دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-2:20 شمسی /5/6/2024 2:20:09 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34269
  • زمان انتشار:سه شنبه 30 فروردين 1401-16:0
نامه خودروسازان به رئیس جمهور

 انجمن خودروسازان ایران در نامه ای به رئیس جمهور، خواستار ممانعت دولت از واردات اتوبوس شد. 
واردات اتوبوس خیانت است؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، گویا اخیرا شهردار تهران برای واردات هزار دستگاه اتوبوس دست دوم شهری، با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مکاتبه کرده است. در واکنش به این موضوع، انجمن خودروسازان نیز دست به کار شده و با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، واردات اتوبوس را خیانت به کشور عنوان کرده است.

در این نامه آمده که "باخبر  شدیم شهردار انقلابی و ولایی  تهران با مکاتبه با حضرتعالی  تقاضای  واردات  هزار دستگاه  اتوبوس دست دوم  را برای شهر تهران کرده است. انجمن خودروسازان ایران  مخالفت شدید خود را با واردات مذکور با توجه به  دلایل زیر اعلام  می کند.

1-تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی است و واردات اتوبوس دست دوم، خلاف این سیاست است.

2-در حال حاضر 12 کارخانه اتوبوس  سازی با مجوز  وزارت صمت و با ظرفیت تولید  سالانه بالغ بر 43 هزار دستگاه در کشور وجود دارد که در بهترین شرایط از 20  ظرفیت آنها استفاده نشده است.

3-بزرگترین معضل  اقتصاد کشور اشتغال است.

4-اشتغال زا ترین محصول صنعت  خودرو،  اتوبوس و مینی بوس است.

5-شورایعالی ترافیک کشور، کمیته فنی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مشخصات فنی  اتوبوس های تولید داخل را تایید کرده اند.

6-شهرداری تهران تقاضا کرده با حقوق ورودی صفر، این اتوبوس ها  وارد کشور شود. اگر اتوبوس های داخلی گران هستند این تسهیلات (صفر شدن حقوق ورودی) برای ساخت داخل لحاظ شود تا  قیمت پایین بیاید.

7-برخی شهرداری ها هم اکنون با برخی شرکت های اتوبوس ساز قرارداد دارند که 20 درصد مبلغ  اتوبوس را شهرداری ها و 80 درصد بقیه  را وزارت کشور  پرداخت  می کند؛ چرا شهرداری تهران از این روش استفاده نمی کند؟

8-اتوبوس های  کارکرده وارداتی  اگر اقتصادی بودند، خود فروشندگان  از آنها  بهره برداری  می کردند. از طرفی با توجه به تنوع آنها  امکان پاس کردن استانداردهای اجباری کشور را نداشته و قابل شماره گذاری نیستند، ضمن اینکه در بحث خدمات بعد از فروش نیز مشکلاتی جدی به همراه خواهند داشت.

انجمن خودروسازان در نهایت تاکید کرده که با  توجه  به مطالب مذکور، این انجمن واردات  اتوبوس های دست دوم را خیانت  به کشور می داند و از رئیس جمهور درخواست می کند به هیچ وجه مجوز  ورود به آنها داده نشود.

اما ارسال این نامه به رئیس جمهور در شرایطی است که اوضاع تولید اتوبوس در کشور مناسب نیست. طبق آمار وزارت صمت، سال گذشته کمتر از 700 دستگاه اتوبوس در کشور تولید شده که طبعا پاسخگوی نیاز کشور نیست. از آن سو اما واردات اتوبوس های دست دوم نیز با وجود ظرفیت بالای تولید در کشور، مورد نقد فعالان صنعت خودرو قرار دارد. آنها می گویند پول واردات باید صرف تولید شود تا هم اتوبوس سازان تکانی در تولید خورده از رکود در بیایند و هم اشتغال حفظ شود.

از آن سو اما شهرداری تهران نیز می گوید ناوگان حمل و نقل شهری با کمبود اتوبوس دست و پنجه نرم می کند و نیاز فوری به واردات دارد. در این شرایط باید منتظر ماند و دید دولت چه تصمیمی می گیرد و آیا با واردات اتوبوس های دست دوم موافقت می کند؟

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین