را متوقف کرده است. صنعت خودرو روسیه به واردات قطعه از اروپا وابسته است که به دلیل تحریمها نمیتواند این قطعات را وارد کند. ایران برای چندین دهه است که با تحریمها از سوی آمریکا و اروپا روبروست اما موفق شده نیازهای داخلی را برطرف کند.
در پی جنگ اوکراین صدها شرکت خارجی روسیه را ترک کردهاند اما هیچ بخشی بیشتر از خودروسازی در این کشور آسیب ندیده است. شرکت آوتوواز تولیدکننده خودروهای لادا تقریباً با توقف تولید مواجه شده است. این شرکت تحت مدیریت شرکت رنو فرانسه فعالیت میکرد که ماه گذشته از روسیه رفت. بیشتر قطعات پیشرفته مورد نیاز لادا از اروپای غربی وارد میشد. این قطعات اکنون وارد نمیشوند و جایگزینهای معدودی برای این کار در دسترس شرکت روسی قرار دارد.
بیش از نصف خودروهایی که در سال 2021 در روسیه فروش رفته است توسط 16 شرکت اروپایی عرضه شد. این مسئله وابستگی بخش خودرو روسیه به اروپا را نشان میدهد. کل خودروهای فروش رفته در روسیه طی این سال 1.67 میلیون دستگاه بوده است. روسیه پنجمین بازار بزرگ خودرو جهان محسوب میشود. یکپنجم کل فروش جهانی رنو مربوط به این بازار بوده و اکنون یکشبه تقریباً همه شرکتهای خارجی چمدانهای خود را بستهاند و رفتهاند. در ماه میفروش خودرو در روسیه 84 درصد کاهش یافت و تولید خودرو در این کشور تقریباً متوقف شد. در ماه ژوئن تنها 3 هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید شد. روسیه همواره ایران را به عنوان متحد بالقوه خود در شرایط رویارویی با غرب تلقی کرده است. مسکو حداقل از سال 2014 خود را برای جنگ اقتصادی غرب آماده کرده است. در آن سال کریدور حمل و نقل شمال جنوب راهاندازی شد تا اگر اروپا مسیرهای تجاری خود را بر روی روسیه ببندد این کشور از طریق آبهای خلیج فارس به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشد.
اما تحریمها شدیدتر و همه چیز را شامل شدهاند. حتی در بخشهایی مثل خودرو که رسماً تحریم نشدهاند نیز شرکتهای خارجی خاک این کشور را ترک کردهاند. دولت پوتین تلاش فوقالعادهای را برای سرپا نگه داشتن اقتصاد روسیه صرف کرده است. البته تحریمها علیه روسیه یک مسئله صرفاً غربی است و سایر کشورهای جهان با آن همراهی نکردهاند و به روابط تجاری خود با روسیه ادامه میدهند.
ایران، چین و برخی کشورهای دیگر گفتهاند جای خالی شرکتهای غربی را پر میکنند. روسها متعجب هستند که چگونه شرکتهای خودروساز ایرانی توانستهاند به سرعت قطعات خودروهای پژو، سیتروئن و رنو را در داخل مهندسی معکوس کنند و بسازند.
در هفتههای اخیر خبرهای زیادی در مورد ارسال تولیدات ایران خودرو، سایپا و شرکتهای کوچکتر ایرانی به بازار روسیه منتشر شده است؛ تولیداتی که با سرمای روسیه سازگار هستند. ایران خودرو و سایپا پیشتر هم تولیداتی را به بازارهای شمالی صادر کردهاند اما موفقیت چندانی نداشتهاند. بر اساس دادههای آژانس اتواستات روسیه تا اول جولای امسال تنها 10400 خودروی تولیدی ایران خودرو در روسیه درحال تردد بوده است. این خودروها عمدتاً سمند بودهاند که در سالهای 2006 تا 2008 تولید شدهاند. این رقم در مقایسه با فروش ماهانه 100 هزار خودرو در روسیه بسیار ناچیز است. ایران که اکنون خودروهای جدیدی را روانه بازار کرده است و در این زمینه از همکاریهای خود با پژو پیش از تحریمها بهره گرفته است گزینه مناسبی برای خودروسازی روسیه محسوب میشود. هر دو کشور تحریم زده مجبور شدهاند حقوق مالکیت معنوی بینالمللی را نادیده بگیرند. نمایندگانی از 21 شرکت ایرانی در نمایشگاه بینالمللی مسکو شرکت کرده و 99 قطعه خودرو و تجهیزات آن را به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای شرکتهای ایرانی بود که در غیاب شرکتهای اروپایی ظرفیتها و قابلیتهای خود را برای بازار روسیه به نمایش بگذارند. هدف اصلی ایران از شرکت در این نمایشگاه برقراری همکاریهای بلندمدت با صنعت خودرو روسیه است. همچنین ایران خودرو جدیدترین خودرو خود به نام تارا را در این نمایشگاه عرضه کرده است تا سلیقه مصرفکنندگان روسی را محک بزند. ایران خودرو جدیدترین محصول خود را با نام ری را معرفی کرده است که بر پایه مدل پژو 2008 قرار دارد. این خودرو مدل کلاسیک لادا ریوای روسیه را به یاد میآورد که در شوروی سابق تولید میشد. همچون ایران خودرو تولیدات شرکت آوتوواز نیز بر پایه تکنولوژی رنو قرار دارد و این مسئله میتواند حلقه اتصالی بین این دو خودروساز باشد و این که همکاریهای آنها یک طرفه نخواهد بود. آوتوواز پیشنهاد ارائه قطعات موتورهای رنو را به سایپا مطرح کرده است. سایپا موافقت کرده است بلوکهای موتور لادا را برای ازسرگیری تولید یک مدل خودرو رنو در ایران خریداری کند. قرار است خودروهای آل 90 تولیدی در ایران به موتور لارگوس لادا مجهز شود.
تاریخ طولانی ایران در برقراری شرکتهای سرمایهگذاری مشترک با خودروسازان چینی نیز یکی دیگر از انگیزههای روسیه برای مراجعه به صنعت خودرو ایران است. روسها به تکنولوژی پیشرفته چین برای راهاندازی صنعت خودرو خود نیاز دارند.
چین تاکنون دو کارخانه تولید خودرو در روسیه راهاندازی کرده و شرکت چری در حال مذاکره برای تولید خودروهای جدید در این کشور است. چری در سال 2021 بالغ بر 40874 خودرو در روسیه فروخت و برای توسعه فعالیتهای خود قرار است خطوط تولید قطعات خودرو در این کشور را راهاندازی کند. صنعت خودرو چین با وجود این که در بازار اروپا شناخته شده نیست اما 200 شرکت خودروساز در این کشور فعال هستند. با خروج شرکتهای اروپایی از بازار روسیه شرکتهای چینی به سرعت در حال جایگزینی آنها هستند. در سالهای اخیر تولیدکنندگان خودرو چین مثل چری شرکتهای سرمایهگذاری مشترک با ایران تشکیل دادهاند. باید دید آیا شرکتهای چینی از پایگاههای تولیدی خود در ایران برای صادرات خودرو به روسیه استفاده خواهند کرد یا نه. اما در هر حال باید گفت همکاری بین سه کشور ایران، روسیه و چین رو به پیشرفت است.
منبع: تسنیم
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست