جمعه 14 ارديبهشت 1403-1:45 شمسی /5/3/2024 1:45:43 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:41982
  • زمان انتشار:دوشنبه 10 مرداد 1401-15:18
در جهان خودرو چه گذشت؟

رقابت کادیلاک با رولزرویس و بنتلی، شاسی‌بلند جدید الکتریکی مینی، فروش یکی از گران‌ترین قهوه‌ها در نمایندگی بوگاتی در لندن و تغییر مدیر گروه خودروسازی فولکس‌واگن از جمله اهم اخبار خودرویی جهان در این هفته هستند. 
رونمایی از گران ترین خودرو برقی جهان

به گزارش خودرونامه به نقل از بی‌بی‌سی، کادیلاک عکس و اطلاعاتی از مدل جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد این خودروساز آمریکایی می‌خواهد در آینده با خودروسازان بسیار لوکس نظیر رولزرویس و بنتلی رقابت کند. نام این مدل جدید سلستیک (Celestiq) است و به گزارش رسانه‌ها قیمت پایه آن ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود.

کادیلاک تا اواخر دهه پنجاه میلادی، استانداردی برای ماشین‌های لوکس جهان بود. اما در سال‌های اخیر بازار را به خودروسازان اروپایی و ژاپنی واگذار کرده و چند بار تلاشش برای احیای دوباره این مارک ناموفق بوده است. کادیلاک برای بازگشت به اوج از شکوه گذشته‌اش الهام گرفته است. این شرکت می‌گوید سلستیک را با نگاهی به مدل الدورادو (Eldorado) سال ۱۹۵۷ و مدل V16 ساخت سال‌های دهه سی میلادی طراحی کرده است. مدل الدورادو در زمان خود از نظر تک بودن و قیمت با رولزرویس رقابت می‌کرد.

 کادیلاک می‌گوید تصاویری که منتشر کرده بسیار به مدل نهایی شبیه است. ماشین‌ها قرار است به صورت سفارشی و با دست تولید شود و مشتری می‌تواند تا حد زیادی ماشین را به سلیقه خود تغییر دهد. مثلا انتخاب رنگ نامحدود است و ماشین به هر رنگی که مشتری بخواهد ساخته می‌شود. کادیلاک اطلاعاتی درباره قیمت ماشین منتشر نکرده، اما روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال ماه گذشته از قول منابع آگاه خبر داد که قیمت پایه ماشین حدود ‌۳۰۰ هزار دلار است و بعد از اضافه‌شدن امکانات سفارشی قیمتش بسیار بیشتر خواهد بود. با این قیمت، کادیلاک گران‌ترین مدل الکتریکی است که تاکنون معرفی شده است.

خودروساز آمریکایی همچنین ادعا می‌کند که پیشرفته‌ترین فن‌آوری روز به سرنشینان ارائه می‌شود؛ از جمله نمایشگر ۵۵ اینچی که روی داشبورد است و امکانی که می‌توان با آن بخش‌هایی از سقف شیشه‌ای ماشین را مات کرد. سیستم خودرانی به نام اولترا کروز از جمله امکانات دیگر ماشین است که به راننده اجازه می‌دهد در برخی خیابان‌ها و جاده‌های خارج از شهر دستش را از فرمان بردارد. سلستیک دومین مدل الکتریکی کادیلاک خواهد بود. این شرکت در حال حاضر یک شاسی‌بلند الکتریکی به نام لیریک در محصولاتش دارد و اعلام کرده که همه مدل‌هایش تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی خواهد شد.

دو کارخانه رولزرویس و بنتلی هم در حال ساخت ماشین‌های الکتریکی هستند. اولین مدل الکتریکی رولزرویس اواخر سال ۲۰۲۳ به بازار خواهد آمد. بنتلی هم قرار بود اولین مدل الکتریکی خود را اواخر سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه کند، اما مدیر کارخانه هفته پیش اعلام کرد که فروش این مدل به سال ۲۰۲۶ موکول شده است. زمان عرضه کادیلاک سلستیک اعلام نشده، اما انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳ به بازار بیاید.

شاسی‌بلند الکتریکی مینی

مینی با نمایش کانسپتی از ساخت یک شاسی‌بلند الکتریکی جدید خبر داد. ماشینی که بر اساس کانسپت ایس‌من (Aceman) ساخته می‌شود، اواخر سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد. مینی می‌گوید ایس‌من ایده‌اش برای آینده صنعت خودرو را نمایش می‌دهد. این کارخانه نام این ایده را «سادگی پرجذبه» نامیده است. تاکید کارخانه در این شیوه حذف پیچیدگی‌های بصری و قراردادن فن‌آوری‌های پیشرفته در پشت ظاهری ساده است.

بهترین مثال برای این دیدگاه تازه در طراحی، نمایشگر ماشین است که صفحه‌ای گرد لمسی با وضوح بالا است. به جز این نمایشگر و چند دکمه که با الهام از اولین مدل مینی در دهه شصت میلادی طراحی شده، چیز دیگری روی داشبورد نیست. طراحان مینی برای تاکید بر انگلیسی بودن ماشین، از پرچم بریتانیا در طراحی بخش‌های مختلف الهام گرفته‌اند. از جمله چراغ‌های عقب که در آن با استفاده از لامپ‌هایی کوچک پرچم بریتانیا شبیه‌سازی شده است. مینی می‌گوید راننده می‌تواند با سلیقه خود ترکیب لامپ‌ها را تغییر دهد تا چراغ عقب ماشین شکل دیگری را نمایش دهد. پلتفرم ماشین با همکاری کارخانه گریت‌وال، شریک چینی ب‌ام‌و و مالک مینی ساخته شده است. قرار است مدل‌های دیگری از مینی هم روی این پلتفرم ساخته شود. مینی اعلام کرده که از اوایل دهه آینده میلادی همه محصولاتش الکتریکی خواهد بود.

قهوه بوگاتی

نمایندگی بوگاتی در شهر لندن کافه‌ای باز کرده که در آن یکی از گران‌ترین قهوه‌های کشور فروخته می‌شود. مشتریان این کافه که نامش اتوره (Ettore) است، می‌توانند با خرید قهوه از فضای داخل نمایندگی بازدید کنند. پیش از این بازدید از نمایشگاه بوگاتی در لندن تنها با وقت قبلی امکان داشت. اما مشتریان کافه اتوره می‌توانند با خرید یک فنجان اسپرسوی ۵۰ پوندی (۶۰ دلاری) از بخشی از این نمایندگی بازدید کنند. نام کافه از اتوره بوگاتی، بنیانگذار کارخانه گرفته شده است. قهوه‌ها در فنجان‌هایی به مشتری داده می‌شود که توسط بوگاتی طراحی شده و از فیبر کربن ساخته شده است. مشتریان می‌توانند درباره تاریخ این خودروساز اسپرت فرانسوی با کارمندان کافه صحبت کنند و مدل شیرون، ماشین اسپرت کارخانه را از نزدیک تماشا کنند.

کافه اتوره برای سفارش‌های بیرون‌بر منویی ارزان‌تر دارد که قیمت‌هایش نزدیک به قیمت رایج قهوه در پایتخت بریتانیا است. این اولین بار نیست که محصولاتی به جز ماشین با مارک بوگاتی فروخته می‌شود. این کارخانه در سال‌های گذشته یک میز بیلیارد ۳۰۰ هزار دلاری و یک قلیان صد هزار دلاری ساخته است.

 خداحافظی با هربرت دیس

 

 فولکس‌واگن اعلام کرد که هربرت‌ دیس، مدیر این گروه یک ماه دیگر از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و به جای او الیور بلوم، مدیر پورشه سکان هدایت فولکس‌واگن و کارخانه‌های زیرمجموعه‌اش را در دست خواهد گرفت. دیس ۶۳ ساله در سال ۲۰۱۵ از ب‌ام‌و به فولکس‌واگن آمد. اندکی پس از استخدام او، فولکس‌واگن اعتراف کرد که در آزمایش موتورهای دیزل تقلب کرده است. آقای دیس مسئولیتی در این رسوایی نداشت، اما برای نجات کارخانه اعلام کرد که فولکس‌واگن را به بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان تبدیل خواهد کرد.

او با این ایده در سال ۲۰۱۸ به مدیریت گروه فولکس‌واگن برگزیده شد. ساخت و توسعه نرم‌افزار توسط فولکس‌واگن و عرضه سهام پورشه در بازار بورس، ایده‌های بزرگ دیگر آقای دیس در چهار سال گذشته بود. شیوه سخت‌گیرانه هربرت دیس چند باری باعث درگیری‌اش با سهامداران اصلی و اتحادیه‌های کارگری شده بود تا جایی که سال گذشته تمدید قراردادش با تردید روبرو شد. اما در نهایت قراردادش تا سال ۲۰۲۵ تمدید شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که دو خانواده پیچ و پورشه که بیش از یک سوم سهام فولکس‌واگن را در اختیار دارند، خواهان تغییر مدیریت بودند. او همچنین به خاطر چند گاف رسانه‌ای مشهور شد. از جمله در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که از بدرفتاری با اویغورها در استان سین‌کیانگ چین خبر ندارد.

الیور بلوم، جانشین آقای دیس ۵۴ ساله است و از سال ۱۹۹۴ در بخش‌های مختلف گروه فولکس‌واگن کار کرده است. در ماه‌های گذشته از او به عنوان مدیر بعدی گروه نام برده می‌شد. او بیشتر از آقای دیس به همراه کردن و قانع‌کردن دیگر تصمیم‌گیران در شرکت اعتقاد دارد، اما به نظر می‌رسد اهدافی مشابه با آقای دیس را دنبال خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین