پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-17:13 شمسی /5/2/2024 5:13:36 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:31129
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 اسفند 1400-6:47

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت خودرو ۲ مافیا وجود دارد که با واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا بخش عمده‌‌‌ای از آن از بین خواهد رفت. 
واردات خودرو حتی بدون برجام

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: ارزیابی سهام ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده و سال آینده این سهام به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد شد. وی بیان ‌‌کرد: ما به دنبال آن هستیم که ۲۵‌درصد سهام ایران‌خودرو و ۴۰‌درصد سهام سایپا که در حقیقت خودسهامداری است واگذار شود. وزیر صمت خاطرنشان‌‌‌کرد: هر کسی که بتواند ۲ صندلی از ایران‌خودرو یا سایپا را در اختیار بگیرد مدیرعامل این شرکت‌ها را تعیین خواهد کرد؛ امروز نیازی نیست که سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا را واگذار کنیم، بلکه با حل و فصل مساله خودسهامداری در این شرکت‌ها، ساختار سهامدار اصلاح و جذب نقدینگی صورت می‌گیرد. وی گفت: امروز ۴۰‌درصد سهام سایپا برای خود این شرکت است و اگر پول آن آزاد و نقدینگی به شرکت‌های زیرمجموعه برود، بین ۶ تا ۷‌هزار میلیارد تومان کمتر به تسهیلات نیاز خواهد داشت و قیمت تمام شده تولید خودرو نیز کاهش می‌یابد. وزیر صمت اما در مورد واردات خودرو نیز گفت: موضوع واردات خودرو به هیچ عنوان متصل به برجام نیست و در هر حال واردات طبق وعده داده شده انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص همکاری احتمالی با خودروسازانی که در زمان تحریم‌ها کشور را ترک کردند، تاکید کرد: ورود به بازار ایران برای این دسته از خودروسازان همچون دیگر برندها نخواهد بود و به‌‌‌طور قطع سختگیرانه با آنها برخورد خواهیم کرد. فاطمی‌‌‌امین خاطرنشان کرد: سال آینده قیمت تمام شده خودرو حداقل۱۵‌درصد کاهش خواهد یافت.  وی تاکید کرد: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک است و نه آنقدر مشکلات حاد دارد که بخواهیم آن را کلا کنار بگذاریم؛ این صنعت از ظرفیت‌‌‌های بالایی برخوردار است و در عین حال با چالش‌هایی نیز مواجه است که مربوط به امروز و دیروز نیست. این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: کیفیت خودرو ۶۳‌درصد به قطعه، ۲۶‌درصد به مونتاژ و ۱۱‌درصد به پلت‌فرم و طراحی برمی‌‌‌گردد، بنابراین باید روی این سه مقوله متمرکز شویم. وی گفت: اتفاق بدی که در سال‌های گذشته افتاد این بود که به اندازه کافی توسعه محصول نداشتیم، بنابراین امروز باید روی توسعه محصول متمرکز شویم. فاطمی‌امین اظهار کرد: علت اصلی کیفیت پایین قطعات، نوع روابط بین خودروساز و قطعه‌‌‌ساز است که به درستی تعریف نشده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امروز قطعه‌‌‌ساز ما پول خود را با تاخیر ۹۰ تا ۱۲۰ روزه دریافت می‌کند، در حالی که اگر پرداخت‌‌‌ها زیر ۲ ماه باشد بین ۱۰ تا ۱۳‌درصد کاهش قیمت قطعه اتفاق خواهد افتاد. فاطمی‌‌‌امین تاکید کرد: به زودی از خودروسازان می‌خواهیم تا قیمت تمام شده خودرو را اعلام کنند.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین