دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-4:25 شمسی /5/6/2024 4:25:22 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:41891
  • زمان انتشار:چهارشنبه 29 تير 1401-16:47
مدیرعامل سابق ایران خودرو به خودروسازی برگشت

این روزها موضوع ورود هلدینگ زر به عرصه خودروسازی به واسطه شرکت "زر خودرو" در حالی به سوژه ای داغ تبدیل شده که گفته می شود پرسابقه ترین مدیرعامل ادوار صنعت خودرو ایران قرار است بر صندلی مدیریت این شرکت ینشیند. 
زارع در  زر

خودرونامه، بهنام موذن: صحبت از هاشم یکه زارع است، مدیرعامل پیشین ایران خودرو که شهریور 98 از خودروسازی رفت و حالا گویا با "زرخودرو" به عرصه این صنعت بازگشته است.

هلدینگ زر که تا دیروز بیشتر به عنوان یک شرکت ماکارونی ساز نزد ایرانی ها شناخته می شد، حالا قرار است به عرصه خودروسازی نیز ورود کند.  آن طور که «مهدی امینی» قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیأت مدیره گروه زر دو، سه هفته پیش اعلام کرد، این شرکت مجوزهای لازم را برای تأسیس کارخانه خودروسازی اخذ کرده است. به گفته وی، در این راستا تاکنون برای زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی 440 هکتار در استان البرز ـ اتوبان کرج خریداری شده است. طبق گفته وی، زرخودرو جواز تأسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را نیز کسب کرده و در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است.

هرچند فعالیت رسمی زرخودرو در عرصه تولید احتمالا دو سال دیگر آغاز خواهد شد، اما این شرکت از همین حالا مدیرعامل خود را انتخاب و دست روی یکی از قدیمتی ترین و حرفه ای ترین آنها گذاشته است. یکه زارع بیش از هر مدیر دیگری در خودروسازی ایران به عنوان مدیرعامل فعالیت کرده است. سایپا تنها خودروساز بزرگ کشور به شمار می رود که یکه زارع روی صندلی مدیرعاملی آن ننشسته است، حال آنکه وی در کارنامه اش سابقه مدیریت در سایپادیزل، ایران خودرودیزل، پارس خودرو و ایران خودرو را دارد.

یکه زارع نزدیک به شش سال مدیرعامل ایران خودرو بود اما در شهریور 98 از سمت خود برکنار و بلافاصله با حکم قضایی بازداشت شد. وی البته در نهایت پس از دو سال از اتهامات خود تبرئه شد تا راه برای بازگشت او به خودروسازی همواره شود.

۲۰ آبان ۹۸ بود اعلام شد که پرونده مدیرعامل ایران خودرو، برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی ارسال شده است. قوه قضاییه حکم بازداشت یکه زارع و معاونانش را به اتهام افزایش غیرقانونی قیمت محصولات ایران‌خودرو صادر کرد. پرونده ایران خودرو، ۵ متهم داشت که یکی از آنها، هاشم یکه زارع بود و اتهام او، اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق فروش سبدی محصولات ایران خودرو اعلام شد. طبق کیفرخواست صادرشده برای یکه زارع، او متهم شده بود به اینکه بیش از ۱۸۸ هزارخودرو را در حالی به پیش‌فروش گذاشته که سود حاصل از آن برای ایران خودرو به معنای برهم زدن نظم بازار و گران شدن خودرو بوده است.

در نهایت اما یکه زارع از هرگونه اتهامی تبرئه و اعلام شد که تنها جرم وی نگهداری چهار اسپری گاز اشک آور در دفتر کارش بوده است. حالا باید منتظر ماند و دید زرخودرو با یکه زارع چه مسیری را طی می کند و آیا می تواند به عنوان قطب سوم صنعت خودرو ایران خود را مطرح کند؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین