دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-5:31 شمسی /4/29/2024 5:31:13 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:39861
  • زمان انتشار:چهارشنبه 22 تير 1401-17:39
طرح عرضه خودرو در بورس کالا تصویب شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از مدت ها کش و قوس سرانجام با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرد. 
عبور نرم از قیمت دستوری خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بنابر گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، بحث عرضه خودرو در بورس کالا یکبار در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس و بار دیگر در صحن شورا با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، ریاست سازمان بورس و سایر اعضا مورد بررسی قرار گرفته است. سید جواد جهرمی تاکید کرده که با مشخص شدن نقطه نظراتی که وزارت صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا داشت، این طرح مورد تصویب اعضا قرار گرفت. به گفته وی، فرآیند عرضه با یک کلاس خودرویی آغاز می‌شود و همه خودروسازان که آن کلاس را تولید می کنند اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا خواهند کرد. جهرمی این را هم گفته که محدودیت هایی مانند نداشتن پلاک فعال و دارا بودن گواهینامه اعمال خواهد شد.

طرح عرضه خودرو در بورس کالا اما در حالی با موافقت وزارت صمت تصویب شده که این وزارتخانه پیش تر به نوعی مخالف این شیوه بود و بر تعیین دستوری قیمت اصرار داشت. حالا با نهایی شدن عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان و قطعه سازان امیدوارند که بساط قیمت گذاری دستوری (هرچند نسبی و نه مطلق) و تا جایی که صنعت خودرو را از زیان دهی خارج کند، جمع شود. البته هنوز مشخص نیست که افسار تعیین قیمت پایه خودروهای داخلی به دست خودروسازان داده خواهد شد یا نهادهایی دیگر در این مورد تصمیم می گیرند، اما به نظر می رسد در نهایت بناست قیمت پایه طوری تعیین شود که خودروسازان دیگر زیان ندهند. در حال حاضر طبق ادعای خودروسازان، آنها به دلیل اعمال سیاست هاس دستوری در قیمت، زیان می دهند اما وقتی محصولات شان با قیمتی مناسب در بورس کالا عرضه شود، از زیان دهی خلاص و حتی شاید به سمت سوددهی هم بروند.

به اعتقاد کارشناسان، عرضه خودرو در بورس کالا می تواند از رانت بازار نیز بکاهد، هرچند در نهایت آنچه اتفاق خواهد افتاد، رشد قیمت برای خریدار (در بستر بورس کالا) است.

از سوی دیگر اما با قطعی شدن عرضه خودرو در بورس کالا،  احتمال افت قیمت خودروهای داخلی در بازار نیز وجود دارد. با عرضه خودرو در بورس کالا، دیگر خبری از فروش خودرو با قیمت کارخانه ای در سامانه فروش یکپارچه و یا در سایت خودروسازان نخواهد بود، بنابراین قیمت نهایی خرید همانی است که در بستر بورس کشف می شود. این بدان معناست که دیگر خبری از رانت هنگفت بین قیمت کارخانه ای و بازار خودروها نخواهد بود، زیرا قیمت کشف شده در بورس احتمالا نزدیک به بازار است و یا حداقل فاصله بسیار کمتری در مقایسه با نرخ کارخانه ای خواهد داشت. بنابراین می توان امیدوار بود که دلالی و سوداگری در بازار خودرو کاهش پیدا کند، زیرا وقتی فاصله قیمت کشفی در بورس کالا و بازار بسیار کمتر از فاصله فعلی (بین بازار و کارخانه) خواهد شد.

در کنار اینها اما با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان می توانند از مسیرهای جدید تامین مالی نیز استفاده و از این راه جذب نقدینگی کنند. تمامی این اتفاقات زمینه بهبود اوضاع مالی خودروسازان را فراهم می آورد که در نهایت می تواند به رونق تولید و افزایش کیفیت بیانجامد. 

 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین