شنبه 8 ارديبهشت 1403-21:46 شمسی /4/27/2024 9:46:11 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43114
  • زمان انتشار:جمعه 28 مرداد 1401-17:19
خودروهای ایرانی به روسیه می روند

با تحریم روسیه و خروج بسیاری از خودروسازان جهانی از این کشور، گویا ایران قصد دارد مانند دهه 80 بار دیگر در این بازار بزرگ حضور یابد، آن هم در حالی که با رقیبی سرسخت به نام چین مواجه است.
دوئل خودرویی ایران و چین در سرزمین تزارها

به گزارش خبرنگار خودرونامه، پس از حمله روسیه به اوکراین، موجی از تحریم های سراسری دامان این کشور را گرفت و خودروسازی نیز از این بلا در امان نبود. بسیاری از خودروسازان خارجی در پی اعمال تحریم های جهانی، از روسیه خارج شدند تا صنعت خودرو ایران کشور ضربه ای بزرگ را متحل شود. حالا در شرایطی که حدودا شش ماه از جنگ اوکراین می گذرد، زمزمه هایی مبنی بر حضور خودروهای ایرانی در بازار روسیه به گوش می رسد.

چندی پیش عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در نشستی خبری اعلام کرد روس ها از خودروسازان ایرانی خواسته اند در روسیه اقدام به مونتاژ محصولات شان کنند. پیش تر خبرهایی مبنی بر همکاری بین قطعه سازان ایرانی و روسی مطرح شد. حالا هم ایرانی ها در حالی که بسیاری از کشورها روسیه را تحریم کرده اند، در نمایشگاه خودرو این کشور شرکت کرده و ظاهرا صاحب بزرگترین غرفه نیز هستند.

به همه اینها باید اظهارات منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت را هم اضافه کرد که تاکید کرده با توجه به تحریم علیه روس ها، فرصت احیای موقعیت از دست رفته خودروسازان ایرانی در بازار روسیه فراهم شده است. خودروهای ایرانی با بازار روسیه غریبه نیستند، چه آنکه در دهه 80 سمند راهی این کشور شد و استقبال نسبتا خوبی نیز از آن به عمل آمد. با این حال ایرانی ها رفته رفته قافیه را به رقبا در بازار روسیه باختند و آن را از دست دادند.

حالا تحریم روسیه و خروج خودروسازان جهانی از آن، فرصت بازگشت به این بازار را فراهم کرده، با این حال این وسط یک چالش بزرگ وجود دارد و آن حضور نسبتا پر قدرت چینی ها در روسیه است. بنابر آخرین گزارش ها، چری به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ چینی به تنهایی در سال 2021 نزدیک به ۴۰ هزار خودرو در بازار روسیه فروخته است و قصد دارد با استفاده از فضای تحریم این کشور، فروش خود را به 100 هزار دستگاه نیز برساند. با توجه به پیشرفت زیاد چینی ها در خودروسازی طی یک دهه گذشته و تخصص آنها در دامپینگ و جذب مشتری، خودروسازان ایرانی کار سختی در بازار روسیه خواهند داشت و باید خود را آماده رقابتی سنگین با چشم بادامی ها کنند.

به نظر می رسد خودروسازان ایرانی نیز باید به شناسایی دقیق خلاء های موجود در بازار روسیه بپردازند و برای شروع به سراغ بخش هایی از این بازار بروند که ترجیحا چینی ها یا حضور ندارند و حضورشان کمرنگ است. در صورتی که خودروسازان ایرانی بتوانند با چالش چینی بازار روسیه کنار بیایند، فرصت مناسبی برای صادرات به این کشور وجود خواهد داشت، به خصوص اینکه محصولات جدیدی وارد خطوط تولید صنعت خودرو کشور شده و خودروهای جدیدی نیز در راه است که تا حدی قابلیت جذب مشتریان منطقه ای را با توجه به شرایط موجود دارند.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین